Leif Ove Andsnes

Januar 2001: En oppsummering

Ballade kaster her et nærblikk på noe av det viktigste som skjedde i musikkåret 2001. Her følger vår uhøytidelige kavalkade over fjorårets første måned, der norske artister som DumDum Boys gjorde det bra på listene, Leif Ove Andsnes igjen ble nominert til Grammy-pris, og Sidsel Endresen mottok den norske jazzscenens høyeste utmerkelse.

Kalender

Västanå Sessions

02/08/2024 Kl. 18:00

Hopalong AKA i bakgården på Folk

03/08/2024 Kl. 19:00

Oslo

Féile Oslo 2024

15/08/2024 Kl. 19:00

Oslo

Féile Oslo 2024 åpningskonsert

15/08/2024 Kl. 19:00

Oslo

Alt 1. januar 2001 forelå det nye årets aller første norske CD-utgivelse. Det var den unge artisten Hanah som spilte inn en utgave av Neil Young-klassikeren «Heart of Gold». Utgiver er daWorks, som ble grunnlagt i fjor av en rekke erfarne skikkelser i norsk platebransje. Det ferske, norske selskapet har som uttalt mål å gi kvalitetspop til folket.

Under Norsk Kulturskoleråds tradisjonelle nyttårskonsert, «Godt Musikkår 2001» – som ble sendt på NRK 1, fjernsynet 1. nyttårsdag, ble det delt ut tre priser: Barnas Hederspris 2001, Kulturskolekommune 2001 og Talentprisen 2001. Vinnerne ble henholdsvis Trondheimspolitikeren Bodil Skjånes Dugstad, kulturbyen Bergen og jazzfiolinist Ola Kvernberg.

Leif Ove Andnes og Det norske kammerorkester blir nominert i hele to Grammypriser – den svært så høythengende Beste Klassiske Album, samt Beste Instrumentalfremføring (med orkester). Leif Ove Andsnes vant i oktober 2000 den prestisjetunge Gramophone Award for Haydns Pianokonserter nr.3, 4,og 11, som ble spilt inn i Lommedalen kirke med Det norske Kammerorkester. Det var også denne innspillingen som nå ble innstilt til den amerikanske musikkprisen. Det blir heller ikke i år noen pris på den tredve år gamle rogalendingen, som også ble Grammy-nominert både i 1998 og 1999.

Det blir gjort kjent at navn som Tungtvann, Sister Sonny, Ricochets, Corvine, Cadillac, Boy, Xploding Plastix, Illumination, St.Thomas, Karen Jo Fields, Magnet, Vidar Vang og Euroboys skal stå for underholdningen under den ferske Alarm-prisen. Selve utdelingen skal finne sted på Rockefeller i Oslo 3. februar, med Anneli Drecker og Harald Are Lund som seremonimestere.

DumDum Boys gir ut samleplaten «Schlägers», som innen årets utgang vil selge mer enn 75 000 eksemplarer. Albumet går rett inn på førsteplass på VG-listen, og blir liggende der til Kings Of Convenience tar over førsteplassen i uke 6 med «Quiet is the New Loud».

Leserne til nettstedet Panorama mener at Motorpsycho med «Let Them Eat Cake» laget det beste norske albumet i 2000, foran Briskeby, Poor Rich Ones og Ricochets. Motorpsycho vant også prisen for beste band, mens Morten Abel og Bertine Zetlitz ble kåret til henholdsvis årets mannlige og kvinnelige artist.

Silje Nergaard hadde stor sukess i 2000, med rundt 20 000 solgte eksemplarer av jazzplaten «Port Of Call» bare her hjemme. Hun innledet nå det nye året, som etter hvert skulle gi henne en enda større suksess i form av «At First Light», med å opptre på Rockefeller i Oslo med band og seksti manns symfoniorkester.

Petre offentliggjør hvem de skal sende til By:larm i Tromsø 22. – 25. februar. De to utvalgte er Spoonfool fra Oslo og Tennis fra Bergen. De førstnevnte ble valgt ut av Petres egne produsenter, mens Tennis vant kampen om publikums gunst. By:larm er Norges største møtested for musikkbransjen, og arrangeres hvert år i en ny by.

Nominasjonene til Spellemannprisen 2001 er klare. Både nominasjonene til hardrock- og dance/hip hop-kategoriene vekker en smule oppsikt, der en del uttrykker forbauselse over at hverken Mayhem eller Tungtvann har nådd opp gjennom jurysystemet. Nominasjonene til klassen for samtidsmusikk lar vente på seg, etter at Spellemannskommiteen først forsøkte å fjerne denne kategorien fra årets arrangement.

«Le Jazz Non – a compilation of Norwegian Noise» blir i januarnummeret til det prestisjetunge engelske magasinet The Wire kåret til en av fjorårets beste samleplater. «Le Jazz Non» er en samling av ny, norsk musikk i skjæringspunktene mellom støy, improvisert musikk og elektroniske eksperimenter, og er gitt ut av det vesle plateselskapet Smalltown Supersound. Flespilleren Nils Øklands «Straum» ble av samme blad kåret til en av årets utgivelser i klassen for Global Musikk, mens Fartein Valens «The Eternal» fikk samme utmerkelse i kategorien Moderne Klassisk. Begge de to siste platene er utgitt på det norske selskapet Rune Grammofon.

Den årlige Djangofestivalen på Cosmopolite i Oslo byr i år på navn som Bireli Lagrene (gitar), Niles Henning Ørsted Pedersen (bass), Toots Thielemans (munnspill), Florin Niculescu (fiolin), Hisao Fukushima (gitar), Hot Club de Norvege og andre. Men aller mest oppmerksomhet får kanskje den nitten år gamle norske fiolinisten Ola Kvernberg, som i anledning festivalen slipper sin debutplate på Hot Club Records.

Plateselskapet NORCD feirer sitt tiårsjublieum to dager på rad på Blå. Selskapet har gitt ut 39 titler innen jazz, folkemusikk og improvisasjonsmusikk, og har også opprettet den eksperimentelle underlabelen Sofa. NRK 2 gjør opptak av konsertene, som inkluderer opptredener av bl.a. Håkon Høgemo, Karl Seglem, Ingar Zach, Ivar Grydeland, Berit Opheim, Isglem og Paal Nilssen-Love.

Under ledelse av det nyopprettede eksportorganget Music Export Norway gjør det skarpere enn på mange år under årets MIDEM-festival i Cannes. Den norske standen får svært god mottagelse, mens artister som Henning Kvitnes og Hanah opptrer. Hanagh får kontrakt med det nye, internasjonale selskapet EMG, som senere vil havne i en tung konflikt med Hanahs opprinnelige selskap DaWorks etter at sammenslutningen mellom de to selskapene havarerer.

Norges jazzklubber sliter med økonomien. I januar må Sandnes Jazzklubb legges ned, og på Østlandet kjemper Oslo Jazzforum og Eidsvoll Jazz en iherdig kamp for å overleve. Samtidig kutter Trondheim Jazzforum drastisk ned på aktivitetsnivået for å sikre videre virksomhet. Senere på året vil det norske jazzlivet likevel være en av vinnerne på kulturbudsjettet.

Norsk Jazzforums høyeste utmerkelse, Buddyprisen, ble klokken elleve onsdag delt ut til Sidsel Endresen. Utdelingen skjedde i Kulturkirken Jakob i forbindelse med den tillyste pressekonferansen for Kulturhusnettverk-prosjektet «I levande live».

Sidsel Endresen blir årets vinner av Buddyprisen – den høyeste utmerkelsen innen norsk jazz, som stort sett har vært utdelt årlig siden 1956. Sidsel Endresen er også nominert til Spellemannspris i Åpen Klasse for albumet «Undertow», som er utgitt på Bugge Wesseltofts Jazzland-label. Høsten 2000 var hun sammen med Brazz Bros. også kandidat til den høythengende Nordisk Råds Musikkpris for 2001.

NoTAM, Norsk nettverk for Teknologi, Akustikk og Musikk, står foran en dramatisk situasjon, der man innen kort tid kan være uten både lokaler og penger til å betale husleie. Det kan bety kroken på døren for senteret, som de senere årene har bidratt til realisering av mer enn to hundre norske verk. NoTAM-leder Jøran Rudi stiller spørsmålstegn ved Kulturdepartementets håndtering av saken, og kaller trusselen mot senteret for en skandaløs måte å behandle det seriøse musikkteknologimiljøet på.

Bransjebladet FaroJournalen bringer i sin første utgave for året en statistikk fra IFPI Norge, som viser en totalomsetning til butikk på 1.053 millioner kroner. Platemarkedet skal ha økt 2% i volum, og 5% i omsetning i forhold til 1999. IFPI-selskapenes andel av handelen er på hele 90 prosent. Universal er det plateselskapet som har den største andelen av markedet – og kan notere seg for rundt 24 prosent av totalsalget, samt ikke mindre enn 35 prosent av salget av norsk musikk. Selskapet har den siste tiden hatt tunge bestselgere med artister som Herborg Kråkevik, Sissel Kyrkjebø, Briskeby og Espen Lind, og skal ha solgt 500 000 album bare fra september til årsskiftet. I antall titler utgjør IFPI-produksjoner likevel bare rundt 20 prosent av det som gis ut av norske plater.

For å kommentere og diskutere artikkelen må du være logget inn på Facebook. Dersom du har en mening du ikke får postet her kan du alltid sende oss en e-post.