Fredag gikk fristen ut for kreditorene til å levere inn sine krav til Vossa Jazz. Hvis ikke alle kreditorene går med på en frivillig akkord vil festivalen erklæres teknisk konkurs. Det betyr at musikerne som har penger utestående i festivalen må velge mellom å slå festivalen konkurs, eller godta en sum som er betraktelig mindre enn avtalt honorar. Ballade har snakket med festivalkomponist Trygve Seim, og Harald Dahlstrøm, som var involvert i avbestillingsverket ”Flesk”, og ingen av dem kommer til å fire på sine krav om få utbetalt hele honoraret for å redde Vossa Jazz. – For mitt vedkommende betyr uteblitt honorar fra Vossa Jazz rett og slett en økonomisk katastrofe, sier Seim til Ballade.

Trygve Seim (Foto: Colin Eick)

Av Carl Kristian Johansen

Trude Storheim er styreleder i Vossa Jazz og sier at styret vil se på kravene kommende uke, ettersom tidsfristen for å sende inn krav er fredag 25. august. Arbeidet med akkorden har i følge Storheim ikke begynt enda.

— Det er snakk om en frivillig akkord. Alle involverte må godta akkorden, hvis ikke går festivalen konkurs, sier Storheim.

Er det riktig å legge ansvaret for Vossa Jazz sin økonomi og framtidige drift over på musikerne?

— Det er veldig beklagelig og veldig trist, men vi har ikke hatt mange alternativer. Vi beklager på det sterkeste at alle kreditorene har kommet i denne situasjonen, sier Storheim.

Tidligere daglig leder i Vossa Jazz, Lars Mossefinn, sier til Bergens Tidende at musikerne har utestående en samlet sum på 350 000 kroner. Stemmer dette tallet?

— Jeg kan ikke bekrefte den summen, men størstedelen av kreditorene representerer andre grupper en musikerne, sier Storheim.

Festivalkomponisten
Trygve Seim stod bak bestillingsverket på årets festival og har ikke fått utbetalt honorar for dette av Vossa Jazz. Seim har tatt opp banklån for å betale sitt ensemble, noe som har gjort et dypt innhogg i hans personlige økonomi. Seim vil ikke gå med på noe tilbud fra Vossa Jazz.

— Jeg har blitt oppfordret av styret i festivalen til gå med på en akkord som vil gi meg litt penger og samtidig redde festivalen, framfor at festivalen går konkurs og jeg ikke får noen penger.

Seim oppfatter dette som et urimelig krav fra festivalen.

— Jeg kommer ikke til å gå med på noen akkordløsning med Vossa Jazz, sier Seim til Ballade.

Som en direkte konsekvens av situasjonen Seim nå er oppe i med Vossa Jazz, legger han om alle praktiske rutiner rundt sin konsertvirksomhet.

— Jeg kommer ikke til å på scenen igjen før jeg får betalt. Det vil si at jeg fra nå vil kreve at honorarpenger skal være overført fra arrangør før konserten begynner. Hvis ikke arrangøren kan legge fram dokumentasjon på at pengene er overført, går jeg ikke på scenen.

— Dette er fordi jeg ikke har råd til å tape mer penger, sier Seim.

Seim vil også kreve at reiseutgifter betales på forhånd, både av arrangører i Norge og utlandet.

— Det er ikke et fordyrende element, men et tungvint element. Det er en dårligere avtale for arrangørene, men jeg kan ikke ta sjansen på å gå på en slik smell igjen. For mitt vedkommende betyr uteblitt honorar fra Vossa Jazz rett og slett en økonomisk katastrofe.

Trygve Seim skal gjøre konserter med samme ensemble igjen i høst, og sier at det ville vært uaktuelt å samle musikerne uten å ha betalt dem for jobben de gjorde på Vossa Jazz.

— Det handler om tillitsforhold, et tillitsforhold Vossa Jazz har brutt i dette tilfellet. De kan fortsatt snu, men så lenge de holder på sin linje er det uaktuelt for meg å komme tilbake for å spille konserter. Jeg vet at andre musikere, blant andre Arve Henriksen, har gitt beskjed til sine bookingfolk om at de ikke vil komme til å gjøre konserter på Voss, i lojalitet til de som nå taper penger.

— Det viser hva slags konsekvenser dette får for konsertvirksomheten på Voss, sier Seim.

Avbestillingsverket
Harald Dahlstrøm var involvert i avbestillingsverket ”Flesk”, som gjorde to opptredener på årets Vossa Jazz. Ingen av de involverte i ”Flesk” har mottatt honorar, til tross for lovnader fra festivalen. Det har ført til at de involverte skrev et åpent brev til festivalen der de etterlyser svar fra styret.

Dahlstrøm og hans kolleger kommer heller ikke til å godta akkordforslagene fra Vossa Jazz.

— Det er ille at vi mister festivalen, men vi kan ikke bli holdt som gisler, sier Dahlstrøm.

— Vi synes dette er forferdelig trist, fordi Vossa Jazz har eksistert lenge. Vi har vært der mye på oppdrag som musikere og som publikummere i alle disse årene, og er veldig glad for konsertene vi har vært på.

Dahlstrøm kommenter Seims eksempel som et bevis på svært urimelig behandling.

— At han skal bli behandlet som en vanlig kreditor vil si at han selv risikerer å gå konkurs i kjølvannet av dette. I tillegg har han havnet i en svært uheldig situasjon overfor sine musikere. Det er forferdelig svart og trist det som har skjedd nå, sier Dahlstrøm.

— Samtidig, oppi alt dette, skal vi musikere føle at det er opp til oss om Vossa Jazz skal eksistere videre? Det kan vi ikke akseptere eller bære på våre skuldre. Sånn kan det ikke se ut i det offentlig rom, sier han.

Dahlstrøm mener at han selv og mange av hans kolleger ofte stiller opp på dugnadskonserter.

— Jeg kan gå ganske langt i slike sammenhenger bare overskriften er riktig og avtalen er klar på forhånd.

— Det er mange mennesker som jobber dugnad i Vossa Jazz, og det er veldig viktig at folk ikke mister den piffen. Men man må ikke få følelsen av lureri. Man føler seg dum når kolleger får utbetalt sine honorarer og ikke får det man har krav på selv, sier Dahlstrøm.

Generalforsamlingen i Vossa Jazz er utsatt til 14. september.

Publisert:

Del: