Prisinfo
350,-/284,- (honnør)/185,- (stud/barn)
Billetter

Sted
Operaen, scene 2
Nettside

Om arrangøren

Oslo Quartet Series



Kalender

Operapub i Teaterkjeller’n 30. nov.

30/11/2022 Kl. 21:00

Oslo

Opera for barna – I gudenes rike

01/12/2022 Kl. 11:30

Oslo

TETZLAFF QUARTETT: Et århundre i Wien

27/09/2022 kl. 19.30

Vi er veldig glade for å kunne ønske Tetzlaff Quartet tilbake til Oslo Quartet Series etter deres uforglemmelige konsert i 2013 da de spilte Haydn, Beethoven og Alban Berg. Selv om Christian og Tanja Tetzlaff, Hanna Weinmeister og Elisabeth Kufferath hver for seg har vellykkede karrierer, har de likevel valgt å sette av tid til kvartetten. Siden starten i 1994 har det etter hvert blitt mange kritikerroste konserter.

Med Ludwig van Beethovens ciss-mollkvartett på programmet kan vi ikke vente annet enn en stor opplevelse. Det er nettopp denne kvartetten komponisten selv satte høyest, for geniet Beethoven så selvsagt hvor enestående kvartetten var. Den ble komponert i 1826, men fikk sin første offentlige fremføring først i 1835. Kvartetten ble imidlertid spilt i mellomtiden under en privat soaré hvor Franz Schubert var til stede. Schubert er kanskje historiens eneste publikummer som umiddelbart forsto hva han var med på, og etter konserten skal han ha uttalt: «Hva er nå igjen for oss å skrive?». Fem dager senere døde Schubert. Kvartetten starter med en langsom og uendelig trist fuge som nesten trykker oss ned i setet, før vi løftes opp (en halvtone) og får et glimt av euforisk lykke. Gledesutbruddet etterfølges av et kort resitativ og deretter er vi i verkets hjerte, en vakker andante som varieres til det ugjenkjennelige – sju ganger. En plutselig presto får oss til å rette oss opp i setet, men før udyret slippes løs i finalen fyller skjønnheten rommet en kort, kort stund. Dette øyeblikket av skjønnhet må lytteren holde fast i, for finalen er en brutal jakt uten mulighet til å unnslippe!

Etter en beinstrekk skal vi igjen marineres i noe stort. Som Beethovens kvartett har heller ikke Arnold Schönbergs første kvartett noe opphold mellom satsene. Dette er hans første store mesterverk og starten på hans ry som komponist. Påbegynt sommeren 1904 og fullført i september 1905, fremstår verket usedvanlig tett og rikt i klangen til å bare være skrevet for fire stemmer. Ulikt hans kommende komposisjoner har fortsatt dette verket en toneart, d- moll, som riktignok blir strukket så langt det lar seg gjøre. Kvartetten byr også på en samling motiver og melodier som stadig kommer tilbake i mange varianter, godt gjemt og vanskelig å få øye (øre) på. Men la oss prøve!

I dette verket bruker Schönberg også en annen oppfinnelse som han kalte musikalsk prosa. På den tiden var det vanlig å balansere kvartetten med en felles musikalsk frase som ett instrument, men Schönberg lar i stedet kvartettens fraser bli asymmetriske og danne uendelige rekker av tanker og strukturer. Da Schönberg viste partituret sitt til Gustav Mahler skal sistnevnte ha uttalt: «Jeg har dirigert de aller vanskeligste partiturer av Wagner, jeg har selv laget komplisert musikk for kanskje 30 stemmer, og likevel, her er et partitur med bare fire stemmer og jeg klarer ikke å lese det!» Men det har gått godt over hundre år, og vi vil ikke la oss skremme av dette tonespråket i dag. Skjønnheten er overalt.

Program:
LUDWIG VAN BEETHOVEN: STRYKEKVARTETT NR. 14 I CISS-MOLL, OP. 131
ARNOLD SCHÖNBERG: STRYKEKVARTETT NR. 1 I D-MOLL, OP. 7

Kvartett Amici fra Ung kvartettserie innleder konserten:
FRANZ SCHUBERT: STRYKEKVARTETT NR. 8, D. 112 I B-DUR III. MENUETTO. ALLEGRO – TRIO

Stillinger

Daglig leder

Sørnorsk jazzsenter

Programplanlegger

Stavanger Symfoniorkester

Administrerende direktør

Stavanger Symfoniorkester

Rådgiver kommunikasjon og marked

Norske Kulturarrangører

Hold deg oppdatert

Meld deg på vårt nyhetsbrev