Direktør for Oslo-Filharmonien, Morten Walderhaug, svarer her punktvis på innlegget fra Jørgen Karlstrøm og 127DB. – Jeg vil forsvare en hver kunstners rett til selv å definere hva man skal framføre. Det antar jeg at Karlstrøm også anerkjenner som et viktig prinsipp for enhver kunstutfoldelse, skriver Walderhaug, som sier seg trygg på at OFO i sesongen 2006/07 “kommer til å sette en dagsorden i vårt musikkliv til det bedre både for Oslo-Filharmonien og norsk musikkliv”. – I mellomtiden kan man utvise en viss tålmodighet, oppfordrer han.

Morten Walderhaug (Foto: Lisbeth Risnes)

Svar til Jørgen Karlstrøm i 127 db

Av Morten Walderhaug, direktør for Oslo Filharmoniske Orkester

Jørgen Karlstrøm syns jeg har gått i forsvarsposisjon på Filharmoniens vegne i debatten om norsk musikks plass på Oslo-Filharmoniens turnéprogrammer, og etterlyser hva jeg konkret har gjort for å fremme norsk musikk på filharmoniens konsertprogrammer.

1. Jeg vil forsvare en hver kunstners rett til selv å definere hva man skal framføre. Det antar jeg at Karlstrøm også anerkjenner som et viktig prinsipp for enhver kunstutfoldelse.

2. Når Previn vegrer seg mot visse verk ( norske og ikke norske) er han som sjefdirigent for Oslo-Filharmonien i sin fulle rett.

3. Min jobb som direktør i Oslo-Filharmonien er å sørge for at Oslo-Filharmonien engasjerer kunstnere som er villig til å spille på lag med den kunstneriske agenda vi i Oslo-Filharmonien ønsker å sette. Valg av sjefdirigent er viktig i så måte, og en sjefdirigent i Oslo-Filharmonien velges på bakgrunn av en lang rekke kriterier. I januar i år ble det kjent at Jukka-Pekka Saraste blir vår neste sjefdirigent med virkning fra høsten 2006. Dette er beslutninger som hele institusjonen står bak. Resten taler for seg selv.

4. Oslo-Filharmonien har en planleggingshorisont på 2 år og lenger. Jeg er trygg på at sesongen 2006/07 kommer til å sette en dagsorden i vårt musikkliv til det bedre både for Oslo-Filharmonien og norsk musikkliv. Jeg har ingen grunn til å røpe noe som helst før vi lanserer det sesongprogrammet om et års tid. Men også i sesongen 2005/06 tilbyr vi en rekke begivenheter og hendelser som inkluderer det beste fra norsk og internasjonalt musikkliv både i Oslo og på turné. Følg med – følg med!

5. I mellomtiden kan man utvise en viss tålmodighet. Som komposisjonsstudent kan man også utvise en viss ydmykhet overfor det omfattende apparatet et symfoniorkester er. Kanskje Karlstrøm hadde forstått litt mer om han hadde lagt turen innom våre prøver og konserter en gang i blant.

Hvorfor ser vi nesten aldri komposisjonsstudenter eller unge norske dirigenter eller instrumentalister som følger våre prøver? Denne uken for eksempel ville en student lære mengder ved å følge vår plateinnspilling av Olav Anton Thommessens ”Bull’s Eye” med Peter Herresthal som fiolinsolist under ledelse av Rolf Gupta!

Redkasjonell note: Det opprinnelige innlegget til Jørgen Karlstrøm finner du her, mens du også kan lese mer om 127 dB-initiativet på denne hjemmesiden.

Publisert:

Del: