Fredag 31. januar inviterer Det Norske Kammerorkester for femte gang til Vinternattsfestival. Denne gangen er festivalen samtidig en markering av orkesterets 25-års jubileum, som feires med jubileumskonsert i Universitetets Aula 2. februar. På programmet står da blant annet musikk av Olav Anton Thommesen.

Olav Anton Thommessen (foto: Lisbeth Risnes, NMI)

Komponist Thommessen har åpenbart dukket ned i den ikke uanselige mengde barokkmusikk som er spilt i Kammerorkestrets historie, og har kommet opp igjen med en musikalsk konstruksjon han har kalt Corelli-maskin. Med andre ord kan Corelli sikkert vente seg virtuos juling.

Til selve Vinternattfestivalen har Kammerorkestret formådd å få tak i en av Europas virkelige stjerner i divisjonen for tidlig musikk. Sopranen Catherine Bott var blant de første som løftet frem den litt snodige genren Mad Songs, virtuose, ekstremt ekspressive sanger skrevet til mer eller mindre maniske, eksalterte tekster. Sammen med Peter Savidge skal hun gjøre en Händel-kantate, Historien om Apollo og Dafne, som orkesteret presenterer som “så godt som uspilt”.

Flere verk er relatert til Orfeusmyten. Åpningsverket i festivalens åpningskonsert i Kulturkirken Jakob 31. januar er fra vår egen tid: Hans Werner Henzes Arien des Orpheus.

Spennet er også stort i selve jubileumskonserten – søndag 2. februar i Universitetets Aula. Den knytter trådene tilbake til DNKs åpningskonserti 1977 med to utvilsomme mesterverk som har stått på orkestrets program med ujevne mellomrom i de 25 årene det har eksistert: Händels Concerto Grosso i B-dur og Bartóks Divertimento. Mozart må selvsagt være med ved en slik anledning. Denne gang med orkestrets førsteblåsere i solistrollene. Og så – forventningenes fokus: Olav Anton Thommessens nyskrevne verk på bestilling fra Det Norske Kammerorkester, hvor han tar utgangspunkt i den første concerto grosso-mesteren Corellis verk og konstruerer en aldeles ny Corellimaskin.

Dermed er rammen for hele DNKs virksomhet behørig risset opp – slik det høver seg når en etter hvert sentralt bærende kulturinstitusjon i landet markerer sitt første kvarte århundre.

I forbindelse med jubileet og Vinternattsfestivalen vil det også foreligge et jubileumsskrift – “Det Norske Kammerorkester gjennom 25 år” – ført i pennen av Mona Levin.

Publisert:

Del: