Pianisten Tor Espen Aspaas har spilt inn Paul Dukas’ komplette klaververker hos Simax. – I 2004 er det lite internasjonalt klassisk repertoar som ikke har blitt innspillt både fem og ti ganger. Dukas’musikk er veldig sjelden innspilt , og det henger sammen med den eksepsjonelle vanskelighetsgraden stykkene har, kan Simax’ Erik Gard Amundsen fortelle. Tonespråket ligger i krysningspunktet mellom senromantikk og impresjonistiske klanger. CDen med Paul Dukas´ musikk ble sluppet fredag 19. mars under Vinterfestspillene på Røros, som Aspaas er kunstnerisk leder for.

Tor Espen Aspaas, foto: Ingrid Eide

Av Hild Borchgrevink

Den selvkritiske og tilbaketrukne komponisten Paul Dukas (1865–1935) hadde kanskje vært fullstendig glemt i dag, hadde det ikke vært for at Disney brukte hans musikk i tegnefilmen Fantasia. Størrelser som Claude Debussy gikk offentlig ut med svært rosende omtaler av Dukas’ musikk, men han var så selvkritisk at det bare finnes fire publiserte verker av hans produksjon for klaver. Dukas har likevel tilegnet ett av verkene til Debussy – ”Plainte, au loin, du Faune… · (pour le tombeau de Claude Debussy).” Tor Espen Aspaas er født i 1971 og debuterte for syv år siden i Universitetets aula i Oslo. Han er også en ettertraktet kammermusiker med samspillspartnere som Arve Tellefsen og sangeren Håkan Hagegård. I tillegg har Aspaas hatt solistoppdrag med internasjonale dirigenter som Frans Brüggen og Vassilij Sinajskij. Innspillingen av Paul Dukas’ komplette verker for klaver er pianistens solodebut på plate.

Tor Espen Aspaas er kunstnerisk leder for festivalen Vinterfestspillene i Bergstaden, i sin hjemby Røros. Det franske musikkmagasinet Diapason tok turen opp i vinternatten for å overvære lanseringen av Aspaas’ plate forrige fredag, og han kan dermed vente seg en vurdering i et av verdens ledende magasiner for klassisk musikk. Årets vinterfestspill fokuserte på kammermusikk i forhold til andre kunstarter. – Koblingen mellom ord, bilde og musikk, mellom prosa, poesi og toner, er sterkere enn i våre tidligere programmer, forteller festivalen. Festivalkomponist Terje Bjørklunds musikk ble presentert sammen med festivalpoet Ola Jonsmoens tekster. På lørdagen ble det spilt en strykekvartettkonsert med utvalgte verk som på forskjellige måter er tilknyttet den britiske forfatteren Vikram Seths roman som har medlemmene i en kvartett som hovedpersoner, ”An Equal Music”. Denne konserten ble etterfulgt av et program med italiensk musikk koblet med italienske viner… Vinterfestspillene ble avsluttet med en fremføring av Mahlers ”Das Lied von der Erde” med Trondheimsolistene dirigert av Peter Szilvay, med Randi Stene og Kåre Bjørkøy som solister.

— Jeg er nok litt utmodifisert. Jeg føler meg ikke i takt med tida, sa Tor Espen Aspaas til Reidun Røe i et intervju. Han nærmer seg 30 år og mener at han helst skulle ha levd på 1800-tallet….

Etter studier hos professor Liv Glaser og professor Jens Harald Bratlie ved Norges Musikkhøgskole, avla Tor Espen Aspaas kandidateksamen med beste karakter og mottok i 1996 solistdiplom. Han debuterte i Oslo høsten 1997 med glimrende kritikker. Han har mottatt en rekke stipendier og utmerkelser samt vært solist med alle de norske orkestrene – nå senest i desember 2002 for andre gang med Oslo-filharmonien. Ved siden av konserter i Hong Kong, Monaco, Berlin, Madrid og Brussel har han vært engasjert ved norske og internasjonale festivaler og konsertserier, deriblant til en egen konsert i den prestisjetunge recitalserien ”Mesterpianistene” i Oslo høsten 1999. Han er spesielt aktiv som kammermusiker med medspillere som Arve Tellefsen, Frans Helmerson og Virginia Tola. Sistnevnte vant Dronning Sonja-konkurransen for sangere i Oslo for noen år siden, og etter dette er Aspaas blitt Tolas faste akkompagnatør i Norge. I 2001 ble han tilsatt som førsteamanuensis ved Norges Musikkhøgskole.

Publisert:

Del: