GGF har i 2001 registrert et samlet salg av norske produksjoner på 2,2 millioner album. Innspillinger med norske artister utgjorde dermed 18 % av totalmarkedet, og dette er en svak økning i forhold til 2000, skriver IFPI på sine hjemmesider i dag. Det klassiske repertoaret ligger på 4 % av totalen – en nedgang på 1 prosentandel i forhold til fjoråret.
For singler viser tallene et samlet salg på 0.9 millioner stk. Dette er en nedgang på 15 % i forhold til 1999.
Tallene representerer salg via såkalte hovedrapportører til GGFs Bransjestatistikk. Dette omfatter alle de store internasjonale selskapenes Norgesavdelinger, samt de fleste større, rent norske selskaper.
Med tillegg for øvrige aktører, stipuleres den samlede omsetning i 2001 av grammofonplater til forbruker, inklusive merverdiavgift, til ca. 1,9 milliarder kroner, skriver GGF.
Universal holder posisjonen
Det er fremdeles Universal som med klar margin er det største plateselskapet her hjemme – i hvert om vi lar være å regne Virgin inn under EMI-paraplyen. Sony kan vise til den klareste andelsmessige fremgangen av de multinasjonale selskapene, mens også Virgin og EMI går noe frem. Blant de mindre selskapene er det Edel, S2 og Zomba som viser den mest negative trenden.
Her følger en tabell for markedsandeler for fjoråret, basert på opplysninger fra GGFs årsstatistikk.
Selskap | Markedsandel 2001 | Markedsandel 2000 |
![]() | ![]() | ![]() |
Universal | 24, 0 % | 24, 2 % |
EMI/Norske Gram | 17, 5 % | 17,0 % |
Sony | 15,1 % | 12,9 % |
Warner | 10,4 % | 11,6 % |
Virgin | 7, 4 % | 6,1 % |
BMG | 6, 6 % | 6,9 % |
Playground | 2, 5 % | 2,2 % |
Master Music/Naxos | 2, 3 % | 2,1 % |
Edel | 2, 3 % | 3,0 % |
MNW | 1, 9 % | 1,6 % |
Bonnier Amigo | 1, 6 % | ![]() |
Kirkelig Kulturverksted | 1, 6 % | 0,9% |
EMG Records | 1, 3 % | ![]() |
Musikkoperatørene | 1, 2 % | 0,9 % |
Tylden | 1, 1 % | 1,4 % |
Zomba | 1, 0 % | 2,4 % |
NUI | 0, 8 % | 0,6 % |
Stereo Recordings | 0, 3 % | ![]() |
S2 | 0, 3 % | 1,5 % |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Voices Music Entertainment/Voices Of Wonder og Lynor – som i 2000 hadde henholdsvis 1, 3 og 0, 5 % av totalomsetningen for det norske platemarkedet – er i år falt ut av statistikken. Tyldens tall for 2000 omfattet for øvrig også selskapene Grappa og Major Studio. Amigo hadde i 2000 0,5 % av totalmarkedet før fusjonen med Bonnier. Tallene for MTG – som i 2000 hadde 0, 6 % av markedet – er i år regnet inn under Virgin.
I ren verdi omsatte Universal for 223, 6 millioner i fjor, mens EMI/Norske Gram og Sony omsatte for henholdsvis 163 og 140 milioner.

Jørgen Karlstrøm til svenske Bonus Copyright Access
Karlstrøm blir administrerende direktør i svensk opphavsrettsorganisasjon.

Salt i Oslo kan bli nødt til å stenge dørene
Myndighetene varsler full stopp av aktivitet innen 1. juli.

Derfor bør vi lære norsk folkemusikk og folkedans på voksenopplæringen
Det burde være flere arenaer for formidling av norsk folkemusikk og -dans i voksenopplæringen. Det er en super inngang til å lære språk, historie, kroppsspråk og sosiale koder – samtidig som det bygger fellesskap, skriver Ely Navarro i Stiftinga Hilmar Alexandersen.

Ballade video: Pyramider på Månen
Vi har det greit med Beharie, BLKSTD, Mayflower Madame, Din Våte Drøm, Vidar Furholt, Paulin Voss, Roar Dons og Naeon Teardrops.

Hvordan løfte kunstnerisk forskning fra marginalisering til vitenskapsdiskurs?
Er kunstnerisk forskning moden og klar for å tre inn i en vitenskapelig diskurs? Hvis ikke, er jeg redd den er på vei inn i en (muligens noe selvforskyldt) marginaliseringsprosess, skriver Henrik Holm.

Storsatsing på kultur i hele Norge: – Har du en god idé, vil vi høre fra deg, sier daglig leder i Kulturrom
Regjeringen styrker Kulturrom med hele 21 millioner kroner – det største tilskuddet siden oppstarten.