Gjennom en mannsalder og vel så det har Erling Wicklunds stemme vært å høre i NRK radio, og for meg har han vært (og er) til stor inspirasjon og glede.
Det er alltid kvalitet over programmene hans. Når det gjelder formidling av jazz (og annen musikk for den saks skyld) er Wicklund helt unik. Han er alltid engasjert, og med sin grundige musikkutdanning har han en sterk faglig tyngde, noe som gir musikkprogrammene hans høy kvalitet.
NRK kan være stolte av å ha Wicklund som formidler av jazz og beslektede musikkformer. Som ihuga radiolytter gjennom hele livet har jeg alltid hørt på hans programmer (og det begynner å bli noen år). Han har åpnet ørene mine for nye musikere og ny musikk i jazzen, både ute og hjemme.
Inspirator
Når han anmelder en konsert eller innspilling, begrunner han alltid sine kommentarer med musikkeksempler, noe som gjør at også lytteren kan gjøre seg opp en mening.
Som jazzutøver selv vet han også så inderlig godt hva han snakker om. Og han er ikke alltid nådig i sin kritikk, noe som igjen gjør ham troverdig og seriøs. Han fører et meget godt språk, og er en dyktig formidler med all sin musikkunnskap. Han får med seg nye lyttere som kanskje ikke vet så mye om jazz, fordi han snakker forståelig for folk flest: Wicklund bruker musikkterminologi på en pedagogisk måte. Dette er i god, gammeldags NRK-folkeopplysningsånd.
Erling Wicklund er alltid engasjert og nysgjerrig. Han har ikke stivnet i en jazzsjanger og stoppet der. Han følger ivrig med i hva som rører seg i tiden. Hver gang jeg hører stemmen hans i radioen, spisser jeg ørene og vet at jeg får høre noe jeg liker og noe jeg kan lære av. Og i tillegg: Han er en veldig hyggelig, usnobbete og likandes fyr!
Jeg vil slå et slag for at Erling Wicklund får Buddys Ærespris for sitt mangeårige arbeid som musikkformidler i NRK. Så vidt meg bekjent, er den bare delt ut én gang tidligere. Nå er det på tide med en ny utdeling.
Turid Ormberg er norsk- og musikklærer i ungdomsskolen og var ivrig publikummer i Club 7 på 70- og 80-tallet.

Ballade video: Fristeder og intergalaktisk dans
Vi deler et romskip med Vegar Vårdal, Rebekka Karijord, Ora The Molecule, Don Juan Dracula, Gunerius & Verdensveven, Rimmslimm, Simon Moholt, Chris Eriksen, De Press og Statsmenn.

Hvor brenner det? Stemmer i musikkbransjen svarer
KI-innblanding i musikkproduksjon? Spotifys fordelingsmodell? Spellemannprisen? Her er spalten for deg som vil høre mer om de store spørsmålene i musikkbransjen.

– For meg er det sikreste tegnet på at jeg har mestret låta, at jeg klarer å skru av hjernen
Brede Sørum anses for å være en av de virkelig store favorittene i det norske jazzmiljøet. Men musikken han formidler er alt annet enn den 'den nordiske jazzen'.

Elna skal jobbe for likestilling i nordisk kunstmusikk
Databasen ELNA – Equality Library for Nordic Art Music skal bidra til likestilling i kunstmusikken i Norden.

– Det er ikke algoritmene, men håndverket som til syvende og sist gir resultater
Gitarist Magnus Berg gav nylig ut albumet «Electric Sugar» til strålende kritikker. Ballade har fått innblikk i prosessen bak verket.

Bylarm lanserer «Bransjeprisen»
Musikk-Norges største bransjekonferanse og -festival presenterer Bransjeprisen: Til menneskene som sjelden får applausen, men som alltid fortjener litt mer av den.