Strømming er en hån mot artister
INNLEGG: Strømming av musikk er det beste som har skjedd forbrukere, men en hån mot artister. Christer Falck oppfordrer til å ta tilbake det fysiske formatet.
Innlegget ble først publisert på Christer Falcks facebookside 28. februar 2021.
Av Christer Falck, forlegger
Strømming av musikk er det beste som har skjedd forbrukere, men en hån mot artister. Og det skjøreste opplegget som noen gang er laget for oss som liker tanken på å høre det vi vil, når vi vil.
Jeg har gitt ut i overkant av 150 plater siden jeg startet plateselskapet mitt i 1995. Om jeg har lyst til å trekke samtlige plater fra strømmetjenestene, så kan jeg gjøre det – akkurat nå – fra mobilen min.
Og hva hindrer meg?
En artist får ca. 0,04 kroner pr avspilling. Om artist har en overkommelig avtale med selskapet sitt, vel å merke. Noen er nede i 0,02 og under det òg.
LES OGSÅ: Ny Spotify-funksjon tar enda mer fra artistene
Om man selger en LP eller CD sitter en artist igjen med ca. 10-20 kroner, avhengig av avtalen som er inngått. For å tjene like mye som ett cd-salg, må man avspilles ca. 300-400-500 ganger. Kanskje opp til 1000. Om man heter Tix eller har litt flaks med urban musikk kan man få mange streams. Men faller man utenfor mainstreamen, er selv 500 streams mye. Om man tenker at en plate koster 100.000,- å spille inn, som er et helt greit tall på en lavterskelinnspilling (litt til de som spiller, miks, mastering, artwork), må man ha ca. 2,5 millioner streams for å i det hele tatt gå i null.
For å sette det litt i perspektiv: Her er høyeste stream på Spotify av de Spellemann-nominerte i hver klasse i snitt på det albumet med FLEST streams:
Barnemusikk: Andreas Ihlebæk – 6000 streams
Blues: Tora – 35 000 streams
Country: Darling West – 92 000 streams
Elektronika: Gundelach – 252 000 streams
Folkemusikk/tradisjonsmusikk: – 2000 streams
Hiphop: Cezinando – 1 700 000 streams
Indie/alternative: Okay Kaya – 500 000 streams
Jazz: Harald Lassen – 21 000 streams
Klassisk: Sandra Lied Hagen – 31 000 streams
Metal: Enslaved – 260 000 streams
R’n’B/soul: Lido – 252 000 streams
Rock: The Good The Bad and the Zugly – 151 000 streams
Samtidsmusikk: Kim Myhr & Australian Art Orchestra – 1000 streams
Viser: Svein Torleif Bjella – 115 000 streams
Åpen klasse: Jaga Jazzist – 132 000 streams
Som vi ser er det vel ingen her – kanskje med unntak av Cezinando, som, uten støtte og uten masse livespilling (og i disse dager, støtte for avlyste livespillinger) har nubbsjans til å leve av salg av musikk. Og tipper at en Cezinando-plate muligens koster mer enn 100.000,- også 🙂
Jeg tror på fysisk format. Fortsatt.
Jeg tror vi må ta tilbake det fysiske formatet. Støtte artister som gir ut plater, enten det er lekre LP-er eller lavterskel CD-er.
Drit i format.
Det viktigste er at du har platene i hus, sånn at ikke noen bare kommer og trykker på mobilen sin og sørger for at din virtuelle platesamling blir stjælt.
LES OGSÅ: Det store skillet mellom digitale vinnere og tapere
Det er naivt å tro at artister gidder å fortsette med dette her. Hver dag er vi prisgitt at artisten vi elsker har så mye skapertrang at hen gidder å spiller for oss. Gidder å bruke egne eller foreldres penger for å gå i studio. Enhver jobb bak en disk, bar eller på kontor gir større avkastning.
Så gå inn på din helts hjemmeside og kjøp direkte av artisten. Eller kjøp på en platebutikk, så støtter du de også. Men ikke sitt og tro at strømming er noe bra for noen andre enn deg selv. Og han svensken som kjøpte en øy i Stockholms skjærgård for artistenes penger.
Ledige stillinger
Produsent for NUSO
NUSO - Norsk Ungdomssymfoniorkester eies og driftes av De Unges Orkesterforbund (UNOF)Søknadsfrist:10/01/2025
Førsteamanuensis i musikkhistorie
Norges musikkhøgskole (NMH)Søknadsfrist:05/01/2025
Førsteamanuensis i låtskriving og musikkproduksjon
Norges musikkhøgskole (NMH)Søknadsfrist:05/01/2025
Tenortrombonist
Forsvarets musikkSøknadsfrist:20/12/2024
Nestgruppeleder bratsj
Kilden teater og konserthusSøknadsfrist:16/12/2024