Åtte verdspremierer under Nordland Musikkfestuke
Når Nordland Musikkfestuke opnar laurdag, er det duka for urframføringar av åtte nye verk i Bodø. Rolf Wallin, Asbjørn Schaatun, Eivind Buene, Jon Øyvind Ness, Lars Petter Hagen og Jan Gunnar Hoff kjem alle til Bodø. Festivalsjef Rolf-Cato Raade har òg lukkast få med seg ei rekkje internasjonalt kjende utøvarar som Leif Ove Andsnes og Det Norske Kammerorkester, Arvid Engegård, SISU, Trio Mediæval med fleire. – Om man kun serverer folk kake hele tiden, vet de ikke hva sushi smaker, seier Raade til Ballade.
Av Ida Habbestad
Korleis booka Leif Ove Andsnes og Det Norske Kammerorkester til sin festival i Bodø?
For festivalsjef Rolf-Cato Raade er svaret enkelt – faktisk var det den minst kompliserte bookinga av alle framfor årets Musikkfestuke i Nordland:
— I mars i fjor satt jeg i et møte på Gran Cafe på Karl Johan for å planlegge programmet for festivalen, fortel Raade. – Vi diskuterte ”hva er det beste vi kan få” – og i det sekundet Leif Ove Andsnes og Det Norske Kammerorkester ble nevnt, passerte Leif Ove vinduet på vei oppover mot slottet. Da kastet jeg meg ut og hoiet og ropte. Han stoppet og spurte: ”Jøss, hva skjer?”, og så fortalte jeg ham at jeg hadde begynt som festivalsjef i Bodø, og at det største ønsket vårt var om å få ham til festivalen. Han spurte om det var 2006 det var snakk om, og det var det jo, og det viste seg at han hadde en periode med Kammerorkesteret den aktuelle tiden. ”Men da kommer dere til Bodø, da?” spurte jeg, ”Vi gjør vel det”, sa han – og så tok vi hverandre i hånden på det.
Med stor satsingsvilje og eit særs spenstig program med mange internasjonalt kjende utøvarar på plakaten, har Nordland Musikkfestuke lukkast leggja til rette for ei veke det kan rettast store forventningar til. Til dømes vert det truleg ei spektakulær oppleving 11. august når Andsnes med fleire gjev konsert på Keiservarden, som er Bodøs høgste fjell, der det for høvet er rigga opp ei scene med flygel og PA-anlegg, – og der det er plass til 3000 tilskodarar.
Verdspremierer
Men det er ikkje berre dei store utøvarnamna festivalsjefen har lukkast knytta til seg. Under Nordland Musikkfestveke kan ein den komande veka stifta kjennskap med heile åtte nye verk. ”Phonotape 4” av Rolf Wallin, ”Replicas With Gilded Frames” av Asbjørn Schaatun, ”MAGMA” av Jan Gunnar Hoff, kammeroperaene ”September” av Eivind Buene og ”Ibsens smårips” av Jon Øyvind Ness, ”Tveitt-fragmenter” av Lars Petter Hagen, ”Dami consorto Dio ” av Gavin Bryars, og ”Quam pulchra es” av Andrew Smith får sine verdspremierer iløpet av seks dagar. Raade fortel om bakgrunnen for satsinga:
— Under mitt første festivalår i 2005, innførte vi begrepet ’verdenspremierer’. Det har ikke vært så mange av dem i Bodø tidligere, og ettersom festivalen nå er spisset til å være mer klassisk basert enn enkelte andre år, har vi valgt å gjøre dette grepet med å satse på nye verk. I det første festivalåret klarte vi på ganske kort tid å få 5 urframføringer, da var det festivalkomponist Sigmund Lillebjerka som sto for de fleste verkene, og så har vi ønsket å fortsette denne satsningen.
Festivalsjefen insisterer på å kalla framføringane ’verdspremierer’ heller enn urframføringar, og meiner dette omgrepet i større grad understrekar det sensasjonelle ved kvart nye verk:
— Når man i popverdenen snakker om at det skal spilles en ny sang, blir det gjerne kalt en verdenspremiere. Vi tenker litt markedsføringsmessig; det er viktig at folk i Bodø forstår at det er en musikkhistorisk begivenhet med nye verk av etablerte komponister, seier Raade.
For verdspremierene er med på å setta Bodø på kartet, meiner festivalsjefen;
— Det er ikke hver dag det urfremføres verk av Wallin. Når det skjer i Wien er det en stor sak, og det faktum at framførelsen skjer her i Bodø, gjør at folk vet om det langt utenfor landets grenser. Og at man da får være til stede første gang er ikke ”pytt pytt”, men har stor betydelse, seier Raade.
Kammeroperaer i Ibsen-året
Mellom høgdepunkta kan nemnast dei to nye kammeroperaene ”September” og ”Ibsens smårips”, av høvesvis Eivind Buene og Jon Øyvind Ness. Prosjektet er eit samarbeid mellom Ad Opera, Opera Vest, Bodø Sinfonietta og Musikkteater i Bodø, og ideen har vore å la to unge kunstnarar kommentera Ibsens dramatikk (meir om desse operaene kan du lesa her).
— Det er en sensasjon å få to nye norske operaer urfremført på samme kveld, seier Raade, og uttrykkjer glede – ikkje berre over at urframføringa finn stad under Nordland Musikkfest, men òg over at Bodø Sinfonietta står sentralt i produksjonen..
— Det betyr enormt mye både for Musikkfestuka og for Bodø Sinfonietta. Det vil bli laget en 50 minutter lang dokumentar om produksjonen her i Bodø, som skal vises på Hovedscenen på NRK2 – og jeg tror det er enormt bra for hele Nord-Norge generelt at man får en slik manifestasjon på Hovedscenen!
Ei blanding av flaks og teft
Det er ei blanding av flaks og teft som har gjort at dette årets antal verdspremierer har vorte så høgt, meiner Raade. For kvart nye ensemble som vart forespurt, vart høvet for ei urframføring drøfta – og i mange av tilfellene sat det aktuelle ensemblet med eit stykke som kunne framførast. Slagverksensemblet SISU hadde ”Phonotape 4” av Rolf Wallin, og likeeins sat Trio Mediæval på ubrukt materiale:
— Det spennede med denne trioen er at de gjør musikk fra 1200-tallet og musikk skrevet etter år 2000 – og ingenting fra tiden i mellom. Da jeg booket dem, spurte jeg om å få en urfremføring, og det viste seg at de hadde et stykke de kunne spare til Bodø; ”Dami consorto Dio” av Gavin Bryars. Og så har Andrew Smith skrevet verket ”Quam pulchra es” spesielt til festivalen.
Også Det Norske Kammerorkester byd på ei urframføring; ” Tveitt-fragmenter” av Lars Petter Hagen.
— Det Norske Kammerorkesteret skulle spille et rent Mozartprogram i forbindelse med jubileet. De kommer jo med Leif Ove Andsnes, som spiller ”Pianokonsert nr. 23” og Arvid Engegård som skal spille ”Jupiter-symfonien”. Men jeg hadde også et sterkt ønske om at de ikke bare skulle gjøre noe som var vanlig repertoar for dem. Så viste det seg at de hadde en urfremføring av Lars Petter Hagen, og da får man en konstellasjon jeg synes er spennende; en ung norsk komponist satt opp mot Mozart.
Serverer man folk kake hele tiden, vet de ikke hvordan sushi smaker
Motivasjonen for satsinga er klar.
— Om man kun serverer folk kake hele tiden, vet de ikke hva sushi smaker, seier Raade. – Vi ønsker å gjøre folk mer kontinentale i tankegangen, mer åpne i smaken. Folk får høre Grieg og Mozart på de fleste konsertene, men de får også en annen opplevelse som de ikke hadde ventet seg.
Raade er heller ikkje redd for at publikummet vil svikta når mykje nyare musikk vert framført:
— Jeg tror tvert i mot at det virker inspirerende! For eksempel har Halvdan Sivertsen sett at det skulle være så mange verdenspremierer at han også har skrevet en ny låt som han fremfører under musikkfestuka. Den heter ”I din første sommer”, og er skrevet til et helt nyfødt barnebarn. Det blir vår niende verdenspremiere!, seier Raade, og legg til
— Jeg tror begrepet om verdenspremierer på sikt vil bli innarbeidet. Det er et mål å få folk til å tenke at dette er noe de må få med seg. Bodø er ingen metropol, og det kan ta tid å bygge opp dette, men her har vi god tålmodighet! seier Raade, som kan melda om 5000 forhåndssolgte billettar til Musikkveka.
Dei øvrige urframføringane under festivalen er, ”Replicas With Gilded Frames” av Asbjørn Schaatun bestilt for Engegårdkvartetten av Nordland Musikkfestuke, og ”MAGMA” av Jan Gunnar Hoff, som vert framført i lag med Mike Stern.
Det fullstendige programmet finst på festivalens heimesider
Ledige stillinger
Kommunikasjonsrådgiver/ medarbeider i 60% stilling
Norsk Viseforum (NVF)Søknadsfrist:11/11/2024
Doktorgradsstipendiat i kunstnerisk utviklingsarbeid innen opera
KHiO OperahøgskolenSøknadsfrist:01/12/2024
Scenetekniker/ snekker
Operaen i KristiansundSøknadsfrist:20/10/2024
Fem ledige stillinger
Kristiansund kulturskole og Operaen i KristiansundSøknadsfrist:20/10/2024
Journalist/redaktør til vikariat
Kontekst / Creo - forbundet for kunst og kulturSøknadsfrist:13/10/2024