UTLA presenterte sitt nye album med en lanseringskonsert på Logen teater i Bergen onsdag i forrige uke. Programmet som ble sendt på BBC3 samme kveld var et opptak av konserten trioen nylig hadde under festivalen Across the North Sea i Edinburgh. BBC melder at musikerne i UTLA overrasket og imponerte både publikum og presse under festivalen.
— De tre musikerne i UTLA har en uvanlig og interessant innfallsvinkel til musikk, ikke bare til den norske tradisjonen, men i hele deres holdning til lyd. Karl er en veldig fantasifull musiker. I det ene øyeblikket får han deg til å føle at du er i en røykfylt jazzcafé, og i det neste flytter han deg til et bortgjemt, øde naturlandskap. Virkelig fengslende og nyskapende, sier Talkington.
Etter konserten i Edinburgh skrev avisen The Herald at Utla med sitt instrumentarium bestående av hardingfele, perkusjonsinstrumenter, saksofon og bukkehorn skapte en slags landlig drum n’ bass som ble toppet med virtuost munnharpespill. Festivalbrosjyren presenterte Utlas konsert som ”Et syn og lyder du aldri vil glemme”, en påstand The Heralds anmelder Rob Adams sluttet seg til.
Karl Seglem er tenorsaksofonist og komponist og dessuten plateselskapsjef for selveide NOR-CD, selskapet som også er utspring for Ivar Grydeland og Ingar Zachs SOFA-label for friimprovisert musikk. Siden 1990 har han hovedsakelig arbeidet med folkemusikk som basis for improvisasjon og komposisjon – i duoen Isglem med perkusjonisten Terje Isungset, gruppen Sogn-A-Song som kobler vokaltradisjoner fra Vestlandet med elektronisk musikk og improvisasjon og trioen Utla.
Utla baserer sin musikk på norsk hardingfeletradisjon. Den består av Seglem på saksofon og bukkehorn, Terje Isungset på perkusjon og munnharpe og Håkon Høgemo på hardingfele. På albumet SONG har trioen i tillegg med seg kvederen og sangeren Berit Opheim. I Terje Isungsets perkusjonsoppsett er naturmaterialer som tre, stener og is viktige komponenter. I tillegg er Isungset Utlas munnharpevirtuos. Den danske tradisjonsmusikkfestivalen OFF (Odense Folk Festival), hvor Utla spilte i mars, regner Isungset blant Nordens beste kæbeharpespillere, som det heter der til lands.
UTLA har gitt ut fire CDer. Med Berit Opheim som gjest avsluttet også trioen nylig en omfattende turné i Tyskland.

Med omsorg for lydene
I denne månedens Ballade klassisk presenterer Ola Nordal seks aktuelle utgivelser innen «lydbasert musikk», som alle viser omsorg og omtanke for lydene.

Motvindfestivalen 2025: Ein slik hippiefestival, ell?
– Fred er mogleg, og det bør eigentleg ikkje vere så mykje å be om heller, sa arrangør Haakon Stiff Aamlid under årets Motvindfestival. Middelalderskogen i Rollag blei fylt med oppbyggjeleg musikk i mørke tider.

Har komponert musikken til det største norske spillet noensinne
Med Dune: Awakening representerer komponist Knut Avenstroup Haugen en ny æra for spillmusikk laget i Norge.

«En innflytelsesrik stemme blant vår tids komponister»
Kristine Tjøgersen er den første norske komponisten som har mottatt Ernst von Siemens-stiftelsens komponistpris. «Et stort og viktig gjennombrudd», sier komponist og direktør for Festspillene i Bergen, Lars Petter Hagen.

REPORTASJE: Festivalsommer med bismak
Musikkens politiske kraft og protestens plass i kulturen har fått ny aktualitet.

Det Burde sa. Det Benjamin Staern gjorde.
"Borde ska inte styra handen, hjärtat eller hörseln," skriver den svenske komponisten Benjamin Staern. Les hans reaksjon på Cathrine Winnes' tekst om den samme "Burde", som så ofte hjemsøker den skapende.