Av Einar Solbu, direktør i Rikskonsertene
Det er mange og sterke reaksjoner på at klezmer-bandet Kol Simchas konsert på Cosmopolite i Oslo ble avlyst sist søndag.
Knapt noe annet prinsipp er mer bestemmende for Rikskonsertene virksomhet en prinsippet om ytringsfrihet. Vår viktigste oppgave er å skape arenaer der kunstnere som har noe viktig å si gjennom musikk, skal få stå fram i full frihet, uavhengig av sosial, religiøs, etnisk eller politisk bakgrunn. Jeg vil våge å påstå at vi alltid har praktisert dette prinsippet, ja, at vi endog har gjort det med en viss dristighet.
Enkelte tolker avlysningen av Kol Simchas Oslo-konsert slik at Rikskonsertene har latt dette grunnleggende prinsippet vike. Rikskonsertene engasjerte Kol Simcha til å turnere i Norge fordi det er et fremragende band. Jeg beklager dypt at bandet ikke fikk møte publikum i Oslo slik de fikk møte publikum på ni andre steder i Norge, og slik de har fått møte Oslo-publikum på Cosmopolites scene for et par år siden under Rikskonsertenes Verden i Norden-festival.
Jeg er høyst ydmyk overfor det faktum at på tross av at avlysningen var konsertarrangørens beslutning, er Rikskonsertene medansvarlig for at det har oppstått en situasjon som klart strider mot de mål og prinsipper som ligger til grunn for arbeidet vårt. Og, til tross for at det ikke er hyggelig å motta offentlig kritikk, er jeg glad for de reaksjonene som minner både oss og alle andre om hvilke grunnleggende verdier vi må ha høyeste beredskap for å verne om.
Rikskonsertenes turné med Kol Simcha har funnet sted. Avlysningen i Oslo har funnet sted. Musikerne har reist hjem. Det er ikke mulig å spole tilbake, selv om vi hadde villet. Rikskonsertene tar lærdom av hendelsen, og vil i fremtiden gå de mil tiden krever for å holde ytringsfriheten i hevd.

Jørgen Karlstrøm til svenske Bonus Copyright Access
Karlstrøm blir administrerende direktør i svensk opphavsrettsorganisasjon.

Salt i Oslo kan bli nødt til å stenge dørene
Myndighetene varsler full stopp av aktivitet innen 1. juli.

Derfor bør vi lære norsk folkemusikk og folkedans på voksenopplæringen
Det burde være flere arenaer for formidling av norsk folkemusikk og -dans i voksenopplæringen. Det er en super inngang til å lære språk, historie, kroppsspråk og sosiale koder – samtidig som det bygger fellesskap, skriver Ely Navarro i Stiftinga Hilmar Alexandersen.

Ballade video: Pyramider på Månen
Vi har det greit med Beharie, BLKSTD, Mayflower Madame, Din Våte Drøm, Vidar Furholt, Paulin Voss, Roar Dons og Naeon Teardrops.

Hvordan løfte kunstnerisk forskning fra marginalisering til vitenskapsdiskurs?
Er kunstnerisk forskning moden og klar for å tre inn i en vitenskapelig diskurs? Hvis ikke, er jeg redd den er på vei inn i en (muligens noe selvforskyldt) marginaliseringsprosess, skriver Henrik Holm.

Storsatsing på kultur i hele Norge: – Har du en god idé, vil vi høre fra deg, sier daglig leder i Kulturrom
Regjeringen styrker Kulturrom med hele 21 millioner kroner – det største tilskuddet siden oppstarten.