Fem norske artister opptrer i disse dager på bransjefestivalen Eurosonic i Nederland. – Festivalen er et viktigere sted å vise seg frem for norske artister enn SXSW, sier leder for Music Export Norway.

© Erik Holsvik

I disse dager har MEN en representant på en av Europas viktigste bransjefestivaler, Eurosonic, i Groningen. Festivalen regnes som viktigere enn bransjefestivalen i USA i mars, South by Southwest (SXSW), men får på langt nær samme oppmerksomhet i norsk presse.

— Jeg har forsøkt å si at SXSW er en spennende sted, men man må jobbe veldig mye og hardt for å få noen uttelling der. Vi har bedre resulater på Eurosonic, og det bør være et viktigere sted å vise seg frem for norske band og artister, sier Inger Dirdal, daglig leder i Music Export Norway.

De norske artistene som opptrer på Eurosonic i år er Ingrid Olava, Kvelertak, Moddi, Ost & Kjex og Susanne Sundfør.

Ekstrem interesse fra bransjen
MENs prosjektansvarlige Helene Dolva Broch er på plass i Groningen.

— Det har vært ekstrem stor interesse for Eurosonic fra norske artister i år. Det tyder jo på at bransjen selv syns det er viktig å være tilstede her. Det er mye enklere å få møter med folk og å nettverke her i Groningen, enn det er i Austin, sier Dolva Broch.

Hun har inntrykk av at flere band og artister ønsker å spille på SXSW selv om de vet at det er vanskeligere å få resultater, fordi det uansett er noe folk kjenner igjen, og dermed vil være en fin ting å ha på CVen.

— Hva er MENs suksesskriterier på en festival som Eurosonic?

— Som med så veldig mye annet er det veldig vanskelig å måle det. Ofte tar det lang tid å se resulater – selv om man har spilt her, og møtt folk, kan det ta ett år før det skjer noe. Det er langsiktig tenking som gjelder. Slik jeg ser det, er det viktigste å finne de riktige samarbeidspartnerne, komme positivt inn på radaren til festivalbookerne, og finne gode agenter.

Les også saken om Music Export Norways bedrifter i 2010.

Ballade kommer med flere saker fra Groningen.

Publisert:

Del: