Utsnitt av forsiden på Music Consumer Insight Report 2016

YouTube er verdens største musikktjeneste

Og de fleste bruker YouTube til å høre musikk de har hørt fra før, viser IFPIs Music Consumer Insight Report 2016.

Kalender

IFPI slapp tirsdag rapporten Music Consumer Insight Report 2016. Rapporten bygger på en undersøkelse av musikkbrukere i 13 av verdens ledende musikkmarkeder. Undersøkelsen er utført av Ipsos Connect.
De viktigste funnene i rapporten er:
YouTube er den mest brukte av alle musikktjenester. 82 prosent av dem som går på YouTube gjør det for å høre musikk, og 81 prosent av disse hører på musikk de allerede kjenner, heller enn å oppdage ny musikk. Halvparten av YouTubebrukerne oppgir at de hører musikk i denne tjenesten fordi det er gratis.
Betalt strømming vokser. 71 prosent av internettbrukere mellom 16-64 år har tilgang til lisensiert musikk, og særlig blant unge vokser betalingsviljen. En tredjedel av 16-24 åringene betaler nå for en strømmetjeneste. I en eller annen form betaler 48 prosent av nettbrukerne for musikk.
Den vanligste årsaken til at folk velger strømmetjenester, som Spotify, Tidal, Apple Music og liknende, er at de er enkle å bruke, mens nest vanligste årsak er verdien av å ha mye forskjellig musikk tilgjengelig på ett sted. De betalte tjenestene velges hovedsakelig for å slippe reklame.
Brudd på opphavsretten er fortsatt et problem. Den nye trenden innen piratvirksomhet er kopiering av innhold fra strømmetjenestene. Halvparten av de mellom 16 og 24 år bruker slike verktøy. Samlet sett går en tredjedel av nettbrukerne inn på ulisensiert musikk. Samtidig er de fleste av internettbrukerne mellom 13 og 15 år som oppgir å være interesserte i musikk villige til å betale for seg.
Søkemotorer, dvs. i hovedsak Google, spiller fortsatt en stor rolle for tilgangen til ulisensiert musikk. 23 prosent bruker søkemotoren for å finne gratis musikk, og 66 prosent av disse igjen søker eksplisitt etter piratinnhold.
Smarttelefoner holder på å overta for datamaskiner som den mest brukte dingsen for musikkforbruk, og det særlig i utviklingsland. Brukere av betalte strømmetjenester hører også oftest musikk på telefonen.

For å kommentere og diskutere artikkelen må du være logget inn på Facebook. Dersom du har en mening du ikke får postet her kan du alltid sende oss en e-post.