Stillbilde fra The Musical Slaves They Cant Stop You

Samspill må legge ned

Organisasjonen Samspill ser seg nødt til å legge ned virksomheten etter at den ikke får støtte til videre drift utover den treårige prosjektstøtten fra Norsk kulturråd. Nå håper Javid Afsari Rad at Kulturdepartement og kulturrådet i det minste gir nok støtte slik at planlagte konserter og workshops kan gjennomføres.

Kalender

Legg til arrangement
Se alle

Samspill ble stiftet i 1999 som en organisasjon for, og drevet av, musikere med utenlandsk bakgrunn. Målet er å forbedre utenlandske musikeres arbeidssituasjon i Norge, både i forhold til det norske og til det utenlandske markedet. Men nå er pengesekken tom, ifølge Javid Afsari Rad i Samspill.

– Vi fikk støtte fra Norsk kulturråd som et treårig prosjekt, og den siste bevilgningen gjaldt for juni i år. Nå vil vi søke Kulturdepartementet og kulturrådet om støtte til enkeltproduksjoner framover. Vi har planlagt rund sju-åtte konserter og tre workshops, sier Rad til Ballade.

Rad spiller selv persisk santour, og har bidratt i en rekke NRK-produksjoner og på flere plateutgivelser. I oktober gir han ut gruppa Combonations på sitt eget plateselskap Rad, og for tiden er han i studio for å spille inn en soloplate.

Samspill fikk til sammen rundt 250.000 kroner i året fra kulturrådet, men etter den tre år lange oppbyggingsfasen er det nå brått slutt på pengene. Nå er Rad oppgitt over det han opplever som undervurdering og respektløshet overfor verdensmusikk fra bevilgende myndigheter. Samspill har blant annet arbeidet med å få økt oppmerksomhet for innvandrerkunstnere i Norge, som i dag ofte bare får spille på utvalgte festivaler som Førde folkemusikkfestival, Verden i Norden og Festspillene i Bergen.

– Verdensmusikere i Norge blir ikke tatt vare på i det hele tatt, og blir ikke sett på som de ressursene vi faktisk er. Stort sett blir vi bare brukt som kulisser eller eksotiske innslag i enkeltproduksjoner, sukker Rad.

«Samspill er som en komposisjon. Den oppstår ikke ferdig, men skal skrives etterhvert – med troverdighet, engasjement og samarbeid», heter det i organisasjonens programerklæring. Slik beskriver Rad situasjonen i dag:

– Vi har bare rukket å skrive prologen, Samspill er klart en ufullendt komposisjon. Med Samspill forsvinner plattformen for å skape noe nytt utenom institusjoner som festivalene og Rikskonsertene. Kontakten med grasrota blir borte, og resultatet blir at en heller henter inn musikere utenfra til enkeltprosjekter isteden for å benytte seg av de ressursene vi har her i Norge.

Rad forteller videre at Samspill for tiden planlegger en ny strategi framover, og at det er behov for et krafttak for alle innvandrede kunstnere i Norge. Samspill ble startet fordi utenlandske musikere i Norge følte seg mer eller mindre «usynlige» for statlige institusjoner, plateselskaper, distribusjonskanaler, massemedia, arbeidsgivere og organisasjoner.

– Vi har mengder med dyktige musikere, men mange av disse blir tvunget til å jobbe med helt andre ting for å klare seg. Samspill har prøvd så godt vi kunne å bedre situasjonen og vise innvandrermusikere fram på profesjonelle scener. Men jeg følte vi hele tiden bl undervurdert som en egen institusjon.

Her er en liste over noen av musikerne som var tilknyttet Samspill:

• Abdulrahman Surizehi, baluchisk musikk • Abuwa Edema, afrikanske dikt og sang • Alejandro Rojas, latinamerikansk perkusjonist • Amira/Siw Øksnes, danserinne • Atlas, arabisk musikk og magedans • Bacalao Project, latin jazz, funk salsa • Blavim, dj • Cesar Bolly, gitarist og sanger • Charankora, usikk og rytmer fra Asia og Afrika • Cheb Cherif, raï-musiker • Cheb Hocine & Raï To, raï-musikk • Corinne Campos, flamenco • Cumbè, folkedans fra Colombia • Da Bushmen, afro-funk • Dakini, norsk og latinamerikansk folkemusikk • Dallar Dassa, reggae/popmusikk • Deogratius J. Kiligitto, afrikansk sang og perkusjon • Dozo, afrikansk musiker i samarbeid med norske musikere • Ebony, afro-fusion • Gerardo Orrego, bassist • Gueu Flan Adolphe, afrikansk dans og trommer • Inti, musikk fra Andesfjellene • Issa Molina, latinamerikansk musikk • Jai Shankar, tablas • Javid Afsari Rad, persisk santourspiller • Jordsal, blandet verdensmusikk• Juventud Latina, latinamerikansk dans • Karvan, persisk, baluchisk og indisk musikk. • Kofi Kumordzie, afrikansk pop • La Descarga, salsa • Latin Sound, latinamerikansk salsa • Libre Tango, tango, vals, milonga og candombe med røtter i Rio de la Plata. • Maria de los Angeles Triana Molina, koreograf og danserinne • Mau-Mau Dubspirience, afro-worldbeat • Monica Pilar Granne, jazz standard og bossanova • One Man Band – D&B, enmannsorkester • Oslo Fine Arts Academy, sør-indisk klassisk musikk • Rangin Kaman Musikkband, iransk pop og dansemusikk • Riqchary, latinamerikansk dansegruppe • Sabor Criollo, latinamerikansk musikk • Samba Brasil, samba, brasilianske rytmer • Sampeace Brown & His Hit Company, pop/soul • Saudade, latinamerikansk musikk • Sexteto Tropical, salsa • Solo Cissokho, vest-afrikansk musikk • Tango for 3, tradisjonell og moderne tango • Tassili, gnawa, spansk- arabisk rægaâdaâ, raï og chaâbi • Terigno uma, afrikansk dans og trommer • The Serious Banana Experience, brasiliansk musikk • The Ugly Customers, irsk/skotsk/engelsk folkemusikk • Tony Blesson, afro-pop • Triángulo, kammermusikk møter latinamerikanske rytmer • Zheng Hong Hong, kinesisk musikk

Under finner du også lenker til tidligere artikler Ballade har publisert, der vi bl.a. har tatt opp de manglende ressursene til innvandrerkultur.

Stillinger

Pianopedagog – 60%

Nordre Follo kulturskole

Dirigent

Jar Skoles Strykeorkester, Bærum

Kommunikasjons-ansvarlig

Musikkforleggerne

Pianolærer

Nittedal Kulturskole

Hold deg oppdatert

Meld deg på vårt nyhetsbrev