Den norske musikk- og ungdomskanalen ZTV har nå flere seere enn en av verdens mest profilerte TV-kanaler, MTV. Både i fjorårets siste kvartal og i januar i år går ZTV forbi erkerivalen MTV, ifølge tall fra TNS Gallups TV-meter. Dette kommer nøyaktig to år etter lanseringen av kanalen i januar 2002, melder et entusiastisk ZTV.

Z TV

Januarmålingene fra TNS Gallup viser i tillegg at ZTV er den kanalen som øker mest av alle de norske TV-kanalene i årets første måned i forhold til fjorårets januartall. ZTV øker nemlig med 50 prosent fra januar 2003 til januar 2004 blant alle seere over 12 år.

— Vi så en positiv tendens fra sensommeren av, men at vi skulle gå så fort forbi MTV hadde vi vel ikke trodd. Nå ligger vi jo i grunnpakken til UPC også, noe som lover godt for tiden fremover. Det er viktig for Viasat at vi har en god ungdomskanal å tilby våre seere, og disse seertallene bekrefter at vi lykkes med dette. ZTVs fokus på både norsk og internasjonal musikk i tillegg til satsing på ungdomsserier og filmer treffer tydeligvis norske seere, sier administrerende direktør i MTG, Hein Espen Hattestad.

I følge pressemeldingen hadde ZTV allerede i november 2003 en markedsandel på 0,6 prosent mot MTVs 0,5 prosent av seerne over 12 år. Kanalen har siden vært større enn MTV – også i målgruppen 12 til 34 år.

På tung rotasjon hos ZTV-programmer som Betong, Alternativt og Metal om dagen, finner vi norske artister som Frode Fivel, Pleasure, Lorenzo, Span, The Carburettors og Einherjer. Blant Ukas Ferskinger har bl.a. “Dødsøt” med Ravi & DJ Løv og “She gave me Away” med Minor Majority gjort seg bemerket på skjermen.

Sist fredag var det ellers sesongpremiere på flaggskipet “Z”, som bl.a. kunne by på møter med de hardtslående gruppene Tömmermenn og We. Nytt av året for “Z” er musikkelskeren Espen Tværres faste spalte.

Publisert:

Del: