BEVEGET CELLIST
Velkommen til Gamle Munch på Tøyen i Oslo, torsdag 28. og fredag 29. november kl.19.30!
Vi avslutter november-turneen 2024 på Gamle Munch/Oslo med Norges ledende samtidscellist Tanja Orning, på det samme stedet vi lagde og spilte «Beveget cellist» under ULTIMA samtidsmusikkfestival i fjor høst med fullsatt sal.
…»Vi ser tilbake på en sterk forestilling under Ultima 2023. Med en cellist alene på scenen, som beveget seg mellom ulike instrumenter, oppstod en vakker dramaturgi. Opplevelsen ble forsterket av lysdesignet og publikums plassering rundt utøveren, som skapte en intim ramme…»
– Heloisa Amaral/Direktør av Ultima
«Beveget cellist» er en ‘konsert-koreografi’. Ide/konsept, koreografi/regi, scenografi/kostyme og produsent er Gunhild Bjørnsgaard. Produksjon: Company B. Valiente.
BILLETTSALG
– På døra eller via linken: Billetto.no (Søk deretter på Beveget cellist) Pris: Voksen: 250kr, Scenekort/Profesjonell musiker/ Student: 150 kr, Ungdom 12-23 år: 150 kr, Barn: 6-11 år: 100 kr
TEKST OM BEVEGET CELLIST / MOVING CELLIST
«Beveget cellist» er en sammensmelting av musikk, bevegelse, instrumentobjekt, kropp, akustikk og romlighet. Koreograf og cellist/komponist har arbeidet med å utfordre de fysiske grensene for hva en cellist kan gjøre i dialogen mellom «musikk fra bevegelse» og «bevegelse fra musikk», og hvilken musikk som er mulig å fremføre av en cellist i bevegelse.
TID: I arbeidet har koreograf og komponist/cellist dykket ned i temaet «tid». Hvordan foldes tid ut (ulikt og likt) i bevegelse og i lyd? Hvordan kan de bruke tidens minner som materiale i et verk? Flere av Edvard Munchs praktfulle malerier prydet de forlatte museumsveggene i et halvt århundre hvor våre øvinger fant sted på det Gamle Munchmuseet. Nå, er det kun svake spor igjen på treflatene. Dette rommet inspirerte til refleksjoner over deres liv og deres kunst, derav de retrospektive dimensjoner i Tanjas liv – der hun spiller på sine tre celloer; den minste fra barndommen, den profesjonelle og en futuristisk, elektrisk cello.
BEVEGET CELLIST er utviklet i skjæringspunktet mellom koreografi og komposisjon, og fletter sammen komposisjons-strategier med koreografiske og dramaturgiske metoder. Dette er en dynamisk forestilling der instrumentet og musikeren beveger seg og blir beveget.
Koreografikonserten hadde premiere på Risør kammermusikkfest i 2023 og ble spilt på Nordens største samtidsmusikkfestival: Ultima, samme år.
MEDVIRKENDE:
Konsept/ide/koreografi/scenografi/kostyme: Gunhild Bjørnsgaard
Komponist/cellist/beveger: Tanja Orning
Lysdesign: Nemanja Cadjo
Produksjon: Company B. Valiente
Varighet: 50 min
PRODUKSJON støttet av:
Norsk kulturråd/Prosjektstøtte Fri scenekunst Dans og Andre Musikktiltak, Fond for Lyd og bilde, Fond for Utøvende Kunstnere, Innlandet Fylkeskommune kultur og kunst. RESIDENS: Gamle Munchmuseet i Oslo (Prøvesal og kontor).
TURNE støttet av:
Norsk kulturråd/Turnevirksomhet for musikere, Dovre Samfunnshus/Nord-Gudbrandsdalen, Den Norske Ambassaden i Paris, Gamle Munch, Oslo Kommune kulturetat, Utenriksdepartementet/PAHN. Samarbeidspartner: Gudbrandsdals musea.
BIO TANJA ORNING (cellist/komponist)
Tanja Orning er en eksperimentell og profilert samtidscellist og komponist. Hun har realisert prosjekter som utøver og komponist, både alene (Cellotronics) og i ensembler som asamisimasa (Spellemann 2012 og 2015), duoen Helga&Tanja, Kyberia duo, Ametri strykekvartett, Oslo Sinfonietta, Christian Wallumrød Ensemble, Boa trio, Dr. Ox duo og bandet Wunderkammer. En rød tråd i Ornings praksis er nære samarbeid med komponister for å skape nye verk. Hun har bestilt og urframført 180 verk av komponister i Norge og utlandet, bl.a. cellokonserter av Lene Grenager, Bente Leiknes Thorsen og Mark Adderley. Orning er en aktiv improvisasjonsmusiker alene og sammen med musikere som Helga Myhr, Eivind Lønning, Ayumi Tanaka, Christian Wallumrød, Sigurd Hole og Andreas Ulvo.
Hun har komponert solo- og kammermusikk og for sinfonietta, og er bl.a. fremført på Ultimafestivalen og Dark Music Days (Reykjavik). Orning har en sterk interesse for tverrfaglige prosjekter og har samarbeidet med forfattere og poeter, koreografer, dansere og dramaturger. Hun fremførte koreografi konserten «Beveget cellist» samskapt med koreograf Gunhild Bjørnsgaard på Risør- og Ultimafestivalen 2023. Hun var ansatt som Professor i klassisk musikkimprovisasjon ved UiA fra 2020-2023 og er førsteamanuensis ved Norges musikkhøgskole.
BIO – GUNHILD BJØRNSGAARD (Koreograf/regissør/produsent/prosjektleder)
Gunhild Bjørnsgaard har studert ved KhiO(Statens Balletthøgskole) i Oslo, Internasjonal Teaterskole Jacques Lecoq i Paris, Teatervitenskap ved UiO i Oslo, Kjemi ved NTNU i Trondheim, samt kortere studier i musikk og korsang på fylkeskonservatoriet i Toulouse/Frankrike. I 1997 grunnla hun Company B Valiente sammen med Marcelino Valiente (regissør/ forfatter/dramatiker) og har der bl.a. produsert, regissert og koreografert en rekke forestillinger med turneringer internasjonalt og nasjonalt. Hun har tidligere i sin karriere også vært aktiv som performer/danser i 10 år, og startet tidlig som regissør, koreograf og produsent. For tiden har kompaniet har kontor/prøvesal på Gamle Munchmuseet.Company B Valiente scenekunstproduksjoner er en crossover mellom ulike samtids-kunstdisipliner. Samtidsdansen har alltid vært sentrum for deres forskning, der den har alltid vært tverrfaglig i møte med video, visuell kunst, teater, musikk og arkitektur. Sammen har de lagd over 30 koreografiske forestillinger vist i Norge og internasjonalt, på avantgardescener, nasjonale scener, kunstgallerier, skoler/DKS, kirker, fengsler, militærbaser altså steder som ikke alltid er lett tilgjengelige og krever innsats fra kunstnere og publikum med deres ulike sosiokulturell opprinnelser.
Kurator: Hun vikarierte 1 år som kurator og prosjektleder ved Riksscenen i Oslo – Nasjonal scene for folkemusikk/dans, samisk og verdensmusikk/dans. Samt vært kurator for DKS prosjekt lokalt i Oslo over 3 år – et arbeid i regi av Deichmanske bibliotek, Blå konsertscene, Parkteateret rettet mot 4 barneskoler i Oslo.
Stipender: Bjørnsgaard er blitt tildelt Statens kunstnerstipend til sammen i 7 år, spredt på 3 perioder for hennes kunstneriske forskning, samt mottatt spesielle arbeidsstipend under pandemien fra Norsk kulturråd og Oslo kommune.
Kurs/seminarer: Vedr. kurs og seminarer, underviser hun i teater og koreografi basert på utøverens personlige uttrykk og komposisjon i rom ved bl.a. Høyskolen Kristiania, Nordic Black Theater, tidligere Bårdar teaterakademi, lagd koreografi for KhiO. Holdt seminarer for NOrges Musikkhøyskole, Universitetet i Toulouse og mange andre steder, om sine metoder i arbeidet med ‘koreografikonsert’.
Hennes forskning: Koreografikonsert innen samtids- dans og musikk:
De siste 16 årene har hun forsket på konseptet sitt: koreografi-konsert. Hun ser etter et samspill som utfordrer grensene mellom dans og musikk, koreografi og komposisjon. Utøverne innen musikk og dans går ut over sine egne grenser og kunstgren, og lærer den andres kunst, for deretter å finne en egenartet personlig estetikk. Anerkjente komponister og musiker har bl.a. vært: Misha Alperin, Tanja Orning, Rolf-Erik Nystrøm, Eirik Raude, Ståle Storløkken, Thomas Strønen, Silje Aker Johnsen, Sara Øvinge, Øyvind Mathisen, Bendik Hovik Kjelsberg, Frøy Aagre, samiske søstrene ‘Ozas’. Vedr. sterke dansere som har deltatt er bl.a. Nina Biong, Marianne Haugli, Ulf Nilseng, Antero Hein, Julien Monty/kompani Rosas-Brussels, Vania Gala, Victoria Sogn, Lone Torvik, Rebekka Andresen, Mathias Aas Stoltenberg og mange fler.Gunhild Bjørnsgaard turnerer for tiden et koreografiarbeid (solo konsert-koreografi) med Norges ledende samtids cellist: Tanja Orning. Hun har også nylig utført et pilot koreografiprosjekt med fjellkommunen; Dovre/Norge. Prosjektet ble valgt ut en av fem finalister til å pitche denne ideen på et nasjonalt seminar innen kulturarv. Hun har et Oslo-prosjekt for unge kunstnere på det gamle Gamle Munch. Nylig startet arbeidet med en solo koreografikonsert med ukrainske fiolinisten Kateryna Romaniv, opprinnelig fra fra Kyiv solist kammermusikkensemble.