Det stemmer helt sikkert det Geir Johnson skriver om at Nordnorsk Opera- og Symfoniorkester (NOSO) er arrangør av ukentlige konserter. Forskjellen er i den grad det kan anses som operaoppsetninger eller symfoniorkesterkonserter. Jeg er selv bosatt i Tromsø ca 10 minutter fra Tromsø Kulturhus, og store orkesterproduksjoner av NOSO hører til sjeldenhetene.
Les Mulligans første innlegg: [link id=66636 title=»NOSO – en kulturpolitisk brøler«]
Opera- og symfoniorkester
Poenget med et opera- og symfoniorkester må være at man skal produsere fullstørrelse operaoppsetninger og symfoniorkesterkonserter på høyt nivå. Det er det per i dag lite av, noe som står i sterk kontrast til det [link id=66642 title=»Geir Johnson skriver»] i sitt tilsvar til meg.
Hvis vi sammenlikner med eksempelvis Oslo Filharmoniske Orkester er det vanlig med ukentlige produksjoner med orkesterprøver på dagtid og konserter på torsdag og fredags kveld. Også i Den Norske Opera er det vanlig med nesten daglige forestillinger på kvelder og jevnlige produksjoner. NOSO er en kombinasjon av disse to elementene slik navnet tilsier. Deres hovedoppgaver bør være å servere publikum operaforestillinger og symfoniorkesterkonserter på høyt nivå regelmessig (men selvsagt i en mindre skala enn i hovedstaden).
Per i dag er NOSO mer et arrangørsamarbeide mellom ulike ensembler, ikke en utøverinstitusjon i seg selv.
Les Geir Johnsons [link id=66642 title=»svar til Mulligan«]
Faste ensembler
Nok en gang må jeg presisere fordelene med faste ensembler. Selv om det tidligere Tromsø Symfoniorkester ifølge Aslak Wøllo Sørgaard ikke holdt mål holdt orkesteret i hvert fall til i Tromsø by. Det er mer enn det NOSO er i dag.
Det hadde heller ikke vært så dumt om man prioriterte å bygge opp FMKN i Harstad, som en viss person under kallenavnet ”orkestermusiker” skrev som kommentar i går. Det har heller ikke skjedd etter opprettelsen av NOSO. Alt NOSO viser seg å være er de samme ufullstendige ensemblene som tidligere under ett nytt navn.

Ujevn og uklar "Terminus"
Tekst og musikk trekker i hver sin retning, kryssende agendaer gjør resultatet dels for anmassende, dels for sprikende, midt i den gode viljen, skriver kritiker Erling E. Guldbrandsen om kammeroperaen "Terminus".

Om søyler, sari og svevende skip
Ballade klassisk tar for seg fire nye kunstmusikkplater, og kritikeren gleder seg over det han får oppleve.

Hvor brenner det, Erica Leypoldt og Lars Tefre Baade?
Vi må snakke om PROMO. Fungerer utstillingsvinduene i dag, og hvordan promoterer artister seg best i 2025? Hvem vil pressen egentlig snakke med? Her er spalten for deg som vil høre mer om de store spørsmålene i musikkbransjen.

Jørgen Karlstrøm til svenske Bonus Copyright Access
Karlstrøm blir administrerende direktør i svensk opphavsrettsorganisasjon.

Salt i Oslo kan bli nødt til å stenge dørene
Myndighetene varsler full stopp av aktivitet innen 1. juli.

Derfor bør vi lære norsk folkemusikk og folkedans på voksenopplæringen
Det burde være flere arenaer for formidling av norsk folkemusikk og -dans i voksenopplæringen. Det er en super inngang til å lære språk, historie, kroppsspråk og sosiale koder – samtidig som det bygger fellesskap, skriver Ely Navarro i Stiftinga Hilmar Alexandersen.