NOTAMs sommerskole er et seksdagers verksted med forelesninger og diskusjoner. Deltagerne har adgang til maskiner for arbeid med kursoppgaver og komposisjoner, med veiledning fra både profesjonelle komponister og NOTAMs teknikere.
Sommerskolen gir grunnleggende innføring i digitalt lydarbeid. Ingen forkunnskaper er påkrevet. Fokus er lagt på lyddesign og kreativ radio, og deltakerne vil lære hvordan man kan arbeide med lyd i radio. Men kurset er først og fremst et innføringskurs i digitalt lydarbeid. Deltakerne får kursbevis når kurset er gjennomført.
Årets sommerskole er praktisk orientert, og antall plasser er derfor begrenset til 12, for å kunne gi den enkelte maksimal oppfølging. Deltakerne skal i løpet av uken enten lage en egen komposisjon som et «ørespill», eller et stykke lydkunst på Internett. Mikrofon- og opptaksteknikk vil bli gjennomgått, sammen med lydredigering og -bearbeiding, komposisjon, produksjon og postproduksjon. Sommerskolen avsluttes med konsert hvor komposisjonene vil bli fremført med surround sound i 5.1-format.
Av foredragene under sommerskolen ønsker NOTAMs Bjarne Kvinnsland spesielt å fremheve Tilman Hartensteins forelesning ”Kreativ og eksperimentell radioform – historie, estetikk og metode” og ”Lyddesign og musikk i hørespillproduksjon” med Tormod Nygaard.
Tilman Hartenstein har vært programskaper i NRK P2 siden slutten av 1980-tallet, og har i flere år blant annet arbeidet med lydkunstprosjekter, for eksempel installasjonen «Norge – et lydrike» på Oslo Sentralstasjon under Ultimafestivalen i 2002. Han har også skrevet en bok om norsk hørespillhistorie, holdt forelesninger om lydestetikk og lydkunsthistorie og er ansvarlig for lydkunst-serien hver første søndag i måneden på NRK Alltid klassisk.
Tormod Nygaard har de siste 15 årene arbeidet med lyddesign for Radioteatret i NRK. Han har hatt lyddesign og teknisk regi på flere internasjonalt prisbelønte radiodrama- og dokumentarproduksjoner, senest hørespillet «Risk», vinner av Prix Europa i Berlin 2003. Han er også musiker og har deltatt på flere plateinnspillinger og komponert musikk for radiodramaproduksjoner.
Du kan melde deg på NOTAMs sommerskole her: http://www.notam02.no/notam02/kurs.s04.html

Kronos Quartet, Maurseth og Tjøgersen utforsket hardinggrensene i Carnegie Hall
Fra vidda til 57th Street i New York.

Samtidsmusikken tok rommet under Spellemann
Rørende og berørende anerkjennelser under Spellemann torsdag kveld, med Hedersprisen til Maj Britt Andersen og tildelinger i flere klasser til Kristine Tjøgersen og Vilde Frang.

Ballade video: Fristeder og intergalaktisk dans
Vi deler et romskip med Vegar Vårdal, Rebekka Karijord, Ora The Molecule, Don Juan Dracula, Gunerius & Verdensveven, Rimmslimm, Simon Moholt, Chris Eriksen, De Press og Statsmenn.

Hvor brenner det? Stemmer i musikkbransjen svarer
KI-innblanding i musikkproduksjon? Spotifys fordelingsmodell? Spellemannprisen? Her er spalten for deg som vil høre mer om de store spørsmålene i musikkbransjen.

– For meg er det sikreste tegnet på at jeg har mestret låta, at jeg klarer å skru av hjernen
Brede Sørum anses for å være en av de virkelig store favorittene i det norske jazzmiljøet. Men musikken han formidler er alt annet enn den 'den nordiske jazzen'.

Elna skal jobbe for likestilling i nordisk kunstmusikk
Databasen ELNA – Equality Library for Nordic Art Music skal bidra til likestilling i kunstmusikken i Norden.