av:

Publisert:

Del:

Susanne Sundfør trekker seg fra Spellemannsnominasjon. EMI sier oppmeldingen skjedde autmatisk.

Susanne Sundfør
Susanne Sundfør, © Arne Bru Haug

Artisten Susanne Sundfør har valgt å trekke seg fra nominasjonen til prisen Årets kvinnelige artist for Spellemann 2010.

I en epost til styret i Spellemann AS begrunner Sundfør dette med at en slik nominasjon ikke er mulig i forhold til hennes personlige holdninger, og at hun ønsker at ethvert samfunn skal ha en tilnærmelse og forhold til kunst som ikke innebærer et kjønnsperspektiv. Sundfør presiserer imidlertid at hun er takknemlig over anerkjennelsen ved å bli nominert, og at denne saken ikke gjelder de to andre nominasjonene i kategoriene Årets tekstforfatter og Årets populærkomponist.

Les mer om Sundfør som tekstforfatter her: Sex som statisk dominans

”Vi synes det er synd at Susanne Sundfør velger å trekke seg fra nominasjonen. Det ligger imidlertid ingen dramatikk i dette og vi respekterer naturligvis avgjørelsen – ingen skal bli nominert eller motta pris mot sin vilje”, uttaler Marte Thorsby, styreleder i Spellemann AS i en pressemelding.

Se den komplette listen over nominerte her: 3 X trippelnominert

Spellemann baserer sine nominasjoner på påmeldte album i de enkelte kategoreiene. Det vil etter dette kun være tre nominerte i kategorien Årets kvinnelige artist i år, skriver Spellemann i pressemeldingen.

– Automatisk påmeldt
Sundfør fikk Spellemannsprisen i samme kategori i 2007, og svarte i takketalen at hun var “først og fremst artist, ikke kvinne”. At hun nå trekker seg kommer derfor ikke helt uventet. Hun meldt opp i kategorien “Kvinnelig artist” av plateselskapet sitt, EMI. Sjef for norske EMI, Bjørn Rogstad, sier at dette har skjedd helt automatisk.

– Rutinene våre for innmelding til Spellemann er hundre prosent automatisert, og vi har ikke fått noen kritikk fra Sundfør for å ha meldt henne opp. I etterpåklokskapens lys burde man i dette tilfellet ha sjekket på forhånd med artisten, og neste gang vil vi nok tenke oss om to ganger.

Helt elendige argumenter
Rogstad sier han applauderer artister og personer som har mot til å følge sin egen overbevisning.

– Jeg har til gode å høre hvorfor man skal dele prisen opp i “mannlig og “kvinnelig”. Det eneste jeg hører er de helt elendige argumentene om at “slik har det alltid vært” og “alle andre gjør det”. Skulle vi alltid fulgt de reglene, hadde verden aldri kommet noe videre.