Vågard Unstad med venn og manager Leo Ajkic. (Foto: privat)

Etablerte gullstandard for bergensk hiphop: Hvil i fred, Vågard Unstad (1986-2022)

– Han fortjener en gate eller plass oppkalt etter seg. Les fra Øyvind Holens hybrid av minneord og reportasje om Vågard Unstad.

MinneordHiphopMusikken og livet

Da nyheten om Vågard Unstads bortgang kom 3. desember, skreiv musikkjournalist Øyvind Holen ned minner og deler av reportasjearbeid han gjorde med trioen A-laget.

Gruppa har et eget kapittel i Holens bok Nye hiphophoder. Forfatteren skriver sågar at de hadde mye av æren for at han hadde fått tilbake engasjementet for norsk rap – og for at han laget denne oppfølgerboka etter først å ha samlet starten på norsk hiphophistorie i bok nummer én.
– De etablerte gullstandarden for bergenske hiphopgrupper: «En som er tidig, en som er flink og en som er fet». Kjuagutten Vågard sto for de drøyeste linjene, Store P var allerede i 2006 en het kandidat til tittelen «Norges beste rapper», mens Girson bare hadde den feteste stilen, skriver Holen. Og beskriver noe helt avgjørende som var i ferd med å skje med bergensk rap, og assosierte beats og popmusikk. Alle tre jobbet dessuten videre solo eller med musikk i andre roller:

Vågard Verbal fra Sandviken gikk fra buekorpset Mathismarkens Bataljon til å bli en av de mest breiale kisene på Hip-hop.no. Girson fikk øynene opp for ham da de delte scene på en hiphopfestival på Arenum messesenter i februar 2003, og selv om «the lyrical menace» fra Sandviken verken hadde like kule klær eller like mange damer i armkroken som Girson, skrev han gode tekster i bøttevis. Vågard Verbals sololåt «Bli skev» (2004) ble lasta ned 15.000 ganger.

Etter «Bli skev» kunne ikke Vågard lenger gå på gata uten at folk stoppet ham, og A-laget klarte nå kunsttykket å lage en bergensk vri på gangstarap: mer jordnær og selvironisk, uten skytevåpen og brå død, men fortsatt med rike doser sex, dop og vold.

– Gangstarap er den tøffe mannens måte å være sårbar og ærlig på, mente Vågard.
Han fortalte også at musikken deres ble påvirket av å vokse opp i en by som var mørkere, mer brutal og betonggrå enn dagens rene og gentrifiserte Bergen. Han vokste opp med alenemor i en belastet bydel med mange sosialklienter.

– Vi er velsignet med noe som egentlig ikke er en velsignelse, nemlig en bakgrunn som passer godt i musikken vår. For dagens kids kan noen av tekstene våre høres voldsomme ut, men det var slik vi vokste opp. Alle bygårdene i Sandviken har gått fra å være grå til rosa.

I 2018 var Vågard full av optimisme overfor den bergenske popkulturens framtid.
– Jeg synes det er jævla fett at det kommer så mye rap fra Bergen, og jeg er glad for at Gabrielle lager pop på bergensk. Da jeg arrangerte 12-årsdag for noen jenter i nabolaget, kunne alle danse, de hadde rytmesans. Det ga meg håp for framtiden.

Holen ble intervjua av Bergens Tidende:
– Vågard vil stå igjen som en av 2000-tallets store kulturpersonligheter fra Bergen både på og bak scenen. Han hadde en nøkkelrolle i norsk hiphop, både i utelivet og kulturlivet generelt sett. Det brede lag fikk kanskje ikke helt med seg hvor viktig han var, men på sikt vil de nok innse at han fortjener en gate eller plass oppkalt etter seg.

Les hele minneordet på Holens egen blogg.

Mer om Vågard Unstads soloprosjekt – som med stor sannsynlighet ferdigstilles etter hans død – her.

Teksten er gjengitt med tillatelse fra Øyvind Holen etter at han publiserte den på sin egen blogg.
For å kommentere og diskutere artikkelen må du være logget inn på Facebook. Dersom du har en mening du ikke får postet her kan du alltid sende oss en e-post.

Flere saker
SALT i Oslo kan bli nødt til å stenge dørene

SALT i Oslo kan bli nødt til å stenge dørene

Myndighetene varsler full stopp av aktivitet innen 1.juli.

Derfor bør vi lære norsk folkemusikk og folkedans på voksenopplæringen

Derfor bør vi lære norsk folkemusikk og folkedans på voksenopplæringen

Det burde være flere arenaer for formidling av norsk folkemusikk og -dans i voksenopplæringen. Det er en super inngang til å lære språk, historie, kroppsspråk og sosiale koder – samtidig som det bygger fellesskap, skriver Ely Navarro i Stiftinga Hilmar Alexandersen.

Ballade video: Pyramider på Månen

Ballade video: Pyramider på Månen

Vi har det greit med Beharie, BLKSTD, Mayflower Madame, Din Våte Drøm, Vidar Furholt, Paulin Voss, Roar Dons og Naeon Teardrops. 

Hvordan løfte kunstnerisk forskning fra marginalisering til vitenskapsdiskurs?

Hvordan løfte kunstnerisk forskning fra marginalisering til vitenskapsdiskurs?

Er kunstnerisk forskning moden og klar for å tre inn i en vitenskapelig diskurs? Hvis ikke, er jeg redd den er på vei inn i en (muligens noe selvforskyldt) marginaliseringsprosess, skriver Henrik Holm.

Storsatsing på kultur i hele Norge: – Har du en god idé, vil vi høre fra deg, sier daglig leder i Kulturrom

Storsatsing på kultur i hele Norge: – Har du en god idé, vil vi høre fra deg, sier daglig leder i Kulturrom

Regjeringen styrker Kulturrom med hele 21 millioner kroner – det største tilskuddet siden oppstarten.

Tid og kunstnerliv: Korpsbevegelser

Tid og kunstnerliv: Korpsbevegelser

Akkurat som i 1989 er det like før det vil kry av uniformer, marsjhefter og bandolærer. Korpsbevegelser er å gjenta seg selv, år etter år. Gjentakelsene er tradisjon. Tradisjon er kultur. Kultur er musikk. Og musikk er korpsbevegelse.

Se alle saker
Konserttips Oslo

Serier
Video
Radio