Edvard-prisen 2021 i kategorien Samtid gikk til komponist Agnes Ida Pettersen for verket «Å vere i livet», som bygger på Halldis Moren Vesaas' tekst "Å vere i livet - tre vers til mor".  (Foto: TONO / Kristian Dugstad)

Edvard-pris til Agnes Ida Pettersens «Å vere i livet»

Komponist Agnes Ida Pettersen ble i går tildelt Edvard-prisen 2021 i kategorien Samtid for verket «Å vere i livet», et verk som bygger på Halldis Moren Vesaas’ tekst «Å vere i livet – tre vers til mor». 

Kalender

La Llorona, den gråtende klarinett

21/05/2022 Kl. 19:00

Oslo

Operapub på Røverstaden

25/05/2022 Kl. 19:00

Oslo

Lørdagsopera – DON PASQUALE (utdrag)

28/05/2022 Kl. 15:30

Oslo

Konsertforestillingen Klarinett & Foto

29/05/2022 Kl. 14

Viken

Komponist Agnes Ida Pettersen skrev verket «Å vere i livet» spesielt til Terjungensemble og folkesangeren Ingebjørg Lognvik Reinholdt, og det ble for første gang fremført under en konsert med Terjungensemble under Ultima 2020. I januar 2021 ble verket gitt ut på plata Den annen sang (Fabra).

– Jeg ble kjent med teksten for flere år siden, og har spart på det til en passende anledning, har Pettersen selv fortalt om inspirasjonen til verket.

Og det gjorde hun sikkert rett i, for Edvard-juryen mener at hun lagde et av fjorårets aller mest velkomponerte musikkverk:
– Verkets uttrykksfulle kontraster og mangfoldige assosiasjoner omfavner alt fra folketoner til barokken, med en utforskende og skinnende klanglig overflate, skriver juryen i sin begrunnelse.

Her er juryens fulle begrunnelse:
Agnes Ida Pettersens verk Å vere i livet er en tonesetting av et dikt av lyriker Halldis Moren Vesaas (1907–1995). Teksten er en hyllest til mor og en omfavnelse av livet og den tilstedeværelsen, rommet og tryggheten det byr på. Dette gjenspeiles av Pettersen, som tonesetter teksten i sin fulle dybde. De mange meningslagene formidles i musikken med rik palett av virkemidler. Verkets uttrykksfulle kontraster og mangfoldige assosiasjoner omfavner alt fra folketoner til barokken, med en utforskende og skinnende klanglig overflate. Det ligger en stor inspirasjonsbredde og et spenn av tekniske detaljer i verket, alt sømløst sammenføyd til en musikalsk helhet. Verket utstråler både trygghet og lekenhet. Den klangmessige kompleksiteten oppleves lett og berikende på én og samme tid.

Juryen for EDVARD-prisen 2021 har bestått av juryleder Torgny Amdam (NOPA), Peter Edwards (Norsk Komponistforening), Samsaya Sharma (NOPA), Sten Ove Toft (uavhengig), Ole Børud (uavhengig), Thomas Wettergreen (Musikkforleggerne), Kristin Norderval (Norsk Komponistforening) og Oda Svendsby (Musikkforleggerne).

 

For å kommentere og diskutere artikkelen må du være logget inn på Facebook. Dersom du har en mening du ikke får postet her kan du alltid sende oss en e-post.

Stillinger

Universitetslektor i akkompagnement

UiT Musikkonservatoriet (MK)

Nettredaktør

Norges musikkhøgskole (NMH)

Kantor/organist

Larvik kirkelige fellesråd

Markedsansvarlig

Musikk i Nordland

Universitetslektor i fagdidaktikk i musikk

Norges musikkhøgskole (NMH)

Hold deg oppdatert

Meld deg på vårt nyhetsbrev