Hovednavnet på Festspillene i Nord-Norge satser trippelt
Etter at festivalen utnevnte rapperen KLISH til årets Festspillprofil, svarte tromsøværingen med å skape hele tre sjangeroverskridende bestillingsverk.
Den 22. juni settes atter en gang startskuddet for Festspillene i Nord-Norge. Kulturarrangementet i Harstad har en lang tradisjon: den lokale journalisten og ildsjelen Jan Kr. Nilssen dro i gang den første utgaven i 1965, og siden har det vært en viktig arena for å profilere kunst- og kulturlivet i landsdelen. Arrangørene har alltid lagt spesiell vekt på å løfte frem nye og innovative talenter, og de forvalter også tilskuddsordninger innen scenekunst, musikk og visuell kunst.
Siden 1989 har de dessuten utnevnt en offisiell “Festspillprofil” til hver utgave, og tidligere bærere av tittelen inkluderer et bredt spekter av artister, fra Kari Bremnes (1998) til Silje Halstensen (2017).
I år er turen kommet til hiphop-artist Jon-Are Masternes, bedre kjent under navnet KLISH, som stiller med intet mindre enn tre konserter med totalt ny musikk. Ballade møtte den umåtelig produktive Tromsø-rapperen en søndag formiddag i Oslo øst – hvor han har holdt til de siste 13 årene – for en kjapp prat før veien gikk videre til siste øvning før festivalen.
– Gratulerer med tittelen! Men hva går det å være Festspillprofil egentlig ut på?
– Det er vel i grunnen bare at de har valgt ut en kunstner som de har litt ekstra tro på. Eller som har laget en viss mengde musikk og forhåpentligvis kan være et forbilde for andre, svarer den vanligvis breiale rapperen beskjedent.
– Også får man litt frihet til å utvikle kunsten sin videre, eller gjøre noe som er litt på siden av det man holder på med til daglig. Akkurat det siste er det jeg har vektlagt mest i dette prosjektet: på Festspillene skal jeg gjøre ting som er ganske langt utenfor komfortsonen min.
De tre festspillkonsertene til Masternes er nemlig mildt sagt varierte: en hiphopkonsert med den nordnorske hiphop-produsenten Poppa Lars (kjent fra Tungtvann), et samarbeid med hardcore-kvintetten Ondt Blod fra Kirkenes og en akustisk kirkekonsert med strykere fra Musikk i Nordland.
– Er alle de tre konsertene bestillingsverk? Det høres ut som et enormt prosjekt.
– Det er en viss felles tematikk i de to konsertene jeg gjør med Poppa Lars og i kirken: den ene har jeg kalt for “Elendighet elsker selskap”, og den andre heter “Hver gang dokker forlater meg”. Disse er hovedsakelig nye låter, som jeg har skrevet spesielt for festivalen.
Skapte 35 nye låter på et halvt år
Masternes gleder seg også til å oppdage ferske artister fra Nord-Norge på festivalen. Å henge med på ny musikk er nemlig noe han rett og slett ikke har rukket i det siste, innrømmer han.
– Jeg har vært totalt inni min egen boble, som det heter så fint. Det er konsekvensen av at jeg har skrevet 35 nye låter det siste halvåret.
Først sist høst kom beskjeden om at KLISH var utnevnt til Festspillprofil. Skriveprosessen og skissene til de første låtene kom i løpet av juleferien, og i januar startet produksjonen. Siden har han gått hodestups inn i prosjektet, forteller han. På bekostning av en del annet.
– Jeg måtte bare kutte ut all sosial kontakt, slutte å drikke og begynne å stå opp klokka fem. Og bare sette meg ned og jobbe med låtene utover morgenkvisten for så dra videre på fulltidsjobben min.
På dagtid jobber Masternes i spesialpedagogisk avdeling på en barneskole. Og etter hver lange skoledag i hele år, har arbeidet med låtene fortsatt hjemme.
Skriver mer helhetlig enn før
Nå er er han endelig på målstreken av det musikalske maratonet, og idet både Festspillene og slutten av skoleåret står for døren, er en svær haug med nye låter klare.
– Låtene i “Elendighet elsker selskap” og “Hver gang dokker forlater meg” danner én større historie sammen. Jeg har prøvd å skrive på en mer helhetlig måte enn før, samtidig som dette også skal kunne tolkes på litt forskjellige vis musikalsk. «Elendighet elsker selskap» vil være mer tradisjonelt for min del, en slags klubbkonsert på den måten jeg vanligvis gjør det. Det vil si renspikket hip-hop på et klamt og intimt lokale, presiserer han.
– «Hver gang dokker forlater meg» er derimot motstykket, og fremføres i Trondenes kirke. Sammen med noen musikere jeg har spilt med på noen akustiske konserter i det siste pluss en flott strykekvartett. Atmosfæren blir nok ganske unik på begge to, men spesielt i den tusen år gamle kirka. Dette er et rimelig fjernt prosjekt, eller absurd om du vil – men veldig kult.
Fans tolker fans
Den tredje KLISH-posten på festspillprogrammet blir noe helt annet: en fusjon med et sint liveband med samiske røtter og føttene plantet i hardcore istedenfor hiphop. Masternes er selvutnevnt blodfan av Ondt Blod, og spesielt andrealbumet Natur, som han har utnevnt som sin mest hørte skive i 2017.
For et års tid siden kunne man også oppleve de to sjangermessig svært ulike nordnorske heltene på Parkteatret på én og samme kveld. Men aldri på scenen helt samtidig.
– Festspillkonserten med Ondt Blod blir igjen veldig annerledes enn de to andre. Det er et konsept som heter Verdde Sessions, der man møtes og tolker hverandres låter. Idéen er også at man skal ta to helt forskjellige musikalske uttrykksformer og få dem til å lage noe felles. Derfor har vi skapt fire helt nye låter helt fra bunnen, og i tillegg tolker vi hverandres favoritter.
Det viste seg heldigvis at Ondt Blod var fans av Masternes også, forteller han med et smil. Slik ble det en enkel jobb for begge å velge ut låter fra motpartens katalog.
– Det blir også utrolig artig å spille med et band, synes jeg. Det er noe totalt annerledes enn det topersoners DJ-og-rapper-oppsettet jeg er vant med.
Han beskriver det som lærerikt og inspirerende å få være med i prosessen der et band i fellesskap skaper en låt og så øver den frem.
– Og ikke minst blir det gøy å oppleve at låter jeg har laget tidligere blir fremført med et helt annet musikalsk utrykk, avslutter han begeistret.
Festspillene i Nord-Norge, også kjent som Arctic Arts Festival, går av stabelen 22. til 29. juni i Harstad. Du kan lese mer om festivalen og programmet på festspillnn.no.
Ledige stillinger
Stipendiatstilling i musikkterapi
Griegakademiet - Institutt for musikkSøknadsfrist:24/02/2025
Stipendiatstilling i musikkvitskap
Griegakademiet - Institutt for musikkSøknadsfrist:24/02/2025
Kantor/kirkemusiker
Vågsbygd menighet - Kristiansand Søknadsfrist:06/02/2025
A&R Manager
Universal Music ASSøknadsfrist:05/02/2025
Prosjektansvarlig
MusikkforleggerneSøknadsfrist:27/01/2025