Pauline Hall-konkurransen ble startet opp i år, og er et initiativ fra Bergen Filharmoniske Orkester (BFO) og Griegakademiet – Institutt for Musikk (UiB), i samarbeid med Edition Wilhelm Hansen.
Skal løfte ny musikk av kvinner i orkesterrepertoaret
– Konkurransen er et svar på utfordringen om å skape nytt repertoar av kvinnelige komponister, sa Oddmund Økland, programsjef i Bergen Filharmoniske Orkester og medlem av juryen, til Scenekunst.no da konkurransen ble kjent.
Høsten 2019 offentliggjorde Norsk Komponistforening sin repertoarundersøkelse, som viste at en av fem norske komponister er kvinner, og at verkene deres i tillegg blir lite spilt: Norske orkestre har kun tre prosent musikk av kvinnelige komponister på sine repertoar, viste tallene fra undersøkelsen.
Derfor ønsker initiativtakerne at Pauline Hall-konkurransen skal være et grep for å løfte fram ny musikk av kvinner i hele Norden:
– Så vidt vi vet, er det ingen tilsvarende konkurranser i Norden. Da vi så at dette ikke fantes, tenkte vi at dette var en posisjon vi godt kunne ta, sa Økland i intervjuet med Scenekunst.no.
Finalistene
Søknadsfristen til konkurransen var i juni i år, og det kom inn 25 søknader og verk fra Finland, Sverige, Danmark og Norge, forteller Filharmonien i en pressemelding.
Nå er finalistene plukket ut:
Rebecka Ahvenniemi (Norge/Finland): Un Palestrina ritrovato nel cassonetto (2020)
Rosali Grankull (Sverige): Identitetshandlingar i C dur (2020)
Kristine Tjøgersen (Norge): Bioluminesence (komponert i 2017 og revidert i 2020)
LES OGSÅ intervju med Rebecka Ahvenniemi: – Jeg har brukt vanvittige mengder tid på dette
LES OGSÅ intervju med Kristine Tjøgersen: – Det er absurd for meg at noen ikke vil spille samtidsmusikk
De tre finalistene vil delta på en workshop med Bergen Filharmoniske Orkester fredag 23. oktober. I workshopen får hver finalist jobbe med orkesteret og sjefdirigent Edward Gardner, og fremførelser og opptak blir gjort. Juryen vil være tilstede, og kårer så en vinner. Resultatet offentliggjøres 26. november, opplyser BFO.
Vinnerkomposisjonen vil bli framført av Bergen Filharmoniske Orkester og sjefdirigent Edward Gardner ved en konsert 11. februar 2021 i Grieghallen i Bergen. Konserten strømmes på www.bergenphilive.no. Vinneren får også en pris på kr. 200.000 samt tilbud om en publiseringsavtale for vinnerverket av Edition Wilhelm Hansen. Alle de tre finalistene får et honorar på kr 10.000.
Den internasjonale juryen består av:
Victoria Borisova-Ollas, komponist, Sverige
Juliana Hodkinson, komponist, Tyskland, professor II ved Griegakademiet, Institutt for musikk, Universitetet i Bergen
Trine Boje Mortensen, Promotion Director, Edition Wilhelm Hansen, Danmark
Edward Gardner, sjefdirigent, Bergen Filharmoniske Orkester
Oddmund Økland, programsjef, Bergen Filharmoniske Orkester
Dániel Péter Biró, komponist, professor ved Griegakademiet, Institutt for musikk, Universitetet i Bergen (initiativtaker og juryleder uten stemmerett)
Rebecka Sofia Ahvenniemi (født i 1982) er en komponist og filosof basert i Bergen. Hun har studert komposisjon og filosofi i Bergen, New York, Helsinki og Berlin. Hun er født i Finland, men flyttet til Norge i 2004. I flere av hennes musikalske verk, såvel som i forskning og skriving, er hun opptatt av spørsmål som tangerer kultur og samfunn. I de senere år har hun engasjert seg i en bred utforskning av kontekstuell tenkning rundt musikalsk komposisjon og framføring. Det meste av Rebeckas musikk er notert i partitur, og ofte kombinerer hun akustiske instrumenter med elektroniske media. Rebecka er også engasjert i likestilling. I 2017 startet hun prosjektet «Nye stemmer» i Bergen, som tilbyr seminarer og opplæring for kvinner som ønsker å komponere profesjonelt. Rebecka har vært styremedlem i Musikkselskapet Harmonien siden 2016 og har vært styreleder for konsertserien Avgarde. Hun var også styremedlem i den norske komponistforeningen fra 2013 til 2018. Hun var medlem av komiteen “Musikere og musikkensembler” i Kulturrådet fra 2016 til 2017, og ble leder av komiteen i 2018. I 2019 ga hun ut albumet Tacit-Citat-ion med 11 kammermusikalske verk.
Rosali Grankull (født i 1984) kommer fra Sverige og har studert komposisjon ved Det kongelige musikkonservatorium i Stockholm og ved høgskolen for scene og musikk i Göteborg (master). Hun har mottatt flere stipend, deriblant Västra Götalands regionens arbeidsstipend 2020 og Göteborg stads kulturstipendium 2020. Rosali er styremedlem i Levande Musik, som organiserer samtidsmusikk i Göteborg, og styremedlem i UNM (Ung Nordisk Musik) som er en festival for samtidsmusikk og lydkunst. Hun spiller altsaxofon i blant annet ensemblet Originalljudet & Mekaniska Ajna og gjester også andre artister live eller i studio.Kilde: Bergen Filharmoniske Orkester

Mitt hittil ærligste forsøk på å være et ansvarsbevisst menneske
I en tid der demokratiet står på spill får begrepet skyldfølelse renessanse.

Ballade jazz: Å bryte og bygge vaner
Dette er platene du pakkar med deg i lag med krimromanen, kvikklunsjen og appelsina.

Nyhet! Ballades festivalguide
Vi lanserer Ballades festivalguide, som vil samle musikkfestivaler over hele landet, gjennom hele året.

Oppspark til årets Inferno: Gjenhør med debatt om hatytringer i black metal
Ballade radio: Varm opp til metalfestivalen med den heite debatten om hatytringer i black metal fra fjorårets festival, med et sterkt internasjonalt panel.

POSTKORT FRA JAPAN: – Individet er ikke verdt en jævla dritt. Og dét har japanerne skjønt.
Spellemannsnominerte Why Kai dro på turné til Japan, og fikk både nye fans og eksistensiell angst.

Mørk kveldssang med Michael Krohn
Nylig ble det kjent at Michael Krohn legger opp som vokalist på grunn av sykdom. Her er hans siste nachspiel som sanger.