Musikktjenesten WiMP lanserer i dag WiMP DIY. Gjennom denne tjenesten kan usignerte artister publisere musikken sin gjennom streaming. Tilbudet har ingen oppstartskostnader og gir 70 prosent direkte tilbake til artist.
Med tilbudet ønsker WiMP å bidra til at også det uetablerte musikkmarkedet kan nå ut til et bredere publikum.
— Tilbudet lanseres for å dekke en synlig etterspørsel i markedet. WiMP DIY er ikke ment som et alternativ til en vanlig platekontrakt, men et steg på veien. WiMP ønsker å invitere inn artister som enda ikke har et plateselskap i ryggen, men som har ambisjoner om å nå ut med musikken sin, sier Sveinung Rindal i WiMP-redaksjonen.
WiMP DIY er en forlengelse av den pågående Nylyd-kampanjen, som setter fokus på ny, norsk musikk. DIY-musikken vil samles og presenteres i en egen seksjon i WiMP. Redaksjonen vil høre gjennom alle DIY-utgivelser, og aktivt promotere det de mener holder høyest kvalitet, gjennom månedlige DIY-spillelister, anbefalinger, promotering i toppbannere og andre aktiviteter. Musikken blir eksklusivt tilgjengelig på WiMP i en måned, deretter gjøres den også tilgjengelig i andre tjenester.
WiMP DIY distribueres i samarbeid med Phonofile. Phonofile står for administrasjon og utbetalinger, mens artisten selv skal markedsføre musikken sin.
Tjenesten er også en videreføring av det tidligere JUBA-konseptet, hvor usignerte band og artister kunne selge musikken sin gjennom Platekompaniet og Telenors digitale butikker samt WiMP.
Artister som er interessert i tilbudet kan lese mer og registrere seg på www.wimpmusic.com/wimpdiy
Kommentarer
Kom gjerne med informasjon, argumenter og synspunkter. Du kan enten kommentere via din Facebook-profil, eller, om du ikke har det, via vårt lokale kommentarsystem. Vi krever uansett at du underskriver med fullt navn. Alle kommentarer må godkjennes av redaksjonen før de offentliggjøres (mer om Ballades kommentarsystem). På forhånd takk!