Det er tilsynelatende full krig mellom Norges største avis og Norges største rockeband. Under konserten på Øyafestivalen fredag, der Turboneger var hovedattraksjonen, fikk vokalist Hertis ellevetusen mennesker til taktfast å rope “Fuck VG! Fuck VG!” . Årsaken var det bandet oppfatter som en langvarig svertekampansje fra VGs side, særlig fra musikkjournalist Stein Østbø. VG nevnte på sin side ikke Turboneger med ett ord i sin ellers rikholdige dekning av Norges kanskje hippeste festival. – Det er VG som startet denne krigen, sier bassist Thomas Seltzer i dette intervjuet. – Og det er VG som kommer til å tape den.

Turboneger 2003

Av Arvid Skancke-Knutsen

— Det var en fryd å høre 11 000 av de aller mest attraktive avisleserne i landet skrike “Fuck VG!”, sier bassist Thomas Seltzer til Ballade mandag formiddag. – Det har de seg selv å takke for, gjennom måten de har behandlet oss på. Selv moren min har fått med seg at VG ikke liker Turbonger. De har hatt sleivspark om metandon-behandlingen til Hertisen, og har også gått svært langt i å antyde at Rune Grønn er en utro tjener i Universalsystemet, som skulle ha lekket albumet vårt på Internett. Norske tabloidjournalister lider av et Watergate-kompleks, der de liksom skal være så fordømt systemkritiske, noe de selvfølgelig oppnår gjennom å ta et undergrunnsband som oss. VG har hatt sleivspark mot oss støtt og stadig, og elsker ideen om at de “avslører” at vi egentlig er noen luringer. Jeg blir forbanna når en høyrepopulistisk avis går inn for å trakassere et undergrunnsband.

I følge Seltzer er det VG – og da i særdeleshet anmelderen og bransjeanalytikeren Stein Østbø – som har startet krigen mellom det populære rockebandet og Norges største avis.

— Det var VG som startet krigen, ja – og det er VG som kommer til å tape den. Østbø er jo kjent for å utnevne verdenssuksesser, men oss har han gjort alt for å holde nede. Om han hadde giddet å ta én telefon, kunne han ha funnet ut at det ikke var Rune som lekket “Scandinavian Leather” på nettet, men en av Østbøs amerikanske kolleger. Epitath hadde nemlig skippet ut 200 eksemplarer til journalister og media seks uker tidligere. Vi driter egentlig i hva en tulleavis måtte mene om oss i anmeldelsene sine, men i VGs tilfelle har det vært snakk om en langvarig svertekampanje, som vi nå slår tilbake på.

Det første åpne slaget mellom VG og Turbonger kom i aprilutgaven av Natt & Dag, der Seltzer og Hertisen i svært klare ordelag fortalte hva de mente om VGs mest profilerte musikkskribent. De kalte blant annet Østbø for “korrupt og inkompetent”. Østbø fikk også slippe til i artikkelen, og svarte med å si: “Turboneger er bandet som får allerede enspora rock-fans til å bli rock-fascister.”

— VG har etter min mening gått aktivt inn for å skade Turboneger, sier Seltzer. – Jeg kan gi ett eksempel: Høyrebyrådet i Tromsø ville ikke at vi skulle spille i byen deres, enda Tromsø er perfekt Turbo-territorium, og kanskje Norges mest rocka by. Vi kommer oss derfor ikke lenger enn til Bodø. Om konserten der klarte VG å skrive at det bare var solgt 100 billetter, noe som liksom skulle indikere at nå var populariteten vår dalende, bløffen gjennomskuet, og så videre. Det fikk i hvert fall hundrevis av kids til å ta turen fra Tromsø til Bodø konsertdagen. Resultatet var at tohundre folk ikke kom inn. De var på godt norsk blitt rævpult av VGs iver etter å skrive dritt om oss. Vi har snart solgt til platina her hjemme, så jeg skulle gjerne hørt Østbø forklare meg hva reglene for “fortjent” suksess er.

Og hvor lenge har Turboneger tenkt å fortsette kampen mot VG?

— Jeg vet da faen. Vi har greid oss utmerket uten VG. Da vi onsdag falt ut av Topp Førti-listen etter tretten uker, virket det som om jubelen sto i taket i VG-redaksjonen. Hva slags holdninger er det for en avis som prøver å selge seg inn med “storsatsning på musikk” på tirsdager? Det finnes sikkert hyggelige folk i VG, men særlig Stein Østbø har misbrukt posisjonen sin for å ta oss. I Rampelys prøver de desperat å bygge Østbø opp som en merkevare, slik som Håkon Moslet var det i Dagbladet. Forskjellen er at Moslet var elsket og hatet, mens Østbø bare blir ignorert eller lett mislikt. Når 11 000 unge mennesker roper “fuck VG!” på Øyafestivalen, er det et signal som forhåpentlig får ringvirkninger. VG er en avis som pøser på med dårlig skjult rasisme for å vise hvor “folkelige” de er, samtidig som de er eid av en av de mest makt-elitistiske konstellasjonene her til lands. Dette er undergrunnen mot Tinius Nagel-Erichsen, og jeg tror faen meg at vi vil greie det.

Ballade har også med Espen Olsen, som er avdelingsleder for Rampelys. Han benekter at VG svarte Turboneger med samme mynt, og fremhever at VG gjentatte ganger har skrevet positivt om bandet. Han sier at det var tidlig trykketid fredag som førte til at konserten ikke ble omtalt.

— Ellers synes jeg dette snarere er et tilfelle for psykiatrien enn journalistikken. Jeg vet ærlig talt ikke hva galt VG har gjort, eller hvorfor Seltzer kjører denne illsinte vendettaen mot oss. Det har vært så ille til tider at vi har sett oss nødt til å ta kontakt med Unit Management, som representerer Turboneger her hjemme. Jeg kan bare beklage Seltzers holdninger til VG, og be ham ta opp sine aggresjoner direkte med oss, i stedet for å bruke konsertarenaen og andre medier som sine fora. Når det gjelder episoden i Bodø, bragte vi bare videre en notis som hadde stått i avisen Nordland. Kanskje Seltzer burde rette litt av sinnet sitt mot dem isteden?

VG har jo satt inn betydelige ressurser på å bli Norges ledende musikkavis på tirsdager – tror Olsen at hendelser som den på fredag vil kunne skade musikksatsningens omdømme og popularitet?

— Jeg tror de færreste blant publikum visste noe om beveggrunnene til angrepet på VG. Ærlig talt tror jeg ikke en gang Hertisen gjør det.

Publisert:

Del: