Arkiv
Alle saker
Orkan i Stavanger
Lørdag 23.september blir det urpremiere på «ORKAN !» under Kapittel 00-festivalen i Stavanger. Stykket er et samarbeid mellom komponist Nils Henrik Aasheim og fri-teaterkunstner Kjetil Skøien,og baserer seg på tekster av Sigbjørn Obstfelder.
Hyperaktive Brazz Brothers
The Brazz Brothers holder som vanlig et imponerende tempo, og skal denne høsten holde både konserter, workshops og seminarer i Tanzania, Japan og Tyskland. I november gir de dessuten ut den nye CDen «Aftenvind» med den danske sangeren Povl Dissing – og tekster av Rolf Jacobsen.
Skift standpunkt, Haugland!
Produsent Audun Strype skriver her et åpent brev til Glenn E. Haugland i Norsk Komponistforening, og advarer mot Norge som en stinkende, brun oljeklump i utkanten av Europa. Strype ber Haugland og resten av kultur-Norge vise ryggrad, og aktivt bekjempe den politikken som Fremskrittspartiet står for.
Mer støtte til Blå
Rytmisk musikk sultefôres av Oslo Kommune, mener Musikkverkstedordningen i Norsk Musikkråd. «Kommunen har forsømt seg i forhold til det rytmiske musikkmiljøet i Oslo, og kan ikke ta for gitt at ulike nasjonale organer og ordninger vil fortsette å ta ansvaret,» sier Erlend Rasmussen, ansvarlig for Musikkverkstedordningen. Blå er nå blitt bevilget 280 000 kroner av MVO, som samtidig utfordrer kommunens kulturpolitikere til å begynne å engasjere seg.
Sagakonge blir opera – omsider!
«Hvor bliver Ormen Lange? Kommer ikke Olav Trygvason?» Ropet lød i vikingtiden og i nasjonalromantisk diktning, det har gjenlydt siden Grieg og Bjørnson unnlot å fullføre sitt operaprosjekt om sagakongen for snart 130 år siden, og det runger optimistisk over landet nå når Ragnar Søderlinds opera Olav Trygvason nærmer seg premiere!
Hvordan redde norsk musikk?
Musikksjef i NRK P1, Per Ole Hagen, blander seg her inn i den pågående debatten mellom Ellen Horn og Arve Løberg. Han mener bl.a. at jobben med å redde norsk musikk er mer komplisert enn Løberg vil ha det til, og hevder at platebransjen via den såkalte «vektingen» til hit40-listen selv er med på å ødelegge markedet for hjemlige artister.
Tung start for ENS – møte i dag
FaroJournalen melder i sitt kommende nummer at det har vært en vanskelig start for Entertainment Network Scandinavia – det store knutepunktet for distribusjon av plater til Norge. Det svenske selskapet ENS skal sørge for effektiv distribusjon av plater for de norske avdelingene av Sony, Universal Music, EMI, Playground og Edel, men så langt virker det som om det er en lang og tung vei fra Borås til norske platekjøpere. En representant for forhandlerne omtaler situasjonen som «det verste som noensinne har skjedd».
Vellykket konferanse om jazzforskning
Konferansen «Utfordringer i norsk jazzforskning» ble avviklet i Trondheim sist helg, og samlet rundt førti deltakere fra de ulike musikkvitenskapelige institusjonene i Norge – samt utenlandske gjester.
Oppstartsmidler til Norsk Artistforbund
Styret i GRAMO vedtok i går å gi oppstartsmidler til Norsk Artistforbund. Den nystartede organisasjonen fikk 175 000 kroner som forskudd på vederlagsstøtte. Etter fire og en halv time med styremøte er det også klart at det blir ekstraordinær generalforsamling i nærmeste fremtid – sannsynligvis alt i november.
Scenekunstens utvalgte
Kulturdepartementet har benyttet sommeren til å opprette to utvalg for scenekunstens framtid. Det burde man ikke ha gjort, i følge Geir Johnson. Han advarer videre mot at kulturpolitikken er i ferd med å bli statsapparatets mest konservative felt.
Northlands Festival
Norge er sterkt representert under Northlands Festival, som tar til i dag, onsdag 20. september. Denne særegne festivalen retter søkelyset på skotsk og nordisk kultur – både fremover og bakover i tid. Blant norske deltagere finner vi bl.a. billedhugger Marit Benthe Norheim, Norsk Solistkor, Dans Design og Truls Mørk.
Trondheim Internasjonale Kammermusikk-konkurranse
Trondheim Kammermusikkfestival gikk av stabelen 6. – 10. september. Nytt av året var en Internasjonal kammermusikkonkurranse fordelt på to ensembletyper: Strykekvartett og klavertrio.
Hvorfor legge avgift på norsk musikk, Horn ?
Administrende direktør i Norske Gram, Arve Løberg, følger her opp debatten rundt forholdene til norsk musikk. Han hevder bl.a. at avgiftsfritak for plater – på lik linje med bøker – ville innebære et reelt løft for salget av musikk i Norge.
dBut Records & Krank inviterer til festival
To av landets mest oppegående, uavhengige plateselskaper, Oslo-labelen dbut og Kristiansandsselskapet Krank, inviterer til en kveld med sine musikalske flaggskip på Betong i Oslo fredag 22.september. Krank stiller med Magnetic Tapes, Ring, Two Shot Sons og Cirkus Gilmore, mens dBut kan skilte med Boy, Perculator og Tøyen.
Norsk Artistforbund søker om medlemsskap i GRAMO i dag
Norsk Artistforbund har søkt om opptak i vederlagsorganisasjonen GRAMO. Dette vil etter det Ballade kjenner til være et av temaene på dagens styremøte i GRAMO – der spørsmålet om ekstraordinær generalforsamling nok også vil komme opp.
Krigersk GramArt før GRAMO-møtet
Styreleder Philip Kruse i GramArt uttrykker forundring over at Norsk Artistforbund nå har søkt medlemsskap i GRAMO. Han mener at det bryter med hva den nye organisasjonen hele tiden har presisert at de ikke skal gjøre.
Støtte til jazzklubben BLÅ
I formiddag lød et gledens budskap fra Norsk Kulturråd: den viktige konsertscenen Blå i Oslo er sikret videre drift, etter at de har fått tilsagn om 400 000 som en engangsstøtte i en vanskelig situasjon. Daglig leder Martin Revheim er glad for at konseptet nå kan opprettholde det høye aktivitetsnivået.
Ole Ivars med ny plate
Ole Ivars slipper i dag, 18. september, sin nye plate «Medisin Mot det Meste». Det populære dansebandet hadde sin første spillejobb i 1964, og har i følge egne beregninger tilbakelagt en strekning som tilsvarer jorda rundt ca. femti ganger.
Hvilken kulturpolitikk kan FrP berøve oss?
Gitarist, komponist og skribent Bent Patey svarer her på Glenn Erik Hauglands innlegg «Gi FrP en kulturpolitikk!» Han slår bl.a. til orde for at kunstnerne selv bør få beholde mer av de verdiene de genererer, selv om det kan koste noen kulturbyråkrater jobben.