Per Erik Kise Larsen

Profesjon uten profesjonelle

INNLEGG: Kulturrådet savner større engasjement for profesjonalisering av kor etter forslaget til organisering sist vår. Det kan jo skyldes at forslaget er ganske godt - eller at at profesjonen med få unntak rett og slett ikke finnes, skriver Per Erik Kise Larsen, festivalsjef i Risør Kammermusikkfest og direktør i Det Norske Kammerorkester.

BransjenKunstmusikkPolitikk & debatt

Les Kulturrådets utspill [link id=66226 title=»her«].
Engasjement skapes ofte av motstand. Kulturrådets forslag gir noe til mange og en mulighet for hele landet til over tid å få bygget opp tilgangen til profesjonelle kor. Forslaget er i sin struktur meget godt om det følges opp med politisk vilje og dernest penger.
Mer trussel enn mulighet
Dessverre er iveren rundt omkring i landet liten. Men det er vel ikke så underlig. Korbevegelsen er i sitt hjerte stort sett tuftet på amatørvirksomhet der ønsket først og fremst er selv å delta, ikke være tilhører. Det store publikum til korkonsertene eksisterer ikke utenfor amatørkorenes entusiasme.
Dermed mangler både utøversiden, publikum og dernest organisasjonene rundt bevegelsen en nødvendig forankring til problemstillingen som sådan. For mange vil profesjonaliseringen mer være en trussel enn en mulighet.
Mangel på referanser
Orkestrenes stillhet rundt korproblematikken er slående. Å gå i korridorene til et orkester og høre musikernes kommentarer under innøvingen av et kor- og orkesterprogram skulle tilsi et solid engasjement og stor iver for det profesjonelle kor. Men det forblir i det lukkede rom, orkesterinstitusjonene løfter alt for sjelden blikket ut over sin egen navlelo. Men det er kun én fordel med amatørskapet som haleheng til det profesjonelle orkester og det er den lave kostnaden. Dessverre klager ikke publikum av mangel på referanser på hvordan dette egentlig kan låte.
Men fantastisk kan det bli, når det står et helprofft kor bak orkesteret. Fremdeles snakker man i Oslo om konsertene med Oslo-Filharmonien og Riga-koret med Mariss Jansons i spissen. Det må være mer enn 25 år siden det hendte.
Trenger mindre ensembler
Norge trenger ikke noe heltidsansatt stort kor i Osloregionen utover operakoret. Det er rett og slett ikke arbeids- og publikumsgrunnlag for en slik satsing. Vi trenger mindre ensembler i ca 50% stillinger som kan utøve virksomheten sin i en helprofesjonell sammenheng, og ikke som et blandingsbruk av undervisning og forsterking i et eksisterende amatørkor. Spennende stillinger skapes gjennom en blanding av økonomisk trygghet og kunstnerisk frihet til å gjøre det man har lyst til.
Ved å etablere kor i fire regioner der hvor orkestrene allerede finnes, gir det en helt ny ryggrad til det profesjonelle musikklivet. Korene gjøres attraktive ved at hvert av dem har forskjellig musikalsk og repertoarmessig tilnærming. Da skaper vi også en nasjonal bredde der hvert kor kan fremheve sin musikalske egenart både nasjonalt og forhåpentligvis internasjonalt. Sammen kan fire små kor bli til et stort eller to halvstore, og serve de profesjonelle orkestrene i en helt annen grad enn i dag.
Utfordringen blir å unngå problematikken med faste ansettelser og liten turn-over. Det betyr fokus på små og fleksible organisasjoner der produktet står i sentrum. Det siste vi trenger er profesjonelle kor med institusjonsmerket i panna.

For å kommentere og diskutere artikkelen må du være logget inn på Facebook. Dersom du har en mening du ikke får postet her kan du alltid sende oss en e-post.

Flere saker
Lyden av Gamle Oslo Gammaldans

Lyden av Gamle Oslo Gammaldans

Gamle Oslo Gammaldans er sju voksne folk som ikke spiller gammaldans. Opplev dem live på Ballade-arrangement i Gamlebyen i Oslo torsdag 27. mars.

Ballade på Parkteatret: Opera-premiere, musikkvideovisning og minikonsert søndag 23. mars

Ballade på Parkteatret: Opera-premiere, musikkvideovisning og minikonsert søndag 23. mars

Solveig Sørbø og Maria Kjos Fonn snakker om operaen "Heroin Chic". Rockemusiker Henning Andersen spiller utvalgte låter. Og vi viser et godt knippe nye musikkvideoer på skjermen.

Selma fra Hønefoss ble publikummer nummer en million i Bærum Kulturhus

Selma fra Hønefoss ble publikummer nummer en million i Bærum Kulturhus

Selma Hasund Poole (18) fra Hønefoss ble overrasket med konfetti, gavekort på danseforestilling og jazzfestival som besøkende nr. 1 million i Bærum Kulturhus i helgen.

Tord Gustavsen kåret til Årets europeiske musiker 2024 i Frankrike 

Tord Gustavsen kåret til Årets europeiske musiker 2024 i Frankrike 

Musikeren og komponisten dedikerer prisen til musikerkollegaer gjennom årene.

Ballade video: Våpen og ammunisjon

Ballade video: Våpen og ammunisjon

Vi setter fyr på kontoret med Honningbarna, Moddi, Don Juan Dracula, Hüskey King, Earth Moon Transit, Tor Kvammen, Kyra Snø, Heartland Countrytrio og Markella.

Om kunst og tankefrihet

Om kunst og tankefrihet

ESSAY: Plutselig er det å tenke egne tanker og la fantasien spinne fritt en radikal ting. Og her er kunsten ikke bare nyttig, den er essensiell, skriver Torstein Slåen.

Konserttips Oslo

Serier
Video
Radio