EMS i Stockholm, 1968

Innovatøren Knut Wiggen

På 1960- og 70-tallet var Sveriges hovedstad et sentralt knutepunkt for ny og radikal kunst og musikk i Europa. I hovedsak skyldtes dette kunststiftelsen Fylkingen, Sveriges Radio og elektronmusikkstudioet EMS som på denne tiden var teknisk ledende internasjonalt. Sveriges fremskutte plass på denne tiden, også i Norden, har kulturpolitiske årsaker. Fylkingens og EMS’ unike stilling i dette var imidlertid én manns fortjeneste: Knut Wiggen, født i 1927 i Buvika ved Trondheim.Onsdag 8. oktober klokken 17.30 er det konsert og CD-slipp på Parkteateret Scene som del av årets Ultimafestival.

Kalender

Stabat Mater av Antonín Dvořák

28/03/2020 Kl. 19:00

Oslo

Fatoumata Diawara

28/03/2020 Kl. 20:00

Oslo

Stabat Mater av Antonín Dvořák

29/03/2020 Kl. 16:00

Oslo

Kampenjazz: Skarbø Skulekorps

29/03/2020 Kl. 20:00

Oslo

Legg til arrangement
Se alle

Av Tilman Hartenstein

Wiggen hadde studert piano bl.a. i Darmstadt, da han slo seg ned i Stockholm i 1955. I 1959 ble han ordfører i Fylkingen – en stiftelse til fremme for kammermusikk grunnlagt i 1933, som hadde utviklet seg til en spydspiss innen moderne instrumentalmusikk under komponistene Karl Birger Blomdahl og Gunnar Bucht.

Wiggen kjente til både Darmstadt-skolen og Pierre Schaeffers musique concréte, og begynte å arbeide for et nytt forhold mellom kunst, musikk og teknologi, blant annet i samarbeid med Moderna Museet. Et resultat ble den legendariske konferansen Art and Technology i 1967. Wiggen fikk stor innflytelse i Stockholms musikkliv, og grunnla Fylkingens internasjonale renommé. Han forble formann helt til 1969.

Allerede i 1960 innrettet Wiggen Sveriges første lille elektroakustiske musikkstudio ved Arbetarnas Bildningsförbund i Stockholm. Her ble senere ‘tekst-ljud-komponister’ som Lars Gunnar Bodin og Bengt Emil Johnson undervist av bl.a. Gottfried Michael Koenig.

I 1962 startet Wiggen arbeidet med å bygge opp et stort elektronmusikkstudio (EMS) som skulle bli verdens første med et datastyrt klangsystem av bl.a. 24 digitale tonegeneratorer – på denne tiden egentlig en teknisk umulighet. I 1964 overtok Sveriges Radio utviklingen av EMS under ledelse av Wiggen og to geniale ingeniører: Per Olov Strømberg og Tage Westlund. Studioet ble tatt delvis i bruk allerede i 1967 og ledet av Wiggen frem til 1975.

Sammen med amerikaneren David Fahrland utviklet Wiggen også et eget dataspråk for komposisjon av elektronisk musikk: MUSICBOX. Det ble aldri anvendt i EMS av andre enn Wiggen selv – det var for langt forut for sin tid. Først 20 år senere kom noe lignende – IRCAMs dataprogram MAX, som i dag brukes mye blant komponister.

Det finnes bare fem bevarte originalkomposisjoner av Knut Wiggen, laget ved hjelp av MUSICBOX i årene 1972-75. De presenteres for første gang samlet på Ultima 2003, i originalt klangformat ved hjelp av Stig Carlsson-høyttalere.

Knut Wiggen vil selv være tilstede under konserten på Parkteateret, og programmet er som følger: «Sommarmorgon» (1972), «Etyd» (1972), «Resa» (1972), «Tornado» (1974) og
«EMS för sig själv» (1975).

Knut Wiggen vil også være temaet for et todelt radioprogramm på P2, «Den elektroniske musikkens skjulte gestus». Del 1 sendes lørdag 4. oktober klokken 22.30, mens del 2 kan høres på lørdag 11. oktober kl. 22.30, P2.

Stillinger

Stipendiat i musikk

Universitetet i Stavanger

Kantor/organist – 100%

Kongsberg kirkelige fellesråd

Kantor – 50%

Kongsberg kirkelige fellesråd

Kantor/ organist

Gloppen kyrkjelege fellesråd

Forskningsbibliotekar

Nasjonalbiblioteket

Hold deg oppdatert

Meld deg på vårt nyhetsbrev