Tidlig på søndagskvelden kunne man oppleve en opplagt og underholdende juryformann, David Herwitz, lede prisutdelingene til Cannes Classical Awards. Årets jury besto i tillegg til Herwitz også av representanter fra ClassicsToday.com (USA), Gramofon (Ungarn) Klassik Heute (Tyskland), Musica (Italia), Repertoire (Frankrike) og Scherzo (Spania). Innspillingene vurderes selvfølgelig på bakgrunn av kunstnerisk og teknisk kvalitet.
Det ble delt ut priser i hele 27 kategorier, som dekker plateutgivelser som spenner fra tidlig musikk til samtidsmusikk, solo, ensemble og orkesterinnspillinger fra forskjellige perioder, og utmerkelser til produsenter, unge kunstnere, og den såkalte Living Composer prisen som i år gikk til Poul Ruders for hans sensasjonelle opera «The Handmaid’s Tale. Prisutdelingen var rammet inn ved at Danmark Radios Sinfonietta, under ledelse av norske Rolf Gupta framførte Vagn Holmboes triokonsert og avslutningsvis Poul Ruders underholdende gitarkonsert bygget over et tema av Paganini.
Selv om ingen pris ble delt ut til en helnorsk plateproduksjon, så var både norske komponister og utøvere representert i forbindelse med en rekke utgivelser. Slik ble Truls Mørk hedret for sin innspilling av Benjamin Brittens cellosuiter (Virgin 5 45399-2) i klassen Kammer/Solo Instrumental 20. Century, mens Stavanger Symfoniorkester delte prisen med de to andre nominerte i klassen Orchestral and Concerto CD Premier, for innspillingen av Geirr Tveiitts Prillar og Solgudsymfoni under ledelse av Ole Kristian Ruud, utgitt på svenske BIS (CD 1027).
Nå som diverse radiostasjoner, orkesterselskap og festivaler er begynt å utgi Cder med egne liveopptak er det opprettet en egen priskategori for denne type historisk arkivmateriale. Her vant BBC prisen utgivelsen av Arturo Benedetti Michellangelis innspilling av Griegs klaverkonsert. For øvrig ble fiolinisten James Ehnes kåret til årets unge kunstner, Best Special Edition gikk til Hungarotons innspilling av Bartoks samlede verk.
Det er et tankekors at ingen av de norske plateprisene omfattes av innkjøpsordingen for norske fonogrammer, da denne kun forholder seg til produsenter med adresse i Norge.

Jørgen Karlstrøm til svenske Bonus Copyright Access
Karlstrøm blir administrerende direktør i svensk opphavsrettsorganisasjon.

Salt i Oslo kan bli nødt til å stenge dørene
Myndighetene varsler full stopp av aktivitet innen 1. juli.

Derfor bør vi lære norsk folkemusikk og folkedans på voksenopplæringen
Det burde være flere arenaer for formidling av norsk folkemusikk og -dans i voksenopplæringen. Det er en super inngang til å lære språk, historie, kroppsspråk og sosiale koder – samtidig som det bygger fellesskap, skriver Ely Navarro i Stiftinga Hilmar Alexandersen.

Ballade video: Pyramider på Månen
Vi har det greit med Beharie, BLKSTD, Mayflower Madame, Din Våte Drøm, Vidar Furholt, Paulin Voss, Roar Dons og Naeon Teardrops.

Hvordan løfte kunstnerisk forskning fra marginalisering til vitenskapsdiskurs?
Er kunstnerisk forskning moden og klar for å tre inn i en vitenskapelig diskurs? Hvis ikke, er jeg redd den er på vei inn i en (muligens noe selvforskyldt) marginaliseringsprosess, skriver Henrik Holm.

Storsatsing på kultur i hele Norge: – Har du en god idé, vil vi høre fra deg, sier daglig leder i Kulturrom
Regjeringen styrker Kulturrom med hele 21 millioner kroner – det største tilskuddet siden oppstarten.