Guttorm Andreasen (Foto: NRK)

Wasabi tas av – profilendring i P2?

P2s daglige programpost Wasabi legges ned, for å rydde plass til mer jazz og klassisk musikk i P2. Programmet ble etablert i 2003, etter et politisk vedtak om å senke lytteralderen i kanalen. Ballade har snakket med musikksjef i P2, Jorunn Hope, som i 2003 beskrev Wasabi som et middel til å gjøre kanalen «mer åpen»: – Vi har blitt beskyldt for å være ekskluderende og litt tunge. Dette skal være en måte å åpne kanalen opp på, sa Hope den gang. I dag er hennes argumentasjon for å ta av Wasabi svært lik kritikken P2 fikk fra Lytterforeningen for klassisk musikk i 2005: – P2 sine hovedområder har vært klassisk, jazz og folkemusikk. Etter en grundig gjennomgang for en stund siden, så vi at de sentrale områdene kom dårligere ut enn den musikken som sorterer innenfor lettere sjangere, sier Hope. Varsler dette et veiskille for kulturkanalen P2?

Kalender

Av Knut Steen

I henhold til Lytterforeningen for klassisk musikk gikk klassisk-andelen i P2 ned med 20% den dagen Wasabi gikk på luften.

Mens foreningen har vært ihuga motstandere av alt som fortrenger den klassiske musikken fra statskanalene, hadde NRK et ønske om å trekke til seg flere og yngre lyttere. En del av løsningen skulle være Wasabi:

— Trist
På sine egne programsider beskriver P2 programmet slik: ”Wasabi er musikk helt uavhengig av tid, sted og genre. I Wasabi får du høre arabisk popmusikk, fransk hip hop, kongolesisk rumba, norsk elektronika, moderne polsk jazz, japansk tekno, engelsk fløtepop og islandsk disko…”

Nå forsvinner altså Wasabi ut av P2s sendeprogram. Ballade fikk tak i programleder Guttorm Andreasen, som selv fikk nyheten for kort tid siden.

Wasabi har vært fullt og helt din ”baby” – Hvordan føles det å måtte gi slipp på programmet?

— Det er selvfølgelig trist. Personlig hadde jeg gjerne sett at Wasabi fortsatte, men sånn blir det altså ikke.

Hva slags program kommer til å fylle sendetiden til Wasabi, mellom 1103 og 1200?

— Jeg har fått beskjed om at det blir et program med fokus på klassisk og jazz, detaljene må du nesten snakke med P2 om.

Hvor går veien videre for deg?

Jeg vet ikke helt. Jeg er fast ansatt i NRKs kulturavdeling, så jeg kommer vel til å gjøre noe mer der. Akkurat hva, er uklart nå.

Formateringsfri jakt på ungdommen
Hva var ideen med Wasabi?

— P2 ville gjerne utvide musikkprofilen, fange opp en del lyttere som var i drift fra P3. Det var et uttalt formål å skaffe flere og yngre lyttere til P2. Jeg ble spurt om jeg kunne lage et program som utvidet musikkprofilen på P2 – mye av den musikken som har gått på Wasabi, spilles ikke noe annet sted. Min idé med Wasabi var å lage totalt sjangerfrigjort radio, jeg har spilt så forskjellige ting som tango fra 40-tallet, moderne disko fra Island og koreansk hip hop – ofte i samme program.

Wasabi har vært en av svært få radioprogrammer i dag uten bindinger til formatering og spillelister – føler du at du har oppnådd det du satte deg fore med programmet?

— I dagens radiovirkelighet har fullt herredømme over mitt eget program vært fantastisk. Har jeg oppnådd det jeg ville? Ja, jeg tror det. Med opp til 200 000 lyttere og så mange gode tilbakemeldinger, tror jeg folk har satt pris på et så sjangerløst program, som spilte musikk man ikke fikk høre noen andre steder.

På spørsmål om hvilke tanker Andreasen gjør seg i forhold til programmet som skal overta Wasabis sendetid, svarer han: – Jazz er vel den enkeltsjangeren jeg har spilt mest, jeg har ingenting imot det.

Tilstedeværelse og åpenhet
Da Wasabi gikk på luften i 2003, var det en svært entusiastisk musikksjef som uttalte seg til nrk.no:

— Dette er en del av en bredere satsing. Målet er å gjøre P2s musikkprofil enda bredere, sa musikksjef i P2, Jorunn Hope. I samme artikkel beskrev hun Andreasen slik:

— Guttorm en voksen energibunt med hjerte for musikk. Han passer perfekt til dette programmet. Vi håper han klarer å tiltrekke den yngste delen av P2 lytterne.

Her forklarte hun også formålet med Wasabi: – Vi har blitt beskyldt for å være ekskluderende og litt tunge. Dette skal være en måte å åpne kanalen opp på. Tilstedeværelse er et nøkkelord, og det kan Guttorm.

Fokuserer på hovedområdene
I dag kan den samme musikksjefen bekrefte at kanalen har besluttet å ta Wasabi av eteren:

— Det stemmer at vi har hatt en gjennomgang av musikkprofilen i P2, og sett på hvor vi ligget i forhold til det som er P2s del av radiomangfoldet. Du kjenner kanskje til NRKs slagord; ”Noe for alle, alltid”?. P2 sine hovedområder har vært klassisk, jazz og folkemusikk. Etter en grundig gjennomgang for en stund siden, så vi at de sentrale områdene kom dårligere ut enn den musikken som sorterer innenfor lettere sjangere. Når det gjelder klassisk og til dels jazz, har denne musikken fått mye spilletid på kvelden og lite på dagtid. Dette bestemte vi oss for å gjøre noe med det.

I stedet for Wasabi – som spilte store et bredt utvalg såkalt ”rytmisk musikk” – blir det klassisk musikk og jazz fra 1103 til 1200 mandag til fredag.

— Det nye programmet blir en miks av klassisk musikk og feelgood-jazz. En viss del av sendetiden vil vi også gi lytterne mulighet til å ønske seg hva de vil høre, kan Hope fortelle.

Ekko?
Resonnementet du presenterer i dag er nærmest identisk med det lytterforeningen for klassisk musikk kom med i fjor (se disse Ballade-artiklene:[link id=60545 title=» 1″],[link id=60555 title=»2″],[link id=60554 title=»3″], red. anm) – de hevdet at NRK P2 hadde sviktet det som skulle være kanalens hovedområder. Betyr dagens politikk at dere har tatt kritikken fra lytterforeningen til etterretning?

— Dette har ingenting med lytterforeningen å gjøre, vi tar våre avgjørelser ut fra selvstendig grunnlag og helhetlige sammenhenger.

Men er det ikke en påfallende likhet i argumentasjonen til P2s musikksjef anno 2006 og Lytterforeningens kritikk av P2 anno 2005? Og går ikke P2 nå tilbake til den malen dere ble kritisert for å forlate da Wasabi gikk på luften?

— Nå er det ikke riktig at vi går tilbake til det vi gjorde før. Det var ikke klassisk musikk som fylte den sendetiden, det var blant annet jazz, folkemusikk og Jungeltelegrafen. Bare en dag med klassisk. Men jeg skjønner at du trekker den parallellen.

Profilendring i P2?
Wasabi ble i henhold til kultursjef Nita Kapoor etablert for å senke lytteralderen på P2. Er denne siste avgjørelsen et signal om at unge lyttere ikke lenger sees som en prioritering, eller har kanalen rett og slett lettet på de tidligere uttalte kravene til høye lyttertall?

— Dette er store og viktige spørsmål. Vi ønsker fremdeles å nå yngre lyttere, men fem timer i uken med den musikkprofilen som Wasabi har, slår uheldig ut i forhold til det som skal være våre kjerneområder. Den delen av Wasabi som består av world music, har vi også dekning for i en rekke andre programmer. Sett på den måten, slår Wasabi uheldig ut på vektskålen. Når vi går igjennom musikkprofilen i forhold til vårt hovedansvar, kan det resultere i en forandring. I dette tilfellet betyr det at vi har forandret musikkprofilen noe for å rette på vektbalansen mellom det vi gjør, og det ingen andre gjør. Vi må ta hensyn til at P2 har en del oppgaver som ingen andre løser.

Vil friske opp formen, ikke innholdet
Profilendringen til tross – Hope håper allikevel å beholde P2s yngre lyttere:

— Nå er vi mer opptatt av interessegrupper enn alder, men selvfølgelig ønsker vi også å nå de yngre lytterne. Det får vi forsøke å oppnå ved å presentere våre kjerneområder på en interessant og tilgjengelig måte. Når det gjelder lyttertall, er ikke det hovedformålet med P2. Det viktigste er å formidle et bredt kulturinnhold. Vi ønsker selvfølgelig å gjøre dette slik at mange får lyst til å høre på oss, men lyttertall er ikke det vesentlige.

Opplever P2 mye press på hvordan dere bør bruke sendeflatene?

— Jada, hele tiden, i forhold til alle sjangere. Men sånn skal det også være. Så sterk interesse rundt P2 er inspirerende, det viser at kanalen er viktig for svært mange. Vi tar den kritikken som kommer inn til etterretning, og gjør vår egen vurdering av hvordan vi best løser P2 sine oppgaver, avslutter musikksjef Hope.

For å kommentere og diskutere artikkelen må du være logget inn på Facebook. Dersom du har en mening du ikke får postet her kan du alltid sende oss en e-post.