Lasse Marhaug, 2003

All Ears 2004: Program og artister

All Ears festivalen går av stabelen 15.januar, men allerede onsdag den 7. januar blir det tyvstart: En konsert med Paal Nilssen-Love og Lasse Marhaug kombineres med en programpresentasjon på Blå klokken 20:00. Ballade bringer her hele festivalprogrammet samt festivalens egne presentasjoner av artistene.

Kalender

All Ears 2004 arrangeres på Blå, i Oslo Domkirke, på Chateau Neuf og Munch-muséet. Programmet byr på både internasjonale og norske artister innen et bredt spekter av improvisasjonsmusikk. I tillegg kommer danser Lotta Melin fra Sverige og videokunstner Gisle Frøysland, som publikum får oppleve i trio med japanske Emi Maeda på harpe og elektronikk. Andre celebre utenlandske gjester omfatter pianist Alexander von Schlippenbach, trommeslager Raymond Strid, trombonist Paul Rutherford og saxofonist Peter Brötzmann.

På Blå vil det før og mellom settene avspilles en installasjon laget av Øyvind Torvund med tittel «Highlights».

Programoversikt All Ears 2004:

Torsdag 15. januar

Oslo Domkirke kl 18:00 kr. 150,-
Paul Rutherford
Nils Henrik Asheim, Lasse Marhaug

Blå kl. 20:30 kr. 120,-
Emi Maeda
Ingar Zach, Anders Hana
Emi Maeda, Maja Ratkje
Ad hoc konstellasjon med festivalmusikere, kurator Anders Hana

Fredag 16. januar

Blå kl. 20:30 kr. 120,-
Ivar Grydeland, Michael Duch, Ketil Møster, Morten Olsen
Håkon Kornstad, Hild Sofie Tafjord
Peter Brötzmann, Paal Nilssen-Love
Ad hoc konstellasjon med festivalmusikere, kurator Håkon Kornstad

Lørdag 17. januar

Chateau Neuf kl. 15:00 €kr. 80,-
Lotta Melin, Gisle Frøysland, Emi Maeda

Blå kl. 20:30 kr. 120,-
Axel Dörner
Håkon Kornstad, Raymond Strid, Ingebrigt Håker Flaten, Pat Thomas
Peter Brötzmann, Øyvind Storesund
Ad hoc konstellasjon med festivalmusikere, kurator Øyvind Torvund

Søndag 18. januar

Munch muséet kl. 15:00 kr. 150,-
Jaap Blonk
Alexander von Schlippenbach
(denne konserten er produsert av ny musikk Oslo)

Chateau Neuf kl. 18:00 kr. 80,-
Lotta Melin
Norwegian Noise Orchestra

Det vil bli avspilt en lydinstalasjon av Øyvind Torvund under hele festialen på Blå, før og mellom settene, se tekst under.

Alle konserter starter presis, dørene åpner en halv time før. Festivalpass koster kr. 500,-

Presentasjoner av artistene, slik All Ears selv fremstiller:

Emi Maeda [harpe og laptop, Helsinki/Tokyo]
Maeda har i over ti år komponert og improvisert med harpe som sitt hovedinstrument, men har de siste årene kombinert det med computer, og med
det utviklet et helt nytt og eget utrykk som på imponerende vis fusjonererdet klassiske instrumentet med moderne elektronisk musikk. Maeda er født i
Tokyo men holder for tiden til i Helsinki. Dette er hennes Norges-debut.

Axel Dörner [trompet og elektronikk, Berlin]
Dörner har videreutviklet trompeten slik Evan Parker har videreutviklet saxofonen. Han trakterer instrumentet sitt slik du ikke har hørt det før:ekstremt minimalt, med pust og stillhet i et sensitivt og nyskapendeformspråk.

Raymond Strid [trommer og perkusjon, Stockholm]
Strid er intet mindre enn en europeisk perkusjonslegende som siden 80-tallet har dominert den svenske og europeiske improscenen. Han er noe avdet mest lærerike man kan oppleve i dag. Ingen er så fri og samtidig såeksakt som denne mannen.

Ivar Grydeland [gitar og banjo, Oslo]
Grydeland er en av hovedmennene bak labelen SOFA og improv-kollektivet NoSpaghetti Edition. Spilleestetikken kan lett relateres til nestoren DerekBailey, men vi finner også referanser til bl.a. Sonny Sharroch og BillFrisell.

Håkon Kornstad [tenorsaksofon og elektronikk, Oslo]
Kornstad var tidlig ute med å definere seg som en improvisatør av sjeldentmerke. Han har gjort seg bemerket med bl.a. Tri-Dim, Wibutee og sitt egetband Kornstad Trio.

Paal Nilssen-Love [trommer og perkusjon, Oslo]
Nilssen-Love er kjent for mye energi og utholdenhet uansett stil. Gjennom samarbeid med bl.a. Ken Vandermark, Mats Gustafsson og Frode Gjerstad er han godt etablert på den internasjonale scenen.

Lotta Melin [dans, Stockholm]
Melin setter sin egen kropp og folks oppfatning av kropp på prøve. Hun representerer 100% tilstedeværelse. Gjen-nom hennes spill med rom, lys og bevegelse, når hun et improvisatorisk og musikalsk nivå uten sidestykke.

Peter Brötzmann [saxofoner, tarogato og klarinetter, Wuppertall]
Brötzmann har siden slutten av 60-tallet alltid ledet an hva gjelder energi, utholdenhet og volum. De siste årenes virke med Chicago Tentet har også skapt et bredere publikum og store forståelse for tradisjonen.

Øyvind Storesund [kontrabass, Oslo]
Storesund jobber i ganske ulike sammenhenger som Wunderkammer, Cloroform, Frode Gjerstad trio og nå også Kaisers Orkester. Han er en bassist av
ekstrem utholdenhet og sørger for å «høres» uansett stil, volum eller den-sitet han befinner seg i.

Ingebrigt Håker Flaten [kontrabass, Oslo]
Flaten har satt standarden for mange av Norges yngre bassister (og eldre) med en stå på vilje og et energinivå som savner sidestykke. Med CD’en
«Double Bass» viser han også høyst ulike måter å traktere bassen i det den meget sårbare settingen solo er.

Hild Sofie Tafjord [horn og elektronikk, Oslo]
Tafjord har de siste årene gjort seg mer og mer bemerket på den internasjonale scenen for improvisert musikk, kjent gjennom grupper som
SPUNK og Fe-mail. I tillegg til å være en av meget få utøvere på horn, har hun inkludert elektronikk i et personlig uttrykk som spenner fra sarte
klangnyanser til et helvetes bråk.

Maja Solveig Kjelstrup Ratkje [stemme og elektronikk, Oslo]
Ratkje er improvisasjonsmusiker og komponist og kjent for sine udogmatiske lydbilder. Hun har reist verden rundt som soloartist og med gruppene SPUNK
og Fe-mail, og har i de siste årene ikke gått av veien for nye konstellasjoner som innebefatter ad hoc-konserter, støy og performance.

Anders Hana [gitar og elektronikk, Stavanger]
Hana er tross sin unge alder meget moden som musiker og utøver av gitar og elektronikk. I tillegg til flere års samarbeid i duo og trio med Frode
Gjerstad og Morten Olsen, har han i det siste jobbet solo der han inkorporerer elektronikk som medspiler og «motstander» på en imponerende
gjennomtenkte måte.

Alexander von Schlippenbach [piano, Berlin]
Schlippenbach har siden 60-tallet visst seg som en av Europas mest markante pianister. Gjennom sitt virke i bl.a. Schlippenbach trio og Globe Unity,
har han i en årrekke utfordret seg selv, publikum og ikke minst instrumentet sitt. Sjekk plata «elf bagatellen» på FMP og forstå hvorfor. Schlippenbach
må oppleves og kan her oppleves solo!

Pat Thomas [piano og elektronikk, Oxford]
Thomas er temmelig lite forutsigbar. Han overrasket de fleste med sin opptreden på Kongsberg Jazzfestival i fjor da han sammen med Eugene
Chadborne og trommeslager Jimmy Carl Black endevendte på sjangre og viste at det går an å krysse country med frijazz.

Øyvind Torvund [installasjon, Oslo/Amsterdam]
Torvund er den norske samtidsmusikkens oppdagelsesreisende som jobber etter et trekløverprinsipp, det skal være åpent, enkelt og litt på siden. Av
tidligere komposisjoner og prosjekt har han vist viljen og evnen til å inkorporere fri improvisasjon, komposisjon, rock, frijazz, film i et
sammensurium som ikke ligner noe annet. Han er for tiden huskomponist og aktivitetsleder for Oslo Sinfonietta.

Gisle Frøysland [video, Bergen]
Frøysland har siden tidlig på 80-tallet jobbet med flere uttrykksformer; performance, musikk, installasjoner og internett; men de siste årene har han
gjort seg bemerket som en av Norges fremste videokunstnere; også med en imponerende evne til å improvisere i real-time.

Jaap Blonk [stemme, Arnhem]
Jaap Blonk er verdens fremste utøver innenfor såkalt lydpoesi. Han hadde sitt gjennombrudd med framføring og innspilling av Kurt Scwitters «Ursonata»
på åttitallet, og har siden det framført flere dadaistiske verker og drevet med fri-improvisert vokalkunst i ulike sammenhenger.

Michael Francis Duch [kontrabass, Trondheim]
Gjennom hyperaktiv konsertvirksomhet foran og bak scenen har Duch bidratt til å vekke folks nysjærighet og interesse for improvisert musikk i
Trondheim. Han har samarbeidet med en rekke musikere i inn- og utland, som bl.a Mark Wastell, Taku Sugimoto og Mats Gustafsson.

Morten Olsen [trommer og elektronikk, Stavanger]
Olsen har etter musikkstudier i Amsterdam etablert seg som en allsidig trommeslager, men også konsekvent hva spillestil gjelder. I tillegg er han en av få yngre trommeslagere som inkorporerer elektronikk i trommesettet ved bruk av kontaktmikrofoner og computer.

Paul Rutherford [trombone, London]
Med over 30 års erfaring fra scenen, er Rutherford fremdeles den fremste innen sitt instrument og virke. Han har skjøvet samtlige tilsynelatende
begrensinger til side og representerer 100% spontan tilstedeværelse få kan måle opp mot.

Ketil Møster [tenorsaxofon, Oslo]
Møster har etablert seg som en meget energifull saksofonist. Han jobber i ulike musikalske landskap og legger ikke skjul på hans brede felt av
inspirasjonskilder. Hans spill i bl.a. Möster trio, Zanussi 5 og King Midas viser en vilje til å utfordre seg selv og sitt spill; for, mot og med andre

Lasse Marhaug [elektronikk, Oslo]
Marhaug har lenge vært en av hovedaktørene i den såkalte «norske støyscenen». Med prosjekter som Jazzkammer og The Sleazy Listeners, samt samarbeider med artister som Government Alpha, Carlos Giffoni og Cock E.S.P har Marhaug markert seg som ekte bråkmaker.

Nils Henrik Asheim [orgel, Stavanger]
Asheim er for mange kjent for sitt arbeid innen samtidsmusikk, enten som komponist eller i duo med medspiller Alle Lise Berntzen. I det siste har han
derimot gjort seg mer og mer bemerket innen fri improvisasjon, og markerte sin posisjon med solo CDen «Organ» på SOFA.

Norwegian Noise Orchestra [støy, Oslo]
Norwegian Noise Orchestra er i løpet av sitt første år blitt et hurtigvoksende anarkistisk live-laboratorium for uhumsk høyttalerbruk og alskens beslektede herligheter. Det finnes ingen full oversikt over hvem som deltar, men denne kvelden tøyes garantert alle ord i bandnavnet.

Ellers kan man finne mer informasjon ved å klikke på lenkene under eller ved å gå inn på All Ears hjemmeside, www.all-ears.no. Festivalen er for øvrig støttet av Fond For Utøvende Kunstnere, Fond For Lyd og Bilde, Norsk Kulturråd og Norsk Jazzforum.

For å kommentere og diskutere artikkelen må du være logget inn på Facebook. Dersom du har en mening du ikke får postet her kan du alltid sende oss en e-post.