av:

Publisert:

Del:

Gjennom flere konserter, og et komponistmøte, presenterer samtidsmusikkensemblet asamisimasa et portrett av av den tyske komponisten Nicolaus A. Huber. Huber er lite kjent i Norge, men har hatt en tydelig innflytelse på flere unge norske komponister, som Trond Reinholdtsen og Emil Bernhardt. Dette er den første brede presentasjonen av Hubers verk her til lands.

asamisimasa
asamisimasa

I samarbeid med Goethe Institut Oslo og Norges musikkhøgskole presenterer ensemblet asamisimasa gjennom flere konserter, og et komponistmøte, et portrett av den tyske komponisten Nicolaus A. Huber ved Vinterlydfestivalen på Norges Musikkhøgskole.

Huber er en av Tysklands mest markante, særpregede og beryktede komponister, og har vært en viktig figur i forhold til å anskueliggjøre politiske og konseptuelle ideer i samtidsmusikken. Huber er lite kjent i Norge, men har hatt en tydelig innflytelse på flere unge norske komponister, som Trond Reinholdtsen og Emil Bernhardt. Dette er den første brede presentasjonen av Hubers verk her til lands.

Hubers virke springer ut av en tysk venstreorientert politisk tenkning blandet med et serielt håndverk. Huber har, som sine kolleger Helmut Lachenmann og Mathias Spahlinger, inntatt en politisk orientert posisjon som komponist, og gjennom en svært analytisk holdning forsøker han å blottlegge musikkens politiske, historiske og kulturelle betingelser.

Flere av Hubers verk henspiller derfor direkte på annen musikk, og like gjerne på søramerikansk folkemusikk som vestlig kunstmusikk. Andre verk kan sammenstille svært forskjelligartede referanser, slik som verket “Offenes Fragment” som bygger på tekstbrokker av den tyske poeten Friedrich Hölderlin og biografiske detaljer fra Frank Sinatras liv.

Atter andre verk benytter seg av fremmedgjøringsteknikker som kan rykke lytteren ut av en vanlig lytterposisjon. Ensembleverket “Music on Canvas” har således en forsterket jogger som solist, og i det elektroakustiske verket “AION”, som er en riktig tysk EA-klassiker, spiller forskjellige lukter en viktig rolle. Sistnevnte verk er gravd opp fra WDR’s arkiver og digitalisert for denne anledningen, og etter en fremføring under ISCM-festivalen i Paris i 1975 skrev den danske kritikeren Bent Lorentzen om AION: – Festivalens mest særprægede stykke, af en sådan karakter, at det sikkert aldrig vil kunne opføres i Danmark?!

Nå fremføres verket dog for første gang i Norge. Nesten 40 år etter at det ble laget.

Dette i følge en pressemelding.

PROGRAM:

Fredag 02.03. 19.30 konsert nmh sinfonietta (Music on Canvas)

Lørdag 03.03. 14.00 møt komponisten n.a. huber

Lørdag 03.03. kl.17.00 konsert asamisimasa (Offenes Fragment/ Beads & Brackets / AION / Ludwig van Beethoven: trio, op. 11 “Gassenhauer”)

Søndag 4.03 kl.15.00 konsert nmh slagverkensemble (Clash Music, Herbstfestival)

Vinterlydfestivalen foregår på Norges Musikkhøgskole Slemdalsvn. 11, Majorstua.

Lørdag 03.03. kl. 17 bill. NOK 70, forøvrig gratis adgang

NMHs slagverksensemble ledes for anledningen av Bernhardt Wulff, som har bestilt, urfremført og dirigert flere av Hubers verk.