– En vanlig festival har en sluttdato, det har ikke denne – her kan publikum nyte konserter igjen og igjen i all fremtid digitalt. Det skriver Det Norske Blåseensemble når de inviterer inn på sin nettside med konsertproduksjoner.
Under koronaepidemiens første periode i 2020 produserte Det Norske Blåseensemble ukentlige digitale konserter. Da 2021 startet med nye nedstegninger startet de en ny digital festival. Noen av Haldens unike bygg skulle fylles med musikk, i alle sjangere, skapt fra 1734 til i dag. Omtrent like lenge som dette orkesteret har eksistert. Konsertene ligger fortsatt ute på nett, og i motsetning til mye av onlinekonsertene fra forskjellige lockdowns, framstår de ganske organisert å finne fram i, til i forskjellige sjangre for eksempel, via nettsidene til orkesteret.
Den observante, eller bare med god husk, balladelytter, vil legge merke til sjangeren sanntid – en oppdatert inngang til kunstmusikk som DNBE har jobbet fram. De definerer sanntidsmusikk som improvisasjon basert på referanser fra klassisk musikk.
Rød Herregård, Fredrikshalds Teater, Fredriksten Festning, Brygga Kultursal og Halden Arbeidersamfund ble valgt som innspillingsarenaer. Historiske bygg som alle har huset musikk siden de ble bygd. Dette er bygg som orkesteret ønsker å vise frem til seere over det ganske land.
Orkesterets egne musikere dannet grunnlaget for innspillingene, og mindre grupper var naturlig å jobbe i, i tillegg fikk orkesteret med seg noen av de flinkeste sangerne, musikerne og dirigentene landet har å by på, inkludert Henning Kvitnes, Marius Neset, Erlend Skomsvoll, Per Kristian Skalstad og Lydia Hoen Tjore.
I eposten de har sendt ut, nevner orkesteret disse samarbeidsartistene fra konsertrekka:
Haldens egen Henning Kvitnes, med helt nye arrangementer av Jon Øivind Næss inspirert av enn Tom Waits sitt kritikerroste album «Swordfishtrombones».
Haldenkomponist og en av landets fremste samtidskomponister Lene Grenager sin Attitude.
Christian Eggen spiller piano i tidsriktige omgivelser på Rød Herregård.
Opera Østfold med de tenorarier fremført av Thomas Ruud.
Erlend Skomsvoll som for anledningen rekomponerte Marius Nesets musikk.
Sanntidsmusikk, DNBE sitt unike prosjekt innen klassisk improvisasjon. Se under.

Storsatsing på kultur i hele Norge: – Har du en god idé, vil vi høre fra deg, sier daglig leder i Kulturrom
Regjeringen styrker Kulturrom med hele 21 millioner kroner – det største tilskuddet siden oppstarten.

Tid og kunstnerliv: Korpsbevegelser
Det er like før det vil kry av uniformer, marsjhefter og bandolærer. Korpsbevegelser er å gjenta seg selv, år etter år. Gjentakelsene er tradisjon. Tradisjon er kultur. Kultur er musikk. Og musikk er korpsbevegelse.

Vossa Jazz-sjefen slutter
Daglig leder i Vossa Jazz, Roger Urhaug, har sagt opp etter knapt et år.

Hvor brenner det, Egon Holstad og Sigurd Elgenes?
Hvor er musikkjournalistikken på vei? Hvordan imøtekommer vi en stadig mer uforutsigbar fremtid? Hva kjennetegner god anmelderkunst? Her er spalten for deg som vil høre mer om de store spørsmålene i musikkbransjen.

Fest i klangfargerike med forstyrrande ubehag og lågfrekvent stille
Ballade jazz: Superspreder har naila det på si andre plate, Geir Sundstøl feirer ti år som soloartist, vi får klangleg skulptur frå Sofa, og orkestrert stille frå Bristol.

Norsk premiere på "Elja" med Kronos Quartet og Benedicte Maurseth
Verdenskjente Kronos Quartet inntar Oslo for norsk premiere på verket "Elja" under årets Ultima.