Khalid Salimi (Foto: Melafestivalen)

– På høy tid å gjøre en omfattende evaluering av Rikskonsertene

Khalid Salimi, leder for Melafestivalen, mener det er stor forskjell på statens støtte til Melafestivalen og støtten til Oslo World Music Festival.

BransjenFolkemusikk

[link id=66337 title=»- Staten kan ikke drive en musikkfestival»], sa leder for Melafestivalen, Khalid Salimi til Dagsavisen denne uken, med henvisning til Rikskonsertenes festival Oslo World Music Festival (OWMF). Det har skapt reaksjoner.
Direktør for Rikskonsertene Åse Kleveland sier i [link id=66341 title=» lyder hult»] når lederen for en knutepunktfestival sier at staten ikke bør drive festivaler.
— Salimi, mener du det selv at det er likhetstrekk mellom måten Rikskonsertene driver OWMF, og statsstøtten av Mela? 
— Kulturdepartementets ansvar i regjeringen er å ivareta kulturnorge. Dette betyr på ingen måte at departementet skal drivehele kulturnorge. Det ville ikke en gang ha skjedd under et diktatur. Det som er vesentlig her, er en dynamikk og samspill  mellom det offentlige og ikke-offentlige. Det er dette samspillet som ivaretar nyskapning og utvikling. Det er utrolig at voksne mennesker må fortelles at det er forskjell mellom det som staten initiererer og gjør selv, og det som staten gir økonomisk støtte til, sier Salimi.
— Hva er forskjellen, slik du ser det? 
— OWMF har en statlig riksinstitusjon som forvalter 167 millioner kroner i ryggen. Det er ikke tilfelle verken med Førde eller Mela. De får statlige midler, men er frie institusjoner. 
— Mener du at staten burde overføre pengene som i dag går til OWMF til andre festivaler og tiltak, som feks Mela? 
— Nei. Jeg har fortsatt til gode å høre noen som mener at OWMF skal legges ned, eller ikke skal få økonomisk støtte. Det såkalte verdensmusikkfeltet har nok plass til flere festivaler og konserter. OWMF har alle disse årene levert gode opplevelser og konserter. Men det betyr ikke at OWMF forsatt bør drives av en statlig institusjon. 
— Utspillet ditt handler kanskje mest om hva som er den beste rollen for Rikskonsertene. Denne rollen [link id=66230 title=»skal nå utredes«]. Hvilke innspill vil du komme med til de som skal stå for utredningen? 
— Rikskonsertene er utvilsomt en av de viktige institusjonene, og deres virksomhet er etablert for å sikre et godt musikktilbud. Det er selve meningen med Rikskonsertene.  Er det ikke litt underlig at en institusjon som ble etablert i 1968 ikke har blitt grundig gjennomgått tidligere? Det er på høy tid å gjøre en omfattende evaluering. Bare på de siste 20 årene har det vært en altoppslukende utvikling på musikk- og kulturfeltet. Evalueringen bør sikre at institusjonen er i takt med samtiden. Hvordan OWMF skal drives er en del av hvordan Rikskonsertene skal organiseres, og ikke bare en kritikk av selve festivalen, sier Salimi.
Han mener at både betal- og gratisarrangement er viktige kulturopplevelser.
— Mela har valgt å levere høy kvalitetskunst og kultur gratis til folk. Gratis tilgang til kultur og kunstopplevelser er en del av demokratiseringen av kulturnorge. Biblioteker og museer har vist vei for andre felt. 
— Kan Melafestivalen og Rikskonsertene eventuelt samarbeide? 
–Selvsagt. Vi to har to forskjellige roller og forskjellige mål, men til tross for det, kan det være sunt med samspill når det er naturlig.

For å kommentere og diskutere artikkelen må du være logget inn på Facebook. Dersom du har en mening du ikke får postet her kan du alltid sende oss en e-post.

Flere saker
Lyden av Gamle Oslo Gammaldans

Lyden av Gamle Oslo Gammaldans

Gamle Oslo Gammaldans er sju voksne folk som ikke spiller gammaldans. Opplev dem live på Ballade-arrangement i Gamlebyen i Oslo torsdag 27. mars.

Ballade på Parkteatret: Opera-premiere, musikkvideovisning og minikonsert søndag 23. mars

Ballade på Parkteatret: Opera-premiere, musikkvideovisning og minikonsert søndag 23. mars

Solveig Sørbø og Maria Kjos Fonn snakker om operaen "Heroin Chic". Rockemusiker Henning Andersen spiller utvalgte låter. Og vi viser et godt knippe nye musikkvideoer på skjermen.

Selma fra Hønefoss ble publikummer nummer en million i Bærum Kulturhus

Selma fra Hønefoss ble publikummer nummer en million i Bærum Kulturhus

Selma Hasund Poole (18) fra Hønefoss ble overrasket med konfetti, gavekort på danseforestilling og jazzfestival som besøkende nr. 1 million i Bærum Kulturhus i helgen.

Tord Gustavsen kåret til Årets europeiske musiker 2024 i Frankrike 

Tord Gustavsen kåret til Årets europeiske musiker 2024 i Frankrike 

Musikeren og komponisten dedikerer prisen til musikerkollegaer gjennom årene.

Ballade video: Våpen og ammunisjon

Ballade video: Våpen og ammunisjon

Vi setter fyr på kontoret med Honningbarna, Moddi, Don Juan Dracula, Hüskey King, Earth Moon Transit, Tor Kvammen, Kyra Snø, Heartland Countrytrio og Markella.

Om kunst og tankefrihet

Om kunst og tankefrihet

ESSAY: Plutselig er det å tenke egne tanker og la fantasien spinne fritt en radikal ting. Og her er kunsten ikke bare nyttig, den er essensiell, skriver Torstein Slåen.

Konserttips Oslo

Serier
Video
Radio