Få kvinner spilles: Komponistenes interesseorganiasasjon har foreslått målstyring knyttet til offentlig støtte, men orkestrenes talsperson vil ikke ha dette. Det sier Norsk teater- og orkesterforening til Ballade.no når vi følger opp forrige ukes saker om manglende kjønnsbalanse i orkestrenes repertoar.
Norsk Komponistforening (NKF) viste forrige uke fram at repertoarene blant norske orkestre er gjennomgående ganske gamle, og at kun tre prosent av det som er spilt over fire år er av kvinner. Ballade har i uken som har gått fulgt opp NKFs repertoarundersøkelse, og tre av de aktuelle orkestrene innrømmer at de kan bli bedre på å programmere musikk skrevet av kvinner.
LES OGSÅ Orkestrene spiller gammel musikk av menn
Norsk teater- og orkesterforening (NTO) er en interesse- og arbeidsgiverorganisasjon for profesjonelle, offentlig støttede virksomheter innenfor musikk og scenekunst. Ballade spurte direktør i NTO, Morten Gjelten, om foreningen kan være bekjent av den store ubalansen:
– Først og fremst er det bra at Komponistforeningen bidrar til en informert samtale, sier Gjelten.
– Det bør jo være skjerpende. Dialog er alltid bra, og vi samarbeider gjerne med Komponistforeningen om hvordan dette kan bli bedre. De viktigste samtalepartnerne for Komponistforeningen vil nødvendigvis være den kunstneriske ledelsen – slik den på ulikt vis er organisert i orkestre, ensembler og festivaler.
LES OGSÅ Orkestrene: Vi er ikke gode nok på kjønn
Komponistforeningen har funnet at både om du teller det som prosentandel og antall minutter er andelen framført ny musikk hos de store, norske orkestrene lav. De frie ensemblene spiller gjennomsnittlig mye mer ny musikk. Komponistene mener dette svekker nødvendig tilvekst av både ny musikk, men også hele det norske musikkfeltet. Hva bør og kan NTO gjøre for å øke andelen ny musikk framført i Norge?
– NTO og organisasjonene blander seg ikke inn i repertoar-diskusjoner, men vi kan på ulike måter bidra til å sette dette på dagsorden der bransjen møtes – også i nordisk og europeisk sammenheng. Samarbeid om bestillingsverk er for eksempel noe som har blitt diskutert og som står på agendaen i både det norske og nordiske orkesternettverket. Vi registrerer for øvrig med interesse Karlstrøms syn på forlag og på hva som gikk tapt ved nedleggelsen av MIC (MIC Norsk musikkinformasjon, som i 2012 ble slått sammen med Music Export Norway til organisasjonen Music Norway, red. anm. Kilde: Wikipedia).
– Politiske føringer på repertoar, som Komponistforeningens forslag om sterkere og mer detaljert målstyring knyttet opp mot offentlig støtte, er vi av opplagte grunner motstandere av, fortsetter Gjelten.
– Det er interessant å registrere at den smule positive utviklingen undersøkelsen beskriver, har kommet i samme periode som den statlige detaljstyringen har vært forbilledlig lav. Fortsatt arbeid for økt bevissthet, i kombinasjon med gode og forutsigbare rammevilkår og velfungerende insentivordninger, er etter vårt syn veien å gå. Så er det jo også en publikumsdimensjon her, som handler om at når de store symfoniorkestrene spiller et samtidsverk, så når det gjerne et mange ganger så stort publikum som når en festival eller et mindre ensemble setter opp det samme verket på en av sine konserter, sier han.
Kjønnsbalansen er betydelig skjevere enn det antall utøvende kvinnelige komponister skulle tilsi. 19 prosent av utøvende komponister er kvinner i Norge i dag, men spilles bare mellom 3 og 5 prosent av det totale repertoaret i gjennomsnitt. Kvinner framført av orkestrene utgjør to prosent, mens de i repertoaret til frie ensembler i undersøkelsen utgjør åtte prosent.
Hør også Spillerom Søndag på NRK P2 med Komponistforeningen, blant annet med saker fra Ballade som utgangspunkt 3. november, der blant annet Ballades dekning av repertoarundersøkelsen var utgangspunkt.
Foreningen Ballade er eier og utgiver av redaksjonelt uavhengige ballade.no. NOPA, Norsk Komponistforening og Norsk musikkforleggerforening er medlemmer i Foreningen Ballade.

Kronos Quartet, Maurseth og Tjøgersen utforsket hardinggrensene i Carnegie Hall
Fra vidda til 57th Street i New York.

Samtidsmusikken tok rommet under Spellemann
Rørende og berørende anerkjennelser under Spellemann torsdag kveld, med Hedersprisen til Maj Britt Andersen og tildelinger i flere klasser til Kristine Tjøgersen og Vilde Frang.

Ballade video: Fristeder og intergalaktisk dans
Vi deler et romskip med Vegar Vårdal, Rebekka Karijord, Ora The Molecule, Don Juan Dracula, Gunerius & Verdensveven, Rimmslimm, Simon Moholt, Chris Eriksen, De Press og Statsmenn.

Hvor brenner det? Stemmer i musikkbransjen svarer
KI-innblanding i musikkproduksjon? Spotifys fordelingsmodell? Spellemannprisen? Her er spalten for deg som vil høre mer om de store spørsmålene i musikkbransjen.

– For meg er det sikreste tegnet på at jeg har mestret låta, at jeg klarer å skru av hjernen
Brede Sørum anses for å være en av de virkelig store favorittene i det norske jazzmiljøet. Men musikken han formidler er alt annet enn den 'den nordiske jazzen'.

Elna skal jobbe for likestilling i nordisk kunstmusikk
Databasen ELNA – Equality Library for Nordic Art Music skal bidra til likestilling i kunstmusikken i Norden.