Mandag den 4. juni avholdt Gramo medlemsmøte etter sin generalforsamling. På møtet holdt undertegnede enn innledning og satt senere i panelet. Hans Ole Rian satt i salen, sammen med mange medlemmer som ønsket forklaring på hva som skjer med Fond for utøvende kunstnere og hvorfor.
Les også: Foreslår at Kulturdepartementet kompenserer Fond for utøvende kunstnere
I min innledning sa jeg at det var vanskelig å se av Gramos egne statistikker at norskandelen i kringkasting hadde økt. Dette ble ikke tilbakevist av noen fra Gramo.
Det er også vanskelig å se at vederlagsutbetalingene til norske utøvere går særlig opp. Dette ble heller ikke tilbakevist.
Altså er det lite trolig at fondets inntekt går ned fordi norske utøvere/rettighetshavere får mer vederlagsmidler. Det hadde jo vært noe!
Imidlertid går utbetalinger av vederlag til utlandet opp, og på produsentsiden får de multinasjonale fonogramselskapene stadig mer av potten.
Det vi egentlig diskuterer er hvorvidt det er riktig av Gramo å tøye vernereglene slik de gjør, slik at de verner mer enn hva norsk Åndsverklov og våre internasjonale forpliktelser ved Romkonvensjonen tilsier. Bør man betale mer til utlandet, når en endring i verne-praksisen kunne gi mer til Fondet – også helt innenfor lovens rammer?
Fondets inntekt er avgiften på den ikke-vernede musikken. Det som er ikke-vernet, bør være i samsvar med det Romakonvensjonen sier. Det gir ingen mening at det skal strekkes lengre enn det som gjøres i andre EU/EØS-land, som for eksempel Sverige, Danmark, Finland – som ikke har et fond som vårt, men som misunner oss det.
Fondet ser også fram til utredningen som følger Stortingets enstemmige instruks om å avklare reglene for hva som skal ha vern og hva som ikke skal ha det.
Til slutt en liten korrigering. Rian sier Gramo har inntil 3 år med etteravregning. Dette er misvisende. I 2018 fikk vi avregning for P4 for 4 år, 2013 – 2016, og dette fikk vi mer enn ett år etter siste avregningsår. I 2017 fikk vi avregning for NRK for årene 2013 – 2015. Hvordan Rian kan sammenligne utbetalingene for 2017 med 2016, vet vi ikke. Kanskje fondet kunne få det samme grunnlaget som han har for å uttale seg?
Oslo, 08.06.2018
Fond for utøvende kunstnere
Bjørg Eriksen
Daglig leder.

Jørgen Karlstrøm til svenske Bonus Copyright Access
Karlstrøm blir administrerende direktør i svensk opphavsrettsorganisasjon.

Salt i Oslo kan bli nødt til å stenge dørene
Myndighetene varsler full stopp av aktivitet innen 1. juli.

Derfor bør vi lære norsk folkemusikk og folkedans på voksenopplæringen
Det burde være flere arenaer for formidling av norsk folkemusikk og -dans i voksenopplæringen. Det er en super inngang til å lære språk, historie, kroppsspråk og sosiale koder – samtidig som det bygger fellesskap, skriver Ely Navarro i Stiftinga Hilmar Alexandersen.

Ballade video: Pyramider på Månen
Vi har det greit med Beharie, BLKSTD, Mayflower Madame, Din Våte Drøm, Vidar Furholt, Paulin Voss, Roar Dons og Naeon Teardrops.

Hvordan løfte kunstnerisk forskning fra marginalisering til vitenskapsdiskurs?
Er kunstnerisk forskning moden og klar for å tre inn i en vitenskapelig diskurs? Hvis ikke, er jeg redd den er på vei inn i en (muligens noe selvforskyldt) marginaliseringsprosess, skriver Henrik Holm.

Storsatsing på kultur i hele Norge: – Har du en god idé, vil vi høre fra deg, sier daglig leder i Kulturrom
Regjeringen styrker Kulturrom med hele 21 millioner kroner – det største tilskuddet siden oppstarten.