TONO forhandler med YouTube i Norge, men i Tyskland står samtalene fast. Hva betyr det for norske artister?

Miranda Moen, © Thomas Olsen, Berlinkontoret

TONO, som forvalter norske opphavsrettigheter, forhandler nå med Google for å finne en avtale som sikrer avkastning for avspilling på den Google-eide musikkvideostrømmetjenesten YouTube.

Tyskland er ett av de fire største musikkmarkedene i verden, men er blant få europeiske land som for øyeblikket ikke har en avtale med YouTube. Mens TONO karakteriserer forhandlingene i Norge som gode, er situasjonen i Tyskland en annen.

Les også: Ny maktbalanse

Gjør man et søk på artister som Maria Mena, Marit Larsen eller Erik Faber får man sort skjerm, og en beskjed om at musikkinnholdet ikke er tilgjengelig i Tyskland fordi GEMA, TONOs søsterorganisasjon, ikke har tildelt de nødvendige rettighetene.

— Selv om det er en ulempe nå, kan det vise seg å bli en fordel på lang sikt, sier Morten Andreassen, manager for blant andre Erik Faber og Marit Larsen.

Går rettens vei
GEMA og YouTube har forhandlet om en ny avtale siden den gamle gikk ut i 2009, uten å bli enige. Det gjør internettbrukere frustrert og platebransjen mister langsomt tålmodigheten. I sommer gikk både Universal Music og Sony Music ut med skarp kritikk av GEMA i et intervju med det tyske magasinet Spiegel. De mener at det tyske vederlagsbyrået ikke har forstått at musikkbransjen må tilpasse seg en digital verden.

— Vi vet at mange tyske brukere, og senest også utenlandske kunstnere, reagerer. Men det blir helt feil å kapitulere ovenfor YouTube. Vi er forpliktet ovenfor medlemmene våre til å lage gode avtaler, fastslår Bettina Müller, GEMAs informasjonssjef, ovenfor Ballade.

GEMA forsøker nå å gå rettens vei for å fastslå at YouTube hefter for innholdet på nettsiden sin, men YouTube på sin side nekter å forhandle med GEMA så lenge saken er i rettssystemet. Ifølge Müller har det tyske vederlagsbyrået fått stor støtte fra utenlandske søsterorganisasjoner.

— Viktig promoteringskanal
Miranda Moen i Music Export Norway (MEN) i Berlin er kjent med den tyske debatten og følger utviklingen nøye. Hun forteller at den tyske musikkbransjen nå uttrykker et ønske om at partene må finne et kompromiss.

— Jeg ser at det er en del klager på sosiale forum som eksempelvis Facebook, men så langt har vi ikke fått negative tilbakemeldinger på dette fra norske artister eller bransje, sier Moen.

Hun understreker at YouTube er en viktig kanal, særlig for fremadstormende artister, men at det er mange ulike sosiale medier og strømmealternativer man kan bruke for å promotere artister i Tyskland.

— Dessuten står tradisjonelle medier som aviser, radio og TV fortsatt sterkt i Tyskland. Det er et land hvor folk generelt er litt bak andre vestlige land når det kommer til ny underholdningsteknologi, samtidig som digitale salgstall for musikk har fordoblet seg de siste fem årene, sier Moen, og minner om alternativer som simfy.de og tape.tv, som henholdsvis strømmer musikk og musikkvideoer.

Les også: Blogg + bransje = nesten sant

You Tube ikke like viktig lenger
Morten Andreassen tar mangelen på YouTube-strømming i Tyskland med stor ro.

— GEMA er en viktig interesseorganisasjon og vi syns det er riktig at de står på kravene for å lage en rettferdig avtale med YouTube. Ikke for å bli rik, men for å kompensere for manglende inntekter i den digitale musikkverden.

Han mener tålmodighet betaler seg. Andreassen understreker at hans artister får vel så mye dekning via andre kanaler, som har vist seg å være minst like vellykket.

— Tidligere trodde man at alt skjedde på YouTube, men slik er det ikke lenger, sier Andreassen.

Forståelig reaksjon
Knut Aafløy i Norsk Artisforbund var nylig på musikkbransjetreffet Popkomm i Berlin. Selv om debatten går høyt i Tyskland, har tvisten foreløpig ikke vært et tema blant hans medlemmer i Norge.

— At YouTube er viktig som promoteringskanal er nok udiskutabelt, men om det er gjort undersøkelser på hvilken verdi strømmetjenester har i kroner og øre er jeg usikker på.

Aafløy mener som Andreassen at det er flere viktige plattformer ved siden av You Tube.

— Der det viktig å huske på at YouTube ikke er alene der ute. Det finnes alternative kanaler på nett hvor man kan få lignende promoeffekt, eksempelvis hos nettavisene.

Han understreker at vederlagsbyråene gjør avtaler som gjelder for sine respektive territorier, og at Tyskland per dags dato er det eneste landet i Europa som ikke har en fungerende avtale med YouTube.

— Norske TONO forhandler for tiden på samme område, slik som i mange land i Europa. Da må vi gå ut fra at de vil forhandle i sine medlemmers interesse. Dersom YouTube/Google tilbyr en for dårlig avtale, er det ikke så mye annet å gjøre enn å vente til en avtale er på plass.

— At det til en viss grad bremser for artistene i promosammenheng er nok uunngåelig, men alternativet ville være å stå med lua i hånden og godta et tilbud til enhver pris. Heldigvis er den tiden forbi, mener Aafløy.

Publisert:

Del: