– I Chicago spilte vi for nærmere 1000 mennesker, smiler Linn Andrea Fuglseth. Trio Mediæval er strålende fornøyd med lanseringsturneen for sitt andre album “Soir, dit elle” i USA. Etter overstrømmende mottagelse skal de tilbake til Amerika å gjøre et titalls konserter i november. Sommerens program omfatter spillejobber i Belgia, England, Spania, Østerrike, Tyskland, Danmark og Frankrike, pluss Harstad og Hamar her hjemme. – Men på frokost-tv kommer vi ikke; “God morgen, Norge!” dobbeltbooket oss med Vikingarna, forteller Anna Maria Friman.

Trio Mediæval

Av Tormod Halleraker

Avtalen var å møte vokaltrioen like etter sending, men den ble det altså ingenting av. At det var Vikingarna som fortrengte dem fra tv-ruten tar de med godt humør.

— TV2 bekreftet tidspunktet senest for en uke siden, så fikk vi plutselig vite at det var skjedd en dobbeltbooking. De spurte riktignok om vi kunne komme en annen dag i stedet, men det passet ikke inn i skjemaet vårt, sier Friman.

Vi får likevel se dem på tv i nærmeste fremtid, 11. og 12. mai viser NRK opptak av Trio Mediæval i programmet Megafon.

— De var interessert i oss i forbindelse med et oppsving for middelaldermusikken, og det at vi tar middelalderen inn i samtiden, forklarer Fuglseth.

Siden hun startet vokaltrioen i 1997 har de sluppet to plater på det prestisjetunge selskapet ECM. Debuten “Words of the angel” lå flere uker på Billboards bestselgerliste over klassiske utgivelser og høstet glimrende kritikker i anerkjente tidsskrift som Stereophile.

I januar var New York Times til stede under releasen for “Soir, dit elle” i Margaretakyrkan i Oslo. Et stort oppslag i forkant av USA-turneen skapte blest om Trio Mediæval og bidro til å trekke publikum til konsertene deres i New York, Washington, Boston, Chicago og Lacey. Det ble også gjort flere radioopptredener underveis.

— Vi har vært heldige som har fått et bra plateselskap og management i ryggen. Det gjelder å treffe de rette personene som er innstilt på å backe deg opp over tid. Herbert Barrett Management i New York kom til oss fordi de ville ha en erstatning for Anonymous 4 etter at de bestemte seg for å legge opp. Vi fyller et behov, etterspørselen for vokalmusikk er mye større i USA, understreker Friman.

Mens trioens første album hovedsakelig bestod av engelsk og fransk flerstemmig middelaldermusikk og norske middelalderballader, er repertoaret på deres nye utgivelse med ett unntak samtidsmusikk fra navn som Gavin Bryars, Ivan Moody og Andrew Smith.

— Denne utviklingen falt seg naturlig fordi det er så mange komponister som har hatt lyst til å skrive for oss. Det dreier seg om melodiøs og iørefallende samtidsmusikk der tekstene ofte er hentet fra tidligere tider, sier Fuglseth.

— Vår stil og klanguttrykk lar seg kombinere på tvers av århundrene. Vi er bevisst på at vi ikke skal se ut som et middelalderband, dermed er det også lettere å nå ut til et søkende publikum, poengterer Torunn Østrem Ossum.

Kvinnene har lykkes med å skape et voksende publikumsgrunnlag for Trio Mediæval. Men de har også andre jern i ilden. Friman holder på med en doktorgrad ved Universitetet i York, i tillegg til sangundervisning og solooppdrag. Østrem Ossums vokalrekkevidde gjør henne til en etterspurt sanger som engasjerer seg i flere andre vokalgrupper. Verken de eller grunnlegger Fuglseth er likevel i tvil om at trioen er hovedsatsingsområdet.

— Drivkraften er å kringkaste musikk vi synes er flott. Men hvis vi ikke hadde tjent penger kunne vi aldri gjort det til et levebrød. Sangen er yrket vårt og Trio Mediæval en bedrift vi jobber i for å nå ut med musikken, sier Friman.

— At vi gir ut på ECM har åpnet for en fordomsfri lytterskare – folk som like gjerne hører på Jan Garbarek og Hilliard Ensemble, fortsetter hun.

— I Norge har vi spilt en del barneskolekonserter, og det er moro når ungene sier at vi er kulere enn Britney Spears. Det er viktig å unngå fremmedgjøring i måten vi fremstår på, understreker Fuglseth.

Foruten et omfattende konsertprogram fremover har Trio Mediæval også begynt å øve inn et nytt musikkstykke som kanskje blir å høre på deres neste innspilling.

— Det er en moderne messe skrevet for oss av en ung kvinnelig koreansk komponist som heter Sungji Hong. Den virket veldig krevende og har blitt liggende et par år, men nå er tiden inne for å ta utfordringen, smiler Fuglseth.

Publisert:

Del: