– Det virker ikke som om Kulturrådet har innsikt i sentrale bransjestandarder, budsjetter og pengestrømmer i feltet, sier Schwalenschtöcker til Ballade.no.
Kulturrådet ble tildelt forvaltningsansvaret for de kulturspesifikke koronakrisepakkene underveis i fjor, da stengte saler rammet kultursektoren hardt i pandemien.
Det siste de trenger er enda flere skjønnsvurderinger å foreta.
Managerne: – Sen saksgang og for lite kunnskap
Høringsgruppene trekker særlig fram en ny vurdering om sannsynlighet for avlysning som Kulturrådet blir bedt om å vurdere, i tillegg til kulturpolitiske mål. Schwalenstöcker understreker at det ikke er Kulturrådet de vil rette skytset mot.
– Dette er en kritikk av Kulturdepartementet, når de gir Kulturrådet en last som de har vist seg å ikke være rusta for. Forskjellige søkere får avvikende svar når hverken saksbehandlere i Kulturrådet eller vi skjønner hva KUD har ment med detaljer i hva som etterspørres. Det siste de trenger er enda flere skjønnsvurderinger å foreta. NEMAA skriver i innspillet sitt at de «legger merke til at det gis ytterligere skjønnsmessige ansvar i vurderingen av søknadene til Norsk kulturråd. Dette stiller vi oss skeptiske til i lys av både den sene saksgangen man har opplevd i høst, kombinert med at det nå er tydelig at Kulturrådet jevnt over ikke besitter nok kunnskap om feltet generelt.»
Også Virke, NKA og Creo skriver i sin felles uttalelse «at det i denne runden gis ytterligere skjønnsmessige ansvar i vurderingen av søknadene til Norsk Kulturråd. Dette stiller vi oss svært skeptiske til, både i lys av den sene saksgangen vi opplevde i fjor høst, og basert på vår oppfatning av at Kulturrådet jevnt over ikke besitter nok kunnskap om feltet.»
Osloscenen Rockefeller/Sentrum Scene/John Dee ber om at forskriften ikke går så langt som foreslått i saksbehandlernes skjønn: «Saksbehandler i Kulturrådet bør ikke ha rom for synsing om hvorvidt smittevernsituasjonen blir bedre eller dårligere.»
Schwalenstöcker ønsker seg «mer sjablongmessige og enkle retningslinjer» for å rydde vekk usikkerheten i sin kriseramma bransje.
Kultur- og likestillingsminister Abid Raja skriver i epost til Ballade at han regner med å ha ordninga klar i løpet av få dager.
– Hvor bekymra blir du over å høre at Kulturrådet i følge høringsinstansene ikke skal besitte nok kunnskap om feltet?
– Kulturrådet har behandlet flere tusen søknader om kompensasjon og stimulering siden korona-ordningene ble opprettet i henholdsvis april og oktober i fjor. Kulturrådet har god oversikt og kjennskap til sektoren, og i stimuleringsordningen samarbeider de også med Norsk Filminstitutt om søknadsbehandlingen, svarer Abid Raja til Ballade.
– Vi er kjent med at mange aktører i kultursektoren er opptatt av blant annet forutsigbarhet og tempo i saksbehandlingen. Departementet vil ivareta disse innspillene ved å be Kulturrådet være tydeligere i sin veiledning om ordningen.
Det er altså særlig Kulturrådets oppgave om å vurdere risiko knytta til smitteutbredelse mange reagerer på.
– Dette skaper bare usikkerhet. Hvordan kan en saksbehandler i Kulturrådet sitte på dette ansvaret når KUD ikke en gang kan vite sånt! sier Joël Schwalenstöcker.
– Men det er nok en utbredt oppfatning at de som forvalter må ha en viss kontroll, og få rammer for begrensning når de deler ut fellesskapets penger. Du argumenterer jo for mindre kontroll?
– De må ikke la de promillene som prøver å utnytte ordninga legge føringer for å få til utveier for å avslå. Bransjen må gis tillit – fordi kulturbransjen tar en veldig stor byrde på vegne av fellesskapet, svarer Schwalenstöcker.
Hans organisasjon for dem som representerer artister ber også om at et tak på inntektene knytta til hver produksjon fjernes, fordi de mener det er formulert uklart hvem det gjelder for. Kulturrådet sier til Ballade at de har bedt om presiseringer av dette.
Kulturpolitiske mål
I stimuleringsordninga skal Norsk kulturråd – slik det er foreslått – fastsette tilskudd etter en helhetsvurdering. I vurderingen skal det legges vekt på formålet med tilskuddsordningen, med særlig vekt på god geografisk spredning, mangfold av kulturuttrykk, og at kulturtilbudet oppleves som tilgjengelig og relevant for publikum. Det skal også legges vekt på om søkeren har brutt vilkårene for en tidligere tildeling etter forskriften, og om planene for arrangementet fremstår som urealistiske sett i lys av blant annet smittevernsituasjonen.
– Det er riktig at vi hadde noen kapasitetsproblemer i starten av behandlingen av stimuleringsordningen, men dette ble raskt rettet opp, og på det meste fattet vi godt over 100 vedtak daglig. Rundt en tredjedel av våre ansatte er nå involvert i koronaordningene, sier Hansen.
Creo, Virke og NKA skriver i sitt innspill at de er grunnleggende positive til denne fortsettelsen av krisepakka – men at det er vanskelig å vurdere den uten å vite hvordan annen kompensasjon blir utforma for halvåret som nå er i gang. Kultur- og likestillingsminister Abid Raja tar i dag i mot generelle innspill fra kulturbransjene om hvordan de kan planlegge for åpning etter pandemi.
Regjeringa har satt av 1 065 millioner kroner til stimuleringsordninger for kultursektoren i perioden første halvår av 2021. Noe vil gis som stimulering gjennom etablerte ordninger, og deler av bevilgninga vil gå til kompensasjon, skriver Kulturdepartementet.
– Jeg vet at kultursektoren fremdeles befinner seg i en svært vanskelig situasjon, og jeg vil fortsette med å hjelpe både gjennom stimulering og kompensasjon. Det skal lønne seg å gjennomføre arrangementer framfor å avlyse, sa kultur- og likestillingsminister Raja da han lanserte ordninga i forrige uke.

Mitt hittil ærligste forsøk på å være et ansvarsbevisst menneske
I en tid der demokratiet står på spill får begrepet skyldfølelse renessanse.

Ballade jazz: Å bryte og bygge vaner
Dette er platene du pakkar med deg i lag med krimromanen, kvikklunsjen og appelsina.

Nyhet! Ballades festivalguide
Vi lanserer Ballades festivalguide, som vil samle musikkfestivaler over hele landet, gjennom hele året.

Oppspark til årets Inferno: Gjenhør med debatt om hatytringer i black metal
Ballade radio: Varm opp til metalfestivalen med den heite debatten om hatytringer i black metal fra fjorårets festival, med et sterkt internasjonalt panel.

POSTKORT FRA JAPAN: – Individet er ikke verdt en jævla dritt. Og dét har japanerne skjønt.
Spellemannsnominerte Why Kai dro på turné til Japan, og fikk både nye fans og eksistensiell angst.

Mørk kveldssang med Michael Krohn
Nylig ble det kjent at Michael Krohn legger opp som vokalist på grunn av sykdom. Her er hans siste nachspiel som sanger.