Seminaret holdes for universitets- og høgskolelærere, doktorgradsstipendiater og studenter og konsentreres om emner forbundet med nyere Bach-forskning. Professor Christoph Wolff er knyttet til Harvard University i Massachusetts, USA og har stått bak en rekke artikler og bøker om J. S. Bach i de senere årene. Han har blant annet revidert den store Bach-katalogen, The Bach Reader, og nå i vår kom hans nye Bach-biografi: «J. S. Bach – the Learned Musician». Hans dype stilistiske kjennskap til Bachs skrivemåte gjør ham til en av de fremste
ekspertene på Bachs utvikling som komponist, og han har vært viktig i vurderinger av Bach-manuskripter som har dukket opp i vår tid.
Professor Hans–Joachim Schulze er leder for Bach-Archiv Leipzig. Dette har i alle år vært sentrum for Bach-forskningen. Schulze er en av de fremste kjennere av Bach-tradisjonen slik den har utviklet seg fra mesterens død i 1750 og inntil vår tid. Han og Wolff har arbeidet sammen i alle år, og når Schulze i løpet av kommende år trekker seg fra stillingen ved Bach-Archiv Leipzig, er det Wolff som overtar der. Han kommer imidlertid også til å fortsette som professor ved Harvard.
I forbindelse med seminaret ved Norges musikkhøgskole arrangeres det to offentlige konserter, en orgelkonsert fredag kveld med organistene Terje Winge og Kåre Nordstoga og en kantatekonsert lørdag med Oslo Domkor, solister og instrumentalister ledet av Terje Kvam. Begge programmer blir kommentert av professor Christoph Wolff.
Spørsmål om seminaret og konsertene kan rettes til Idar Karevold ved Norges musikkhøgskole.

Hvordan løfte kunstnerisk forskning fra marginalisering til vitenskapsdiskurs?
Er kunstnerisk forskning moden og klar for å tre inn i en vitenskapelig diskurs? Hvis ikke, er jeg redd den er på vei inn i en (muligens noe selvforskyldt) marginaliseringsprosess, skriver Henrik Holm.

Storsatsing på kultur i hele Norge: – Har du en god idé, vil vi høre fra deg, sier daglig leder i Kulturrom
Regjeringen styrker Kulturrom med hele 21 millioner kroner – det største tilskuddet siden oppstarten.

Tid og kunstnerliv: Korpsbevegelser
Akkurat som i 1989 er det like før det vil kry av uniformer, marsjhefter og bandolærer. Korpsbevegelser er å gjenta seg selv, år etter år. Gjentakelsene er tradisjon. Tradisjon er kultur. Kultur er musikk. Og musikk er korpsbevegelse.

Vossa Jazz-sjefen slutter
Daglig leder i Vossa Jazz, Roger Urhaug, har sagt opp etter knapt et år.

Hvor brenner det, Egon Holstad og Sigurd Elgenes?
Hvor er musikkjournalistikken på vei? Hvordan imøtekommer vi en stadig mer uforutsigbar fremtid? Hva kjennetegner god anmelderkunst? Her er spalten for deg som vil høre mer om de store spørsmålene i musikkbransjen.

Fest i klangfargerike med forstyrrande ubehag og lågfrekvent stille
Ballade jazz: Superspreder har naila det på si andre plate, Geir Sundstøl feirer ti år som soloartist, vi får klangleg skulptur frå Sofa, og orkestrert stille frå Bristol.