Alexandra Archetti Stølen (Foto: Carsten Jøssund)

– Funnet riktig størrelse

World Music-festivalen i hjertet av Oslo fortsetter trenden med å gjøre konserter på byens større rockescener for å nå nytt publikum.

Kalender

Klangsalong // Repetisjon og puls

24/09/2020 Kl. 19.00

Rogaland

Fiolinens gullalder

26/09/2020 Kl. 19:00

Oslo

Knut Vaage: multiMORF remix vol 1

26/09/2020 Kl. 20:00

Vestland

Av Carl Kristian Johansen
Som en del av en strategi for å nå ut til et bredere publikum har Oslo World Music Festival, som ligger under Rikskonsertene, benyttet seg av hovedstadens rockescener som arena. Rockefeller framstår også i år som en viktig scene for festivalen, sammen med relaterte steder som The Villa og Blå.
— Vi bruker disse scenene for bevisst for å få et større nedslagsfelt, sier festivalsjef Alexandra Archetti Stølen til Ballade.
Med fjorårets besøkstall på 13.000 har festivalen nådd en størrelse den er fornøyd med. Vokser festivalen ytterligere kan Oslo Spektrum bli neste, men festivalen kjenner sine begrensninger. Archetti Stølen ønsker publikumssuksess, men har som edruelig mål å oppnå like mange besøkende eller litt flere enn i 2008.
— Jeg tror vi har funnet en riktig størrelse på festivalen, sier Archetti Stølen.
Festivalen trenger om lag 9000 besøkende for å gå i økonomisk balanse med årets program.
Festivalsjefen mener at de i år kan skilte med et spesielt sterkt innslag av afrikanske musikk på festivalen som starter på tirsdag. Det knytter seg spesielle forventninger til kongolesiske Staff Benda Bilili, en gruppe med gatemusikanter hvis popularitet har eskalert som en følge av dokumentarfilmen ”Jupiter’s Dance”.
En populær innspilling, som ble finansiert og distribuert av et FN-prosjekt i Kongo, har senere ført til runder i retten fordi Staff Benda Bilili angivelig ikke ble tilbudt kontrakter av FN, samt at det foreligger uklarhet vedrørende kompensasjon for bruken av musikken.
Staff Benda Bilili slapp tidligere i år debutalbumet ”Très Très Fort” på det belgiske world-selskapet Crammed Discs, og gruppen vant i forrige uke artistprisen på den store Word Music-messen WOMEX i Købehavn.
— Staff Benda Bilili er utrolig hausset opp av internasjonal presse, og det er spennende å se om det holder. Jeg tror det blir en opplevelse man ikke får ofte på norske scener.
— Om vi ikke har et Afrika-fokus er vi heldige som har fått artister fra flere afrikanske land i år, sier Archetti Stølen, som trekker fram afrobeat-veteranen Tony Allen, som har fortid i Fela Kutis band, og BLK JKS (Black Jacks) fra Soweto i Sør-Afrika, som spilte på årets bransjerockemønstring South by Southwest i Austin, Texas.
— BLK JKS er et band som folk ikke nødvendigvis forbinder med en World Music-fesitval, men det er naturlig for oss å ha dem her.
Bugge Wesseltoft/Michy Mano-samarbeidet, som trekker marokkanske artister til Oslo i november, knytter festivalsjefen også forventninger til, selv om Archetti Stølens hjertebarn i år er Toumani Diabaté som spiller med Kringkastingsorkesteret (KORK) fredag 6. november på Rockefeller.
— Det er første gang KORK spiller med en komponist fra Afrika. Dette er et spennende prosjekt med engelsk dirigent. Dette er en kjempestor begivenhet som vekker internasjonal oppmerksomhet, sier Archetti Stølen.
I dag arrangeres Staff Benda Bilili-aften på Litteraturhuset der klipp fra en film om bandet som kommer neste år blir vist, samt intervjuer med de som står bak filmen. Staff Benda Bilili har konsert på Rockefeller 4. november. Det fullstendige programmet til Oslo World Music-festival, som foregår i perioden 3. – 8. november, kan leses her.

Stillinger

Markedskoordinator

Det Norske Blåseensemble (DNBE)

Forretningsutvikler

Sørf – Sørnorsk kompetansesenter for musikk

Førsteamanuensis i fløyte

Norges musikkhøgskole

Førsteamanuensis i klarinett

Norges musikkhøgskole

Kantor

Ulstein kyrkjelege fellesråd

Hold deg oppdatert

Meld deg på vårt nyhetsbrev