Med stemma i fokus presenterer Parkteatret Scene i samarbeid med Siri Torjesen og Ellen Ugelvik serien “Vokal+”. Forutan det vokale, tematiserer dei to utøvarane det å leva som eit skapande menneske — og samstundes å forhalda seg til døden medan ein lever. – Det som forener begge konsertene er tekstvalget, at vi mener tekstene angår oss, seier Siri Torjesen.

Siri Torjesen 2007

Av Ida Habbestad

I serien, som foreløpig består av to konsertar, presenterer dei to utøvarane norske og franske verk av komponistar som Asbjørn Schaathun, Rolf Wallin, Cecilie Ore, Albert Roussel, Olivier Messiaen og Maurice Ravel.

— Vi synes ”Vokal+” var en treffende tittel, seier Siri Torjesen.

— Samtidig som vi lanserer oss i samme serie som Håkon Austbø sin ”Piano+”, indikerer tittelen at det er noe mer enn bare det vokale innslaget. Ellen og jeg er med på alle konsertene, men vi har også invitert med oss andre musikere.

Langvarige samarbeid

Under den første konserten 13. Februar, er det kun duoen Ugelvik/Torjesen ein får oppleva, og kvelden er via til dei norske komponistane som nevnt over.

— Dette er verk jeg har jobbet lenge med, seier Torjesen. – Stykket til Cecilie Ore har jeg sunget i over 20 år; det er et stykke det er spennende å vokse med, både som sanger og menneske. De to andre stykkene har også fulgt meg en stund.

Programmet er tidlegare framført i St Petersburg under New Nordic Music Festival i 2005, og dei to utøvarane meinte programmet også burde presenterast for eit norsk publikum.

Sentrale tema for alle verka er det å leva som eit skapande menneske — men òg å forhalda seg til døden medan ein lever, fortel Torjese, og utdjupar:

— Felles for disse tre komponistene er at de har fulgt hverandre tett siden ungdoms- og studieår, og at de også er viktige for meg som utøver. Dessuten har alle tre valgt fantastiske tekster, av Pablo Neruda, Gertrude Stein, Rainer Maria Rilke og Fernando Pessoa. I et utdrag fra Nerudas store epos ”Canto General” synger jeg blant annet fra diktet ”La muerte” (Døden), og hos Rilke heter den siste sangen ”Schluss-stück”. Dette er et dikt som også Sjostakovitsj har brukt i en av symfoniene sine; det er et lite dikt på fire linjer som er utrolig vakkert; og som får avslutte konserten, seier Torjesen.

Svarttrosten

15. april er det fransk musikk i fokus. ”La merle noire” er tittelen på kveldens program, der fløytisten Ingela Øien og cellisten Hans Josef Groh er gjestande musikarar. Dei framfører kammermusikk frå første halvdel av 1900-tallet, av Roussel, Messiaen og Ravel.

— Jeg har selv alltid hatt en hang til fransk musikk, seier Torjesen, og peikar på at det finst eit band mellom den franske og den norske kunstmusikken.

— De norske komponistene som vi har presentert i den første konserten, er opptatt av den franske estetikken, de har forholdt seg til Ircam og den franske tradisjonen. Det som også forener begge konsertene er tekstvalget, at vi mener at tekstene angår oss, seier Torjesen.

Om dei medverkande

Siri Torjesen, sopran, har en bred internasjonal karriere med fokus på det 20.århundres repertoar. Hun har tolket musikk av ledende komponister over hele Europa og gjort en rekke radio- og TV-opptredener, plateinnspillinger og konserter, i tillegg til sceniske produksjoner.

Siri har hatt et tett samarbeid med Bit20Ensemble gjennom en rekke år, og har spilt inn Arne Nordheims samlede vokalmusikk for kammerensemble med Bit20. Av andre plateproduksjoner kan nevnes Fartein Valens ”Complete songs” med pianisten Håkon Austbø og Bergens Filharmonien under Christian Eggens taktstokk, samt Sven David Sandstrøms ”The High Mass” med Gewandtshaus-orkesteret i Leipzig under Herbert Blomstedt for Deutsche Grammophon. I 2005 kom operaen ” Nokon kjem til å komme” av Jon Fosse/ Knut Vaage ut på cd med Siri i en av hovedrollene, og Håkon Berges ” Voices and drums”, der også Det norske solistkor og slagverksgruppa SISU medvirker.

Ellen Ugelvik pianist, er utdannet ved Konservatoriet i Amsterdam, Musikkhøyskolen i Leipzig og Griegakademiet i Bergen med Håkon Austbø, Steffen Schleiermacher og Einar Røttingen som veiledere.

Ugelvik har spesialisert seg på fremføring av samtidsmusikk og har deltatt på samtidsmusikkfestivaler som De Suite Muziekweek og Gaudeamus, Nederland, Tasten – Berliner Klaviertage, Tyskland, New Nordic Music, Russland, Musikhøst, Danmark, og Ultima, Happy Days og Autunnale i Norge. I 2004 var hun ansatt i en stipendiat-stilling i Ultima gjennom Norsk Kulturråd, og i 2005 var hun stipendiat hos Notam.

I 2003 ble Ellen Ugelvik valgt ut til en av Rikskonsertenes INTRO-musikere, og gjennom denne ordningen blir hun over en treårsperiode presentert som solist ved konserter og festivaler i inn- og utland. I 2007 kommer hennes første soloplate, og hun skal være solist i en ny pianokonsert for to klaver og sinfonietta av Håkon Berge med BIT 20 ensemble.

Parkteateret 13. februar
dørene åpner kl 19.00, starter 19.30
CC: 120,- /200,- (+ billettavgift)

Publisert:

Del: