Førjulskonserter med Sonia Loinsworth i Tomba Emmanuelle
Sonia Loinsworth synger kontemplative førjulskonserter i Tomba Emmanuelle, Oslo.
I snart 30 år har Sonia Loinsworth holdt konsertserier i det spesielle klangrommet i Emanuel Vigeland Museum.
I Desember kommer en helt unik konsertserie i Oslo når Sonia Loinsworth går tilbake inn i Tomba Emmanuelle – til rommet der unnfangelsen, fødselen og døden står side om side – i 25 sekunders etterklang – og gjør den basale og rå siden av virkeligheten virkelig. Musikken er vokalbasert, akkompagnert av kvarts krystall syngeskåler, og består av overtonesang, eksperimentell vokal og meditativ musikk.
Førjulskonsertene i Desember er inspirert av flere av de kontemplative vokaltradisjonene i Europa og Asia, med overtonesang. Her er mulighet for en stille stund i en omsluttende og klangbasert time, et dypdykk i deg selv og ditt indre hellige rom – uansett hva det heter og hvordan det ser ut, midt i en hektisk førjulstid.
«Takk for en nydelig konsertopplevelse i Emanuel Vigeland Museum i går. Det var så monumentalt og stille på samme tid, og helt usedvanlig vakkert. Jeg har aldri hørt noen synge Kyrie Eleison på den måten før, så eksotisk og samtidig meditativt. Håper det blir flere konserter i Oslo-området snart!»
«Takker for en FANTASTISK konsert i Emanuel Vigelands Mausoleèt. Gjenklangen i Mausoleèt ga sangen et kraftigere uttrykk og gjorde det vidunderlig vakkert. Hårene reiste seg! Det ga gjenklang langt inne i sjelen.»
Sonia Loinsworth er sanger, komponist, forfatter, kulturprodusent og seriegründer.
Hun har en 30 år lang karriere bak seg som sanger med egenskrevet musikk og har reist Europa rundt med konserter og undervisning i sang og indre fordypning. Hun har utgitt 4 album med egen musikk på verdensmarkedet, i CD-platenes tid, og har spilt over 3000 konserter.
Hun er inspirert av vokalmusikk fra mange av de store verdenstradisjonene, fra Gregoriansk sang, overtonesang både i det gyldne og det nasale/Tuvinske vokalidealet, klassisk Hindustani (Nord-Indisk raga), arabiske vokalornamenteringer, og det metalliske klangideal fra Himalaya-regionen.
Hun eksperimenterer også ute i grensene for det vokale registeret, samt imiterer lyden av fugler og dyr.