Priser til Andsnes og Jansons i Cannes
Onsdag er Midems siste dag og det nå er en hektisk innspurt for mange av de norske delegatene som skal rekke mange møter, trykke mange hender og utveksle mange visittkort før dørene lukkes på festivalpalasset. Tirsdag var ikke mindre travel: I går fikk Leif Ove Andsnes og Mariss Jansons priser under Midems Classical Awards, mens DEA Productions David Eriksen fikk respons på både Alarmprisvinner Sofian og Idol-artist Tone Damli Aaberge. Samtidig opplevde dSound opplevde at hypen rundt dem vokser. I går spilte bandet intime showcaser for et eksklusivt publikum i en leilighet i Cannes.
Av Tomas Lauvland Pettersen, redaktør for mic.no/english
Priser til Andsnes og Jansons
Midems Casscal Awards ble i går delt ut i Debussy salen i Palais des Festivals. I kategorien ”Concertos” gikk prisen til utgivelsen ”Bartok: Piano Concertos Nox. 1,2 and 3” med Leif Ove Andsnes som solist sammen med Chicago Symphony Orchestra, Berliner Philharmonie og London Symphony Orchestra under ledelse av Boulez. Den prestisjetunge utnevnelsen ”Artist of the Year” gikk til Oslofilharmoniens tidligere dirigent Mariss Jansons.
Sofian og Tone Damli Aaberge ut i verden
Produsent og låtskriver David Eriksen er tilbake i Cannes med sitt DEA Productions, et produksjonsselskap med artister som Alarmprisvinner Sofian og Idol-finalist Tone Damli Aaberge. Responsen på artistene har vært stor, i følge Eriksen, som også hadde tatt med seg Aaberge til Cannes:
— Det asiatiske markedet ser ut til å like Tone og vi har fått på banen flere selskaper som allerede utrykker stor interesse. Det var opprinnelig ikke planen å ta med noen av artistene våre, men med den gode interessen vi nå opplever fant vi det riktig å ta med Tone nedover, noe vi ikke angrer på – responsen har vært meget bra.
Eriksen kan også fortelle at Norges nye mannlige soul-ikon, Sofian, faller i smak blant internasjonale delegater på Midem:
— Folk synes det er så sinnsykt bra, mange er sjokkert over hvor tøft Sofian låter. Jeg har spilt låtene hans for folk som sjefen for Motown i USA og reaksjonen er at dette låter fantastisk. Men dette er et vanskelig marked å komme inn i, spesielt i USA, og vi er nødt til å jobbe lenge for å få noen resultater her, sier Eriksen som også kan fortelle at han på Midem har undertegnet en ny publishing-avtale.
Eriksen de siste 6-7 årene vært tilknyttet EMI Publishing, men går nå over til Universal.
Fokus på publishing
Rec 90s Torfinn Nergaard er en annen delegat med fokus på publishing. Med artister som Low Frequency in Stereo, Segrov, Vineyards og Erlend Ropstad i stallen jobber han aktivt for å få ut artistenes musikk i alternative kanaler og ikke bare via platemarked.
— Jeg har jobbet bevisst over flere år med å få ut artistenes musikk i filmer, reklame, TV serier og spill. Det har gitt gode resultater for artistene, både økonomisk og promotion-messig, forteller Nergaard som også opplever stor interesse – spesielt i Tyskland – for Low Frequency In Stereos nye album som kommer til våren.
dSound buzz
Mandagens vellykkede mini-konsert med dSound på den norske standen skapte mye buzz. DaWorks’ Jørn Dalchow var på tirsdag travelt opptatt med å ta i mot en lang rekke internasjonale delegater som brått ville vite mer om den norske trioen.
— Det har vært utrolig moro å få lov til å gjøre denne showcasen. Normalt ville noe slikt ikke vært mulig, men med hjelp fra Music Export Norways Inger Dirdal fikk vi det til. Vi fikk mye umiddelbar respons, både fra våre partnere i Edel-systemet som gir ut bandet i Europa, men også fra selskaper vi vil jobbe med i Asia. I etterkant av konserten har det meldt seg 6-7 selskaper som har uttrykt klart at dette er interessant, dette vil vi jobbe med. Flere nye territorier har også åpnet seg opp etter mandagens konsert, forteller Dachow.
For å imøtekomme interessen for bandet ble det på tirsdag kveld i hui og hast organisert to intime og eksklusive mini-showcaser for utvalgte kontakter i en leilighet i Cannes.
— Dette blir to eksklusive konserter for blant annet en stor japansk partner, AVX, som vi håper skal få dSound ut på det japanske markedet, forteller Dalchow.
Felles nordisk satsning?
Music Export Norways Inger Dirdal løper fra møte til møte på Midem. Ett av møtene på tirsdag var med Finlands kulturminister:
— Vi diskuterte mulighetene for felles nordiske eksportsatsninger. I dag gjør de nordiske eksportkontorene flere prosjekter sammen som for eksempel South By Southwest i Austin, men det er alltid en utfordring å få på plass finansieringen. Den finske ministeren var veldig positiv til å få på plass en felles nordisk finansiering for musikkeksportprosjekter. Ministeren lovet å ta saken opp med sine nordiske kolleger, så nå får vi se hva Trond Giske har å si til dette. Finnene er i alle fall meget positive til felles nordiske satsninger, sier Dirdal.
Onsdag er Midems siste dag og på programmet står blant annet prisutdelingene i ”Revelation of the Year / Midem Special Prize – Jazz”, der den norske saksofonisten Kjetil Møster er nominert sammen med nederlandske Tineke Postma og Matthew Bourne fra Storbritannia.
Ledige stillinger
Kommunikasjonsrådgiver og prosjektmedarbeider
FolkOrg Søknadsfrist:08/01/2025
Førsteamanuensis i akkompagnement
Norges musikkhøgskole (NMH) Søknadsfrist:05/01/2025
Produsent for NUSO
NUSO - Norsk Ungdomssymfoniorkester eies og driftes av De Unges Orkesterforbund (UNOF)Søknadsfrist:10/01/2025
Førsteamanuensis i musikkhistorie
Norges musikkhøgskole (NMH)Søknadsfrist:05/01/2025
Førsteamanuensis i låtskriving og musikkproduksjon
Norges musikkhøgskole (NMH)Søknadsfrist:05/01/2025