Prisinfo
350 (ordinær) / 150 (nyMusikk-medlem)
Billetter

Sted
Den Norske Opera & Ballett
Nettside

Om arrangøren

nyMusikk



Kalender

Oslo Sinfonietta: Rebecca Saunders / Martin A. Hirsti-Kvam

25/11/2023 kl. 18:30

PROGRAM:

Rebecca Saunders: Skull (2023)
Oslo Sinfonietta

-pause-

Martin A. Hirsti-kvam: Through imaginary landscapes (2021)
Jennifer Torrence, Ane Marthe Sørlien Hoen, musikere fra Oslo Sinfonietta

//

Opplev mørk avgrunn, dyrisk kaos og strykere i dødskamp når Oslo Sinfonietta fremfører norgespremieren av Rebecca Saunders’ «Skull» (2023) i Den Norske Opera & Ballett.

Oslo Sinfonietta hadde sin første fremføring av Rebecca Saunders‘ Skull (2023) under Klang-festivalen i København juni 2023. Den ble da tatt svært godt imot, og det danske musikkmagasinet Seismograf skrev om konserten:
«Vildt imponerende var også Rebecca Saunders’ konstant ulmende Skull, hvis mørke afgrund blev tegnet op af pulserende Korg-synthbas, men ellers fik liv af Oslo Sinfoniettas ubegribeligt præcise gengivelse af en akkurat tilbageholdt apokalypse. I glimt anedes et dyrisk kaos af overblæst messing, pauker og strygere i dødskamp, men værkets uhyggelige styrke var netop, at vildskaben aldrig slap helt løs, men blev holdt i snor som et frådende uhyre.»
Seismograf.org, 17.06.23

Som en epigraf til stykket siterer Saunders quotes fra Haruki Murakamis roman Hardkokt eventyrland og verdens ende:

“The skull is enveloped in a profound silence that seems nothingness itself. The silence does not reside on the surface but is held like smoke within. It is unfathomable, eternal, a disembodied vision cast upon a point in the void.”

Skull er en sambestilling med Ensemble Modern, Oslo Sinfonietta, Ensemble Contrechamps, Festival Acht Brücken | Musik für Köln & La Biennale di Venezia. Denne konserten er norgespremieren av stykket.

//

Martin Hirsti-Kvam leker med ulike lag av virkelighet i sine verk, hvor teknologi spiller en vesentlig rolle. Gjennom en kombinasjon av projeksjoner, elektronikk, binauralopptak, og gamle opptak som spilles gjennom platespillere, kassettspillere og gamle FM-radioer, smelter han sammen den virtuelle og den faktiske verden. Perspektivene skifter stadig, litt som aktiviteten i menneskehjernen, og det fysiske rommet utvides og oppsluker oss.

Med Through Imaginary Landscapes (2021) utforsker Hirsti-Kvam konsepter om landskap og teknologi ved å remikse både lyd og ideer fra John Cages Imaginary Landscapes (1939-1952). Verket er skrevet for to perkusjonssolister og ensemble, og publikum lytter i hodetelefoner. Lyder fra live-mikrofoner blandes med forhåndsinnspilte opptak, forhåndsinnspilt video og live video, og skaper et flyktig landskap av tid og rom, der minner og nåtid smelter sammen til en hypervirkelighet.

Verket ble til etter at Hirsti-Kvam mottok Kranichsteinerprisen for komposisjon i 2018 på Darmstadt Summer Course og dermed fikk frie tøyler til et bestillingsverk til påfølgende festival.

Verket ble urfremført av Jennifer Torrence, Ane Marthe Sørlien Holen og Ensemble Adapter i Darmstadt, 06.08.2021.

Konserttips Oslo