Konserten beskrives som et musikalsk kulturmøte utenom det vanlige, og arrangeres av Utenriksdepartementet og den norske ambassade i Beijing sammen med Chinese Musicians Association.
«The Pilgrim» omtales som et møte mellom øst og vest i konsertmessens form. Harald Olsen, direktør ved Kunsthøgskolen i Oslo, har hatt ideen til og utformet prosjektet og skrevet de sammenbindende resitasjonstekstene. Han har valgt den klassiske messeformen som ramme. Men innenfor denne rammen er utformingen gjort på en fri og utradisjonell måte. Innenfor hvert av messens hovedledd finner det sted et møte og en dialog mellom norsk og kinesisk tekst- og melodimateriale som er valgt ut og satt sammen i overensstemmelse med det enkelte messeledds tema.
Tvers gjennom det hele løper det så et handlingselement, formidlet gjennom sammenbindende resitasjonstekster. Det forteller en «historie» om en pilegrim som kommer fra det høye nord til det mektige kinesiske riket og hans møte med Østens kultur og spiritualitet. Dette møtet skjer på flere tidsplan, som er antydet i tekstene. I alle tidsplan er det pilegrimens overraskelse og fascinasjon over den kultur og religiøsitet han møter som er hovedsaken, og hvordan dette møtet virker inn på hans egen tro.
Sigvald Tveit, universitetslærer i musikk i Oslo og allsidig og produktiv komponist, har skrevet musikken – i seg selv et kulturmøte. Han har tatt utgangspunkt i både norske og kinesiske musikktradisjoner, og latt tonene fra norsk hardingfele møte de eksotiske tonene fra kinesiske instrumenter som erhu, pipa, yanggin, zheng, di og sheng. Disse tradisjonsrike lydbildene er så satt inn i en større musikalsk sammenheng bestående av sangsolister, kor, orgel og symfoniorkester. Å få alt dette til å gå sammen har vært en
betydelig utfordring, og har forutsatt både grundige studier og nært samarbeid med kinesiske musikkeksperter og musikere.
Som alle kulturmøter vil også dette stå overfor en språklig utfordring. Det norske tradisjonsmaterialet vil bli framført på norsk, og det kinesiske på kinesisk, mens noe fellesmateriale blir framført på engelsk. Oversettelser til kinesisk og engelsk i programmet vil imidlertid gjøre det mulig for alle å forstå det som blir framført.
Harald Olsen gestalter selv pilegrimen fra nord, og framfører det norske materialet. Hans motpart blir en kinesisk sopransolist, og spelemannen Gunnar Stubseid vil med sin hardingfele også ha en sentral rolle i framføringen. Sangere fra Baroque Chamber Chorus og Central Conservatory Chorus vil fylle godt opp på scenen, og det anerkjente China Film Philharmonic Orchestra vil for anledningen være forsterket med kinesiske folkemusikkinstrumenter. Det hele ledes av dirigenten Nickolas Smith. Sigvald Tveit vil selv være til stede og overvåke innstuderingen.
«The Pilgrim» ble urframført i Concert Hall i Hong Kong høsten 1997, og har i mellomtiden vært framført både på Filippinene og i USA, alle steder med betydelig oppmerksomhet og positive reaksjoner fra et tallrikt publikum. For opphavsmennene er det imidlertid først nå, med en framføring i selve Midtens Rike, at intensjonene med verket fullt ut blir oppfylt.

Hvordan løfte kunstnerisk forskning fra marginalisering til vitenskapsdiskurs?
Er kunstnerisk forskning moden og klar for å tre inn i en vitenskapelig diskurs? Hvis ikke, er jeg redd den er på vei inn i en (muligens noe selvforskyldt) marginaliseringsprosess, skriver Henrik Holm.

Storsatsing på kultur i hele Norge: – Har du en god idé, vil vi høre fra deg, sier daglig leder i Kulturrom
Regjeringen styrker Kulturrom med hele 21 millioner kroner – det største tilskuddet siden oppstarten.

Tid og kunstnerliv: Korpsbevegelser
Akkurat som i 1989 er det like før det vil kry av uniformer, marsjhefter og bandolærer. Korpsbevegelser er å gjenta seg selv, år etter år. Gjentakelsene er tradisjon. Tradisjon er kultur. Kultur er musikk. Og musikk er korpsbevegelse.

Vossa Jazz-sjefen slutter
Daglig leder i Vossa Jazz, Roger Urhaug, har sagt opp etter knapt et år.

Hvor brenner det, Egon Holstad og Sigurd Elgenes?
Hvor er musikkjournalistikken på vei? Hvordan imøtekommer vi en stadig mer uforutsigbar fremtid? Hva kjennetegner god anmelderkunst? Her er spalten for deg som vil høre mer om de store spørsmålene i musikkbransjen.

Fest i klangfargerike med forstyrrande ubehag og lågfrekvent stille
Ballade jazz: Superspreder har naila det på si andre plate, Geir Sundstøl feirer ti år som soloartist, vi får klangleg skulptur frå Sofa, og orkestrert stille frå Bristol.