Mandag 9. oktober bestemte NOPA, foreningen for norske populærkomponister og tekstforfattere, seg for å gå inn med tre millioner kroner i Phonofile, og sikret seg dermed en aksjepost på 12,5 prosent i den nye nettbasen. Onsdag kveld skulle medlemmene av Norsk Komponistforening ta stilling til det samme forslaget. Styret i Norsk Komponistforening gikk inn for et slikt engasjement, men forsamlingen syntes til sist at prisen ble for høy.
— Det var først og fremst to forhold som spilte inn, sier generalsekretær Gunda Djupvik. – Det ene var selvsagt størrelsen på beløpet. Men summen hadde neppe vært så kontroversiell, dersom pengene hadde gått til ren driftsstøtte av Phonofile. Slik det var i følge aksjesalgsavtalen, skulle pengene gå inn som dekning av investeringer som TV2 og FONO har hatt i forkant av lanseringen. Dette var med på å føre til at den ekstraordinære generalforsamlingen valgte å si nei til styrets innstilling.
Ballade spør hvorfor styret i Norsk Komponistforening så det som interessant å gå inn med penger i Phonofile.
— Først og fremst fordi Phonofile vil være et flott redskap for norske komponister, særlig når det gjelder bruk av musikken vår i nye medier. En slik avtale om distribusjon av vår musikk har vi jo fremdeles, men nå mistet vi sjansen til å sitte i førersetet hva styring og administrasjon av Phonofile angår.
I vedtektene til Phonofile heter det at aksjene skal være delt mellom rettighetshavere og kommersielle aktører.
— Vi liker den flate strukturen til Phonofile, og håper denne profilen vil vare ved. Etter gårsdagens møte er det bare NOPA som er inne av opphavmannsorganisasjoner, noe som for så vidt er greit så lenge vi har et vennskapelig forhold til dem. Men om utfallet av gårsdagens generalforsamling hadde blitt annerledes, kunne også vi ha delt på en plass i Phonofiles styre. Denne muligheten mister vi altså nå.

Norsk premiere på "Elja" med Kronos Quartet og Benedicte Maurseth
Verdenskjente Kronos Quartet inntar Oslo for norsk premiere på verket "Elja" under årets Ultima.

Jazzfest Trondheim: Festivalens høydepunkt og alltid overraskende
– Det som særpreger Trondheim Jazzorkester, er at du aldri vet hva du får. Og det er jo det jazz handler om, å bli overrasket, skriver Trygve Lundemo etter siste ukes Jazzfest i Trondheim.

Færre søkere til estetiske linjer på videregående: – Det oppleves for usikkert å velge den retningen
Flere fylker og kommuner legger ned estetiske linjer på videregående, og i takt med dette går søkertallene til disse linjene ned. Periskop og Ballade har forsøkt å finne ut av årsaken til hvorfor færre ungdommer søker seg til estetiske fag.

Ballade video: Fødsel og frigjøring
Vi trår vannet med Beglomeg, Valkyrien Allstars, Real Ones, Superslow feat. Emma Putnam, Mirage, Ruben Magnus, Von August og Tor Kvammen.

Hvor brenner det, Pia Skevik og Jens Kihl?
Hvor er musikkjournalistikken på vei? Hvorfor erstattes redaktører med listeansvarlige i P3? Var alt bedre før? Her er spalten for deg som vil høre mer om de store spørsmålene i musikkbransjen.

Sverre Indris Joner nominert til cubansk Spellemann: Å selge salsa på Cuba
Det ble nylig kjent at Joner og orkesteret er nominert til den gjeve prisen Cubadisco. I helgen får vi vite om det internasjonale samarbeidet går til topps.