Martine Biong er født i 1975, og omtales som en ny og spennende debutant innen singer/songwriter-tradisjonen. Hennes nye plate, «Uneasy Hearts», består i følge Via Music-leder Sigbjørn Tveite av «ti vakre sanger framført med en sjelden karaktersterk stemme». Biongs musikalske landskap skal ellers ligge i grenselandet mellom det norske, keltiske og Nashville, mens hun selv gjerne lytter til Dylan, Cohen, Joni Mitchel, Susanne Vega og Joan Baez. Det ert Sigbjørn Tveite som selv har produsert platen, der Biong har med seg musikerne Rune Thoen (gitar, bass, mandolin og trekkspill), Carmen Higgins (fele) og David Foster Pilkington (cello).
Biong bor i dag i Tønsberg, og vil dermed få en gyllen anledning til å presentere seg på hjemmebane foran den delen av norsk musikkbransje som har tatt veien til Vestfoldbyen alt i dag. Den tredelte Via Music-konserten på Rica Klubben byr også på et møte med selskapets to Spellemann-nominerte artister: Dadafon og Elias Akselsen.
Sigbjørn Tveite var svært glad over nominasjonene da de ble kjent i begynnelsen av januar – og kanskje særlig over at Elias Akselsens «Hjemlandsklokker» var blitt løftet frem av juryen i visekategorien.
— Den plata er det viktigste prosjektet jeg har jobbet med noensinne, fordi den viser frem en utskjelt og undertrykt gruppe, nemlig taterne, sa Tveite til Ballade. – Disse har blitt utsatt for medisinske forsøk, skilt fra foreldrene, mistet skolegang, blitt jaget fra sted til sted og blitt utsatt for fysisk mishandling – uten at myndighetene har grepet inn. Elias Akselsens plate viser at taterne ikke har noe å skamme seg over – de har en meget verdifull sangtradisjon, både kvalitativt og innholdsmessig, som kommer godt frem på «Hjemlandsklokker».
Samtidig gledet Tveite seg også over at Dadafon, som genremessig lett havner imellom jazzen og populærmusikken, var blitt nominert til en pris:
— «Visitor» har hverken P1 eller P3 villet ta tak i, til tross for at den har fått fantastiske kritikker i stort sett hele musikkpressen. Problemet har visst vært at de ikke har klart å få definert dem inn i profilene sine.
Forrige helg innkasserte Dadafon en Alarmpris i jazzklassen – nå på lørdag er de blant fem nominerte i popkategorien. Og alt på fredag kan altså folk i Tønsberg-området ta alle disse tre artistene i øyesyn, og slik varme opp til morgensdagens store Spellemannarrangement. Den komplette oversikten over priskandidatene finner du på denne lenken.

Ballade video: Drømmer om barndommen
Super sommermeny med musikkvideoer fra Levina Storåkern x 2, St. Niklas, Quarter Wolf, Hamstermann, El Cartel, Therese Ulvan, STORM & Fixation, Ole Evenrud og Henning Kvitnes.

Hvor brenner det, Guro Furunes Pettersen og Chris Schaal?
Evner bransjen å bevare en grasrot av ny kreativ musikk og bransje utenfor hovedstaden? Og hva kjennetegner egentlig en vellykket undergrunnsscene?

– Øyafestivalen må ta et oppgjør
Utestedet Blå avslutter samarbeidet med Øyafestivalen i protest mot festivalens eierskap.

Øm virvelvind. Axel Skalstad (1992-2025): Jeg blir bare så glad av å se deg spille.
Minneordene over trommeslager Axel Skalstad er skrevet av Filip Roshauw. Skalstad gikk bort i en ulykke nylig, altfor ung med sine 32 år.

Så vanskelig er det ikke.
Hva om likestilling på festivalene bare var...helt vanlig?

Dette ble vedtatt på Tonos årsmøte 2025
Under årets møte ble de fleste foreslåtte endringene i vedtektene vedtatt, men noen sentrale forslag falt.