Tysk-franske David Maiwald, som tar over som dirigentfor Oslos Domkirkes guttekor etter vikardirigent Sindre Hugo Bjerkestrand, begynte som kormester for Operakoret i oktober 2011. Han har bakgrunn både som dirigent og komponist, og er også utøvende bratsjist. Maiwald har vært ansatt som assisterende kormester og repetitør ved Staatstheater Braunschweig og fra 2005 som kormester ved operahuset i Kiel, hvor han dirigerte en rekke oppsetninger og egne verk for koret der, som for øvrig ble nominert til beste operakor i Tyskland i 2006.
Maiwald har mottatt en rekke utmerkelser og stipendier fra Richard Wagner Association, Laurent-Vibert i Lourmarin, Frankrike, og fra Deutsche Bank-foreningen Musiktheater heute.

Ujevn og uklar "Terminus"
Tekst og musikk trekker i hver sin retning, kryssende agendaer gjør resultatet dels for anmassende, dels for sprikende, midt i den gode viljen, skriver kritiker Erling E. Guldbrandsen om kammeroperaen "Terminus".

Om søyler, sari og svevende skip
Ballade klassisk tar for seg fire nye kunstmusikkplater, og kritikeren gleder seg over det han får oppleve.

Hvor brenner det, Erica Leypoldt og Lars Tefre Baade?
Vi må snakke om PROMO. Fungerer utstillingsvinduene i dag, og hvordan promoterer artister seg best i 2025? Hvem vil pressen egentlig snakke med? Her er spalten for deg som vil høre mer om de store spørsmålene i musikkbransjen.

Jørgen Karlstrøm til svenske Bonus Copyright Access
Karlstrøm blir administrerende direktør i svensk opphavsrettsorganisasjon.

Salt i Oslo kan bli nødt til å stenge dørene
Myndighetene varsler full stopp av aktivitet innen 1. juli.

Derfor bør vi lære norsk folkemusikk og folkedans på voksenopplæringen
Det burde være flere arenaer for formidling av norsk folkemusikk og -dans i voksenopplæringen. Det er en super inngang til å lære språk, historie, kroppsspråk og sosiale koder – samtidig som det bygger fellesskap, skriver Ely Navarro i Stiftinga Hilmar Alexandersen.